مقالات مالیاتی

چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی یا اظهارنامه عملکرد بزرگ‌ترین دغدغه مدیران واحدهای اقتصادی و شرکت­ ها است. اگر می خواهید بدانید چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی را پر کنند و تحویل سازمان امور مالیاتی دهند با ما همراه شوید.

اظهارنامه مالیاتی چیست:

اظهارنامه مالیاتی در واقع کارنامه مالی اشخاص حقیقی و حقوقی است که عملکرد مالی آنها در طول یک سال را نشان می دهد. در اظهار نامه مالیاتی باید همه رویدادهای مالی منعکس شود و ترتیب آنها بر اساس زمان وقوع نیز باید ذکر شود. خوب است بدانید تنها ذکر رویدادهای مالی کافی نیست و نیاز به ارائه مستندات و ادله قانونی هم وجود دارد.

مطابق قانون کلیه کسبه و تجار و صاحبان شرکت‌ها و واحدهای تولیدی موظف هستند در هر سال کارنامه مالیاتی خود را که شامل درآمدها هزینه ها و غیره است به صورت شفاف و مشخص به اداره مالیاتی تحویل دهند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی کاغذی یا الکترونیکی:

در گذشته اظهارنامه مالیاتی به صورت دستی و بر روی کاغذ بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به کاغذ بازی نیست و مؤدیان مالیاتی با ورود به سامانه مالیاتی کشور به صورت دیجیتال همه کارها را انجام می‌دهند.

مطابق قانون کلیه کسانی که دارای درآمد هستند چه جزو اشخاص حقیقی باشند چه در ردیف اشخاص حقوقی هستند اظهارنامه مربوط به عملکرد مالی و مالیاتی خود را تکمیل و به اداره مالیاتی تحویل دهند تنها تفاوت میان روش تکمیل و ارسال اظهارنامه و مستندات همراه آن است

در اظهارنامه مالیاتی چه چیزهایی باید درج شود:

مطابق آیین نامه ماده ۹۵ قانون مالیات مستقیم اظهارنامه مالیاتی باید مواردی نظیر درآمد، هزینه، دارایی، بدهی، سرمایه، درآمد مشمول مالیات، بخشودگی مالیاتی، اطلاعات هویتی و مکانی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی، نوع و حجم فعالیت در آن درج گردد.

خوب است بدانید علاوه بر اطلاعات هویتی و مکانی، صورت‌های مالی شامل ترازنامه و صورت سود و زیان نیز باید همراه اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شود.

خود اظهاری مالیاتی

خود اظهاری مالیاتی

از خود اظهاری مالیاتی چه می­دانید:

خود اظهاری یکی از روش های ارائه اظهارنامه مالیاتی است که در صورتی که از سوی شخص انجام شود برایش امتیاز محسوب می‌شود. در روش خود اظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی بدون کم و کاست و با شفافیت کامل میزان مالیات خود را بدون دخالت کارشناسان در زمان مقرر اعلام می‌کنند.

پس از ارسال خود اظهاری توسط کارشناسان مالیاتی بررسی شده و در صورت عدم تخلف، پرداخت مالیات بر اساس محاسبات مؤدی در نظر گرفته می شود.

چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند:

اصولاً اشخاص حقیقی و حقوقی موظفف هستند اظهارنامه مالیاتی پرکنند. این اشخاص شامل موارد زیر هستند:

  • اشخاص حقیقی که در ایران فعالیت می­کنند و مشمول معاف از مالیات نیستند
  • اشخاص حقوقی که در ایران فعالیت می کنند و مشمول معافیت از مالیات نیستند.
  • همه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از ایران مشغول به فعالیت تجاری و اقتصادی هستند
  • اشخاص حقیقی و حقوقی که محل اقامت شان خارج از کشور است اما درآمدشان از داخل ایران تامین می شود
  • اتباع غیر ایرانی حقیقی یا حقوقی که در ایران کسب و کار داشته و دارای درآمد هستند

انواع حسابداری شرکت ها

با اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی بیشتر آشنا شوید:

منظور از اشخاص حقیقی کاسبان کارخانه‌داران صاحبان کارت بازرگانی دارندگان فروشگاه ها واحدهای تولیدی و غیره هستند. در واقع منظور از اشخاص حقیقی، صاحبان مشاغل مختلف هستند که پس از محاسبه سود و زیان، اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و تسلیم سازمان مالیات کشور می­کنند.

اشخاص حقیقی در واقع کسانی هستند که بخش عمده‌ای از مالیات­های کشور را تامین می کنند.

3 گروه اشخاص حقیقی که باید بشناسید:

اشخاص حقیقی با توجه به خصوصیات و ویژگی ها به سه دسته تقسیم می شوند:

اشخاص حقیقی گروه اول:

کسانی هستند که جمع میزان فروش کالا و خدمات شان در سال گذشته بیشتر از ۳ میلیارد تومان باشد، این مشاغل نیز بدون توجه به حجم فعالیت و کوچک و بزرگی در گروه اول قرار می گیرند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صاحبان کلینیک های تخصصی پزشکی بیمارستان و آزمایشگاه، صرافی ها، مالکان هتل سه ستاره و بالاتر، کسانی که امتیاز بهره برداری از معدن را دارند، صادرکنندگان، واردکنندگان، اشخاصی که کارت بازرگانی دارند، کارخانه داران، و صاحبان واحدهای تولیدی و اشخاص حقیقی گروه دوم

اشخاص حقیقی گروه دوم:

کسانی هستند که میزان فروش کالا و خدمات شان در طی سال گذشته، بیشتر از یک میلیارد تومان و تا سقف ۳ میلیارد باشد.

اشخاص حقیقی گروه سوم:

اشخاص حقیقی گروه سوم، آنهایی هستند که جزو دو گروه اول نیستند مانند صاحبان مشاغل و کارگاه های کوچک تر که جزو مشاغل گروه سوم دسته‌بندی می‌شوند. این گروه همان طور که درآمد کمتری دارند تعهدات و مالیات کمتری نیز می‌پردازند.

ارسال اظهارنامه مالیاتی

ارسال اظهارنامه مالیاتی

بهترین زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی:

آخرین زمان برای ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط اشخاص حقیقی، ۳۱ خرداد هر سال است. مطابق قانون اشخاص حقیقی باید تا قبل از ۳۱ خرداد، حساب سود و زیان و هزینه سال گذشته خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی تقدیم سازمان امور مالیاتی کشور کنند.

از اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی چه می­دانید:

طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات، اشخاص حقوقی وظیفه دارند که اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان مبتنی بر دفاتر و اسناد و مدارک خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

زمان ارسال مدارک چهار ماه پس از پایان سال مالیاتی است، خوب است بدانید اشخاص حقوقی علاوه بر ترازنامه و حساب سود و زیان باید این مدارک را نیز به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند:

  • فهرست هویت شرکا و سهامداران
  • میزان سهم الشرکه شرکا و سهامداران
  • تعداد سهام

مشاوره مالیاتی

با اشخاص حقوقی بیشتر آشنا شوید:

اشخاص حقوقی، شرکت‌ها و مؤسساتی هستند که در اداره ثبت شرکت‌ها، نامشان ثبت شده و مالکیت آنها احراز هویت شده است. در واقع اشاص حقوقی شامل موارد زیر است:

  • شرکت‌های دولتی
  • نهادهای عمومی کشور
  • وزارتخانه‌ها که به طور قانونی مشغول فعالیت هستند

اشخاص حقوقی موظف هستند اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و حساب سود و زیان خود را تا چهار ماه پس از پایان سال مالی تحویل دهند. به عبارت بهتر اشخاص حقوقی تا تیر ماه هر سال، زمان دارند که اظهارنامه مالیاتی را تحویل سازمان امور مالیاتی دهند.

چگونه اظهارنامه مالیاتی را پر کنیم:

  1. همانطور که گفته شد با ورود سامانه های هوشمند الکترونیکی دیگر نیازی به پر کردن فرم های کاغذی نیست.
  2. برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی باید وارد پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصاد و دارایی شوید و فرم های مصوب را پر کنید.
  3. گفتنی است کلیه جداول و اطلاعات مالی باید توسط مؤدی تکمیل و پر شود.
  4. پس از تکمیل مدارک خواسته شده نسخه پیش‌نویس را چاپ نموده و صحت اطلاعات وارد شده را بررسی کنید.
  5. در صورت صحت اطلاعات وارد شده می توانید آن را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نموده و کد رهگیری دریافت نمایید.
  6. پس از بررسی توسط میزان مالیاتی قبض مالیات نیز به صورت الکترونیکی صادر شده و پرداخت نیز به صورت اینترنتی و از طریق سامانه شاپرک امکان پذیر است.
  7. خوب است بدانید فرمهای اظهارنامه مالیاتی ۲۶ بند دارد که لازم است همه بخش ها با دقت و توجه پر شود.
عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی:

بزرگ­ترین جریمه عدم اظهار ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر، عدم برخورداری از معافیت‌ها و بخشودگی­های مالیاتی است. از سوی دیگر عدم ارسال اظهارنامه مؤدی را مشمول پرداخت جرایم غیر قابل بخشش می کند.

مطابق قانون مالیات مستقیم از سال 1395 به بعد جریمه عدم تسلیم اظهارنامه در زمان مقرر برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل ۳۰ درصد از مبلغ مالیات تعلق گرفته است و برای سایر مودیان حقیقی نیز ۱۰ درصد مالیات تعلق گرفته است.

وبینار کابردی سامانه مودیان مالیاتی و تکالیف قانونی

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی ابزاری:

کسانی که مالیات تعیین شده را در زمان مقرر پرداخت نکنند باید جریمه ای معادل درصدی از مبلغ مالیات به ازای هر ماه پرداخت کنند. لازم است بدانید در صورت عدم پرداخت مالیات در زمان مقرر، دچار جرایم ثانویه مانند ضبط اموال، ممنوع الخروجی و غیره می­شود.

همانطور که گفته شد از اشخاص حقیقی و حقوقی باید علاوه بر اظهارنامه مالیاتی، صورت سود و زیان و ترازنامه خود را نیز تحویل دهند. در صورتی که این کار را انجام داده‌اند مشمول پرداخت جریمه ۲۰ درصدی برای هر یک از موارد فوق خواهند شد.

وبینار آشنایی با مالیات بر درآمد مشاغل و اشخاص حقیقی

مزایای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی در موعد مقرر:

همانطور که قانون برای کسانی که اظهارنامه مالیاتی خود را از ارسال نمی‌کنند، جرایمی در نظر گرفته است، برای کسانی که کسب و کار خود را به صورت شفاف و روشن توسط اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌دهند مزایای در نظر گرفته است. جالب است بدانید اگر سه سال متوالی، خود اظهاری مالیاتی شرکتی از سوی امور مالیاتی مورد قبول قرار بگیرد و از سوی دیگر صاحبان شرکت بدون اعتراض به برگه تشخیص مالیات آن را در زمان مقرر پرداخت کنند، شامل ۵۰ درصد جایزه خوش حسابی نسبت مالیات پرداخت شده می‌شوند.

بخشودگی ها و معافیت های مالیاتی که در قانون ذکر می‌شود شامل مودیانی که اظهارنامه را در زمان مقرر و به طور کامل تحویل داده اند.

خدمات مالی و حسابداری

جرایم مربوط به اظهارنامه مالیاتی:

لازم است بدانید مؤدیانی که در زمان مقرر مالیات خود را پردات کنند مشمول معافیت و بخشودگی می شود در صورت عدم ارائه اظهارنامه نیز با روش‌های مختلفی با آنها برخورد می‌شود:

محاسبه اظهارنامه مالیاتی به شیوه‌های علی الراس، در صورتی که مؤدی اظهارنامه و صورت سود و زیان خود را در زمان مقرر تحویل ندهد یا اطلاعات خواسته شده را به صورت ناقص تحویل دهد و از انجام تکالیف قانونی خود سرباز زند، سازمان امور مالیاتی شخصاً وارد عمل شده و اقدام به محاسبه مالیات می کند به این شیوه محاسبه مالیات، محاسبه علی الراس گفته می­شود.

روش جریمه و حبس

روش محرومیت از معافیت و بخشودگی

ممنوع الخروجی

باطل شدن اسناد انتقال صوری

مجازات های اداری

تحویل اظهارنامه مالیاتی

تحویل اظهارنامه مالیاتی

انواع اظهارنامه مالیاتی:

اظهارنامه مالیاتی دارای انواع مختلفی است:

اظهارنامه مالیاتی عملکرد، اظهارنامه ارزش افزوده، اظهارنامه انحلال، اظهارنامه ارث، اظهارنامه املاک، مهمترین و اصلی ترین نوع اظهارنامه اظهارنامه عملکرد است که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی شود.

پس از پر کردن و تحویل اظهارنامه مالیاتی چه چیزی در انتظارتان است؟

مودیان پس از آنکه کارنامه مالی یا همان اظهارنامه خود را در زمان مقرر به اداره امور مالیاتی تحویل می­دهند، برگه مفاصا حساب به آنها داده می­شود. در دست داشتن برگه مفاصا به معنی تسویه حساب مودی با سازمان امور مالیاتی نیست و صدور مفاصا بیشتر برای ارائه به سازماk ­ها و نهادهای دولتی و خصوصی معتبر است.

برخی افراد تنها در یک حوزه کاری فعالیت می‌کنند و صرفاً فروشنده یک وسیله هستند، اما برخی افراد فعالیت‌های تجاری مختلفی دارند و اقدام به فروشنده فروش مواد مختلف می کنند. برای محاسبه مالیات این افراد باید درصد فعالیت در اظهارنامه مالیاتی ذکر شود. سازمان امور مالیاتی نیز با استفاده از ضرایب مالیاتی میزان مالیات برای هر کدام از فعالیت ها را مشخص می­کند.

وبینار نکات اجرایی سامانه جامع مودیان

پرسش و پاسخ متداول:

  1. در صورتی که مؤدی اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل ندهد جریمه دیرکرد از کی محاسبه می­شود؟

    جریمه دیرکرد از تاریخ انقضای زمان تسلیم اظهارنامه قابل محاسبه و دریافت است.

  2. آیا شرکت‌هایی که فعالیت ندارند هم نیاز به ارسال اظهارنامه دارند؟

    بله حتی شرکت هایی که هیچگونه فعالیت فعالیت یا تراکنش مالی هم ندارند، باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند.

  3. چه کسانی نیاز به تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی ندارند؟

    شهرداری ها، سازمان های زیرمجموعه در ۳۱ استان کشور، سازمان‌ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند مانند وزارتخانه‌ها، کارگران، صیادان، عشایر و شرکت تعاونی دانش آموزی و دانشجویی

  4. سازمان امور مالیاتی تا چه زمانی فرصت دارد اظهارنامه مالیاتی را بررسی کند؟

    سازمان امور مالیاتی تا ۱۲ ماه پس از تسلیم اظهارنامه ها باید به آنها رسیدگی کند و برگ تشخیص برایشان ساده کند.

  5. آیا پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی امکان اصلاح آن وجود دارد؟

    بله تا ۳۰ روز پس از تحویل سال نامه مالیاتی می توانید برای اصلاح و ویرایش آن اقدام نمود.

  6. آیا اشخاص حقیقی اجازه جابجایی در گروه بندی مالیاتی را دارند؟

    در مورد دسته بندی ها نیز باید بدانید که اشخاص حقیقی که در هر گروهی که دسته بندی می شوند تا سه سال اجازه جابجایی به دسته پایین‌تر را ندارند.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله سال مالی چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4.3 / 5. تعداد آرا: 6

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *