مقالات حقوق و بیمه

بیمه درمان تکمیلی چیست

بیمه درمان تکمیلی چیست

خرید بیمه درمان تکمیلی نوعی آینده نگری روزهای سلامت، برای دوران سخت بیماری است. اگر می‌خواهید بدانید بیمه درمان تکمیلی چیست؟ باید برایتان بگوییم بیمه درمان تکمیلی، نوعی خرید سلامتی و ضامنی برای روزهای ناخوشی شماست. هزینه های بالای درمان، باعث اقبال و توجه مردم به سمت و سوی بیمه درمان تکمیلی شده است. لطفاً تا پایان مقاله ما را همراهی کنید تا با انواع بیمه درمانی تکمیلی، شرایط، هزینه و چگونگی خرید آن آشنا شوید.

بیمه درمان تکمیلی چیست:

بیمه درمان تکمیلی برای کامل کردن خدمات درمانی بیمه اصلی است. بیمه درمان تکمیلی راهکاری برای رهایی از دغدغه ها و مشکلات بیماران است. حتماً می دانید خدمات بیمه تامین اجتماعی به طور کامل کفاف هزینه‌های درمان را نمی دهد و شخص بیمه شده، باید هزینه های درمانی زیادی را متحمل ‌شود. با استفاده از بیمه تکمیلی، بخش عمده‌ای از خدمات درمانی تان را به شرکت های بیمه محول می کنید.

بیمه درمان تکمیلی، جبران کننده هزینه های درمان بیمه شونده است. به عبارت بهتر بیمه شوند در قبال مبلغی که سالانه به عنوان حق بیمه می‌پردازد می تواند از مزایای آن استفاده کند.

انجام کلیه امور بیمه

انواع بیمه های درمانی:

بیمه های درمان تکمیلی شناخته شده‌ای وجود دارد که استفاده از خدمات آن در میان مردم رایج است. انواع بیمه های درمانی تکمیلی شامل موارد زیر است:

بیمه درمان تامین اجتماعی

بیمه درمان تامین اجتماعی از جمله خدمات سازمان تامین اجتماعی که ویژه افراد تحت پوشش است افراد با در دست داشتن دفترچه بیمه تامین اجتماعی می توانند از خدمات آن استفاده کنند لازم به ذکر است که بدانید کسانی که دارای دفترچه تامین اجتماعی هستند می‌توانند از خدمات پزشکی به صورت رایگان یا هزینه های کمتر از نرخ معمول استفاده کنند

بیمه خدمات درمانی

بیمه خدمات درمانی نیز مانند بیمه درمان تامین اجتماعی است و برخی از کارکنان می توانند از آن استفاده کنند خوب است بدانید کسانی که بیمه تامین اجتماعی دارند نمی توانند از بیمه خدمات درمانی استفاده کند

بیمه درمان تکمیلی

بیمه درمان تکمیلی نوعی بیمه مکمل در کنار بیمه های درمانی کسانی که بیمه تکمیلی دارند. دارندگان بیمه تکمیلی می توانند ضمن استفاده از خدمات دفترچه بیمه تامین درمان از خدمات درمان تکمیلی نیز بهره مند شوند.

انواع بیمه های درمانی

انواع بیمه های درمانی

با انواع بیمه تکمیلی بیشتر آشنا شوید:

برای استفاده از خدمات بیمه درمان تکمیلی باید قبل از هر کاری انواع آن را شناخته و تحت پوشش یکی از بیمه‌های درمانی قرار بگیرید. پس از انتخاب نوع بیمه می توانید اقدامات بعدی را برای دریافت خدمات بیمه تکمیلی انجام دهید. انواع بیمه تکمیلی عبارت است از:

  • بیمه تکمیلی انفرادی
  • بیمه تکمیلی گروهی
  • بیمه تکمیلی خانواده
  • بیمه درمانی مسافران خارج از کشور
  • بیمه تکمیلی زایمان
  • بیمه تکمیلی بازنشستگی

مشاور مالیاتی

آشنایی با بیمه تکمیلی انفرادی:

بیمه انفرادی شامل سه نوع بیمه است.

1) بیمه تکمیلی انفرادی

خوب است بدانید بهترین شکل بیمه انفرادی، بیمه تک نفری است چون خدمات ویژه‌ای نسبت به دو نوع دیگر ارائه می‌دهد. سن قانونی استفاده از بیمه تکمیلی انفرادی برای کسانی است که زیر ۷۰ سال سن دارند.

2) بیمه تکمیلی خانواده

بیمه تکمیلی خانواده شکل خاصی از بیمه است که بیمه شونده ضمن آنکه خودش را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می دهد، می تواند خانواده را بدون محدودیت سنی با تعداد نفرات نامحدود تحت پوشش قرار دهد؛ این نوع بیمه، معروف به بیمه تکمیلی خانواده است.

پس از بیمه تکمیلی انفرادی این نوع بیمه بهترین شکل می باشد، چون خدمات و مزایای بیشتری نسبت به سایر بیمه ها دارد.

3) بیمه تکمیلی گروهی

شرایط تحت پوشش قرار گرفتن این بیمه به این ترتیب است که کارفرماها موظف هستند کارکنان خود را به صورت اجباری تحت پوشش بیمه قرار ‌دهند.

این بیمه دارای قوانین و محدودیت های ویژه ای است:

  • تنها کارفرماهایی می توانند از این نوع بیمه استفاده کنند که همه کارکنان خود را بیمه کنند.
  • پرداخت حق بیمه برای تمامی کارکنان نیز اجباری است.
  • نکته مهم دیگر درباره بیمه گروهی این است که تنها کارفرماهایی مجاز به استفاده از این نوع بیمه هستند که تعداد کارکنان شان به حد نصاب مشخصی رسیده باشند، این تعداد حداقل ۵۰ کارمند است.
  • ضمن آن که تمامی حق بیمه ها باید از یک کارگاه و محیط کاری ارائه شده باشد.
  • و در نهایت باید بدانید در صورت عدم انجام شرایط بالا امکان استفاده از خدمات این نوع بیمه برای مدیران و کارکنان آنها وجود ندارد.
بیمه تکمیلی

بیمه تکمیلی

4) بیمه درمانی مسافران خارج از کشور

بیمه مسافران خارج از کشور که به بیمه مسافرتی مشهور است، خدمات ویژه‌ای دارد که مخصوص سفر است. این خدمات ویژه خطرات و مشکلاتی که برای مسافران پیش می آید، مانند گم شدن چمدان، بیماری در مقصد، پرداخت خسارت لغو پرواز و غیره را تحت پوشش قرار می دهد.

5) بیمه زایمان

بیمه زایمان در طرح های مختلف بیمه تکمیلی رقم های متفاوتی را پوشش می‌دهد. مبلغ این بیمه از یک میلیون تا حداکثر ۲۰ میلیون تومان متغیر است. هنگام خرید بیمه تکمیلی زایمان حتماً از میزان سقف پوشش آن مطلع شوید تا هنگام استفاده دچار مشکل نشوید. در نهایت لازم است بدانید برای استفاده از این نوع بیمه باید قبل از اقدام به بارداری بیمه شوید چون دوره انتظار این بیمه بیشتر از ۹ ماه است.

6) بیمه بازنشستگی

بیمه بازنشستگی برای مستمری بگیران، بازنشستگان و از کار افتادگان است که شامل بیمه شوند همراه با همسر و سایر افراد تحت تکفل آنها می شود. ادامه دارد.

برای انصراف از این نوع بیمه، تنها ۳ ماه پس از امضای قرارداد اجازه انصراف دارید.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

نکات مهمی که باید درباره انواع بیمه تکمیلی بدانید:

نکته مهمی که در مورد انواع بیمه های تکمیلی باید بدانید، این است که هزینه بیمه تکمیلی با توجه به سن افراد متفاوت است. از سوی دیگر فرانشیزی و دوره انتظار نیز در قیمت و هزینه های انواع بیمه ها تاثیر مستقیم دارد. برای پرداخت هزینه‌ی انواع بیمه ها بسته به نوع شرکت بیمه کننده، می توانید مبلغ آن را به صورت سالانه یا نهایتاً در چند قسط پرداخت نمایید.

از فرانشیز چه می دانید:

فرانشیز مبلغی است که سهم بیمه گذار بوده و شخص بیمه شونده باید خودش آن را پرداخت کند. در میان انواع بیمه‌ها، بیمه درمان تکمیلی انفرادی و گروهی شامل فرانشیز می شود. برای مثال اگر هزینه بستری در بیمارستان 6 میلیون بوده و فرانشیز بیمارستانی نیز ۱۰ درصد باشد، بیمه گذار باید 10 درصد از مبلغ هزینه های بیمارستان را که تحت عنوان فرانشیز سهم بیمار است، را بپردازد.

منظور از دوره انتظار چیست؟

یکی از اصطلاحات رایج در شرکت های بیمه، دوره انتظار است. منظور از دوره انتظار، زمانی است که قرارداد در حال بررسی و ارزیابی است. در مدتی که قرارداد میان بیمه شونده و بیمه گذار بسته می شود و شرکت بیمه در حال بررسی های لازم برای ارزیابی بیمه گذار است، بیمه گر هیچ تعهدی برای پرداخت خسارت ندارد.

لازم است بدانید دوره انتظار بیمه تکمیلی برای بیمه های مختلف متفاوت است. برای مثال همان طور قبلاً گفته شد اگر بخواهید از خدمات بیمه تکمیلی برای بستری زایمان استفاده کنید، باید از یک سال قبل برای تهیه بیمه اقدام کنید تا پس از گذشت دوره انتظار برای پرداخت هزینه های زایمان زمان را از دست ندهید. زمان انتظار ممکن است از 9 ماه تا یک سال طول بکشد.

مبالغ پرداختی برای بیمه درمانی تکمیلی:

نرخ مبلغ دقیق حق بیمه درمان تکمیلی، بستگی به عوامل زیادی دارد.

  1. تعداد افراد تحت پوشش
  2. سقف تعهدات طرح انتخابی
  3. کیفیت پوشش بیمه درمانی
  4. سن بیمه گذار

هرچه سقف تعهدات انتخابی و تعداد افراد تحت پوشش بیمه، بیشتر باشد مبلغ پرداختی برای حق بیمه نیز بیشتر می‌شود. از سوی دیگر پرداخت حق بیمه مطابق دسته بندی های سنی نیز برای افراد مختلف متفاوت است.

حق بیمه درمان تکمیلی

حق بیمه درمان تکمیلی

چگونگی پرداخت حق بیمه درمان تکمیلی:

برای خرید هر نوع بیمه‌ای باید حق بیمه یا مبلغ آن را پرداخت کنید.

  • برخی بیمه ها مانند بیمه عمر را میتوانید در طول مدت قرارداد به مرور پرداخت کنید.
  • در برخی از بیمه ها مانند بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه تمامی مبلغ در زمان عقد قرارداد به طور یکجا از بیمه گذار دریافت می شود.
  • برخی از انواع بیمه ها را باید به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت کنید.

چگونه هزینه های صرف شده برای بیمه تکمیلی را دریافت کنیم:

برای دریافت هزینه‌های درمانی که تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارد باید مراحل زیر را انجام دهید:

دریافت معرفی‌نامه و مراجعه به مرکز درمانی

با در دست داشتن گواهی پزشک می توانید به نمایندگی بیمه مراجعه کرده و با ارائه معرفی نامه، هزینه خدمات دریافتی و هزینه خدمات تحت پوشش بیمه را از بیمه‌گر دریافت کنید.

پرداخت خسارت

در صورتی که برای رفتن به نمایندگی‌های بیمه، زمان نداشته باشید، می توانید از مراکز پرداخت خسارت بیمه تکمیلی استفاده نمایید. در این صورت لازم است مدارکی شامل گواهی پزشک، فاکتور هزینه‌های پرداخت شده، نسخه پزشک و غیره را به یکی از مراکز پرداخت خسارت تحویل داده و هزینه‌ها را دریافت نمایید. دقت داشته باشید در این شیوه دریافت هزینه ها باید نسخه از سوی پزشک متخصص صادر شده باشد. فاکتورهای مالی نیز باید مهر مرکز درمانی را داشته باشند.

خدمات مالیاتی و حسابداری

از بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی چه می دانید:

بیمه شدگان تامین اجتماعی علاوه بر آنکه می‌توانند از خدمات پایه درمانی بیمه‌ای، استفاده کنند مجاز به استفاده از خدمات بیمه تکمیلی نیز هستند این بیمه برخی بیماریهای خاص را تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه تکمیلی شامل تمام هزینه های درمان نمی شود، خدمات تحت پوشش بیمه تکمیلی شامل موارد زیر است:

  • پرداخت هزینه های پاراکلینیکی مانند هزینه سونوگرافی و ام آر آی اکوکاردیوگرافی
  • پرداخت هزینه ویزیت دارو و خدمات اورژانس
  • پرداخت هزینه های دندانپزشکی غیر از ایمپلنت ارتودنسی دندان مصنوعی و جراحی لثه
  • پرداخت خدمات آزمایشگاهی نظیر نوار قلب و رادیوگرافی
  • پرداخت هزینه عمل های حیاتی جراحی مانند مغز اعصاب سرطان پیوند ریه کبد و غیره
  • پرداخت هزینه عمل های سرپایی ماننده کس گرفتن و ختنه کردن
  • پرداخت هزینه عینک و سمعک
  • پرداخت هزینه جراحی چشم که شامل عیوب انکساری
  • پرداخت هزینه بیمارستانها و مراکز درمانی خصوصی طرف قرارداد با بیمه تکمیلی
معایب بیمه تکمیلی

معایب بیمه تکمیلی

بیماری هایی که تحت پوشش بیمه تکمیلی نیستند:

همان طور که گفته شد بیمه درمانی تکمیلی شامل همه بیماری ها نمی شود. این بیماری ها شامل موارد زیر هستند:

  • هزینه‌های خدمات نازایی و سزارین
  • هزینه بیماری های جدیدی که از سوی بهداشت وزارت بهداشت تعرفه برای آن مشخص نشده
  • هزینه مربوط به بیماری های روانی
  • عمل های زیبایی مانند انحراف بینی

معایب بیمه تکمیلی:

  • همان طور که گفته شد خدمات بیمه تکمیلی شامل موارد بسیاری است اما از معایب آن می توان محدودیت های زیاد برای پرداخت هزینه های داندانپزشکی عنوان کرد. پرداخت هزینه های سنگین دندانپزشکی تا حد زیادی از پوشش بیمه تکمیلی خارج است.
  • از معایب بیمه تکمیلی دوره انتظار طولانی برای پوشش دهی برخی خدمات مانند بستری و جراحی است این دوره انتظار ممکن است کمی خسته کننده باشد.
  • محدودیت دیگر بیمه تکمیلی داشتن سقف تعهد برای پرداخت خسارت است.

بیمه درمانی تکمیلی دارای محدودیت سنی است:

برای استفاده از بیمه تکمیلی محدودیت‌ها و شرایط سنی خاصی وجود دارد:

  • حداقل سن برای استفاده از انواع بیمه تکمیلی ۱۸ سال است.
  • فرزند پسر بیمه گذار تا اتمام مدت تحصیل و دوران خدمت سربازی می توانند از پوشش بیمه تکمیلی استفاده کند.
  • سقف سنی برای فرزندان دختر تا زمانی است که ازدواج نکرده یا در جایی مشغول به کار هستند.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله صفر تا صد ثبت شرکت تعاونی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *