مقالات مالیاتی

مبانی اخذ مالیات های گمرک

مبانی اخذ مالیات های گمرک

مالیات گمرگ یکی از ضروری ترین مالیات های موجود در کشور محسوب می شود که باعث افزایش درآمد دولت می شود و کنترل پرداخت این مالیات باعث تنظیم بازار داخلی و خارجی می شود. به دلیل اهمیتی که مالیات گمرگ در کشور دارد، ماده 37 مالیات در خصوص قوانین مالیاتی گمرک وضع شده است که در ادمه مطلب قصد داریم شما را یا این قوانین آشنا نماییم.

شرح ماده 37 قانون مالیات گمرگ:

این ماده در توضیح مواردی است که تنها لازم است هزینه گمرک را پرداخت کنند و هزینه ای مبنی بر حقوق گمرک، عوارض و سود بازرگانی نمی پردازند و موضوع اصلی در این مقاله نیز توضیح این موارد می باشد که عبارتند از:

تمام وسایل و لوازمی که به رئیس و پادشاهان کشور های دیگر و بستگان آن ها تعلق دارد.

بند دوم شامل 4 مورد است که عبارتند از:

  • تمام لوازمی که توسط مامورین سیاسی خارجی در ایران و مامورین سیاسی ایرانی در خارج از کشور استفاده می شود به شرط اظهار نظر قطعی وزارت امور خارجه و گمرک از پرداخت هزینه های نامبرده شده معاف می شوند.
  • لوازمی که در هنگام ماموریت های کنسولی توسط سرکنسول ها و کنسولیاران و کنسول ها استفاده می شود به شرط اینکه به مدت 9 ماه در ایران مستقر شده باشند و با انجام معامله دو طرفه و با نظر گمرک و وزارت امور خارجه مشمول این قانون می شود، لازم به ذکر است که بدانید در صورت انجام معامله دو طرفه تا زمانی که مامورین کنسولی در ایران مستقر باشند این مسئله را می توانند تمدید کنند.
  • اشیایی و لوازمی که توسط نمایندگی سازمان ملل متحد و کارمندان و کارشناسان آن استفاده می شود طبق قوانین موجود در کنواسیون و با نظر قطعی گمرک و وزارت امور خارجه ایران از پرداخت هزینه های نامبرده شده معاف می شوند.
  • در بعضی مواقع از مکان هایی مانند کمک های فنی و اقتصادی موجود در کشور های خارجی کارشناسانی به ایران فرستاده می شوند که وسایل مورد استفاده توسط این کارشناسان بنا به نظر و تشخیص وزارت امورخارجه و گمرک از پرداخت هزینه های نامبرده شده معاف می شوند.
  • این مورد در توضیح لوازمی مانند کالا های مرجوعی، انتقالی، کابوتاژ، ترانزیت خارجی، واردات موقت و صادرات کشور است که برای ورود و خروج آن ها لازم است اصولی که در آئین نامه گمرکی موجود می باشد رعایت شود و در مورد این لوازم نیز تنها باید هزینه های گمرکی پرداخت شود.
  • بند 4 قانون مالیاتی گمرک در توضیح وسایل خانه و حتی وسایل شخصی افراد ایرانی که به مدت یک سال یا بیشتر به هر دلیلی در خارج از کشور مستقر شده است و طی شش ماه آخر این مدت نیز هیچ گونه سفری به ایران نداشته است می گویند که این وسایل نیز از پرداخت هزینه های گفته شده معاف هستند.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

مالیات های گمرک

مالیات های گمرک

لازم به ذکر است که بدانید بر طبق این قانون لوازم خانه و شخصی افراد غیر ایرانی که در ایران مستقر شده اند نیز با رعایت سه شرط مشمول این قانون می شود که عبارتند از:

  • استفاده نکردن از قانون معافیت طی پنج سال گذشته
  • تجاری نبودن لوازم
  • رسیدن لوازم به گمرگ به مدت یک ماه قبل از ورود و نه ماه بعد از ورود شخص
  • تمام وسایل و تجهیزاتی که در هنگام کار و ماموریت توسط ایرانیان و افراد غیر ایرانی استفاده می شود از پرداخت هزینه های نامبرده شده معاف می شوند.
  • تمام وسایل و لوازم شخصی و کار مستعمل ایرانیانی که فوت آن ها در کشور خارجه اتفاق افتاده است با داشتن گواهی تحریر که تنظیم آن حداکثر به مدت 6 ماه بعد از فوت او انجام شده باشد مشمول این قانون می شود.
  • تمام کادو هایی که توسط موسسات و اشخاص خارجی به نهاد های مختلف ایران تقدیم می شود با رعایت اینکه هیچ کدام از آن ها جنبه تجاری نداشته باشند از پرداخت هزینه حقوق گمرک و عوارض معاف می باشند.
  • تمام اشیای عتیقه و باستانی که متعلق به میراث فرهنگی هستند با اظهار نظر مستقیم وزارت فرهنگ ارشاد مشمول قانون می شود.
  • وسایلی که جهت ساختن موزه، نمایشگاه فرهنگی، کتابخانه و… مورد استفاده است و ورود آن توسط وزارت ارشاد است نیز مشمول ماده 37 مالیات گمرگی می شود.
  • مقدار سوختی که توسط وسایل نقلیه در هنگام ورود و خروج به کشور استفاده می شود، وسایل تجاری که فاقد ارزش هستند و مدال هایی که توسط نهاد های مختلف کشور های خارجی به افراد ایرانی داده می شود نیز از جمله مواردی است که از پرداخت هزینه گمرکی و سود و عوارض بازرگانی معاف می باشند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله فهرست مشمولین مالیات بر ارزش افزوده را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره و کلیه امور خدمات مالیاتی با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *