مقالات حسابداری و حسابرسی

ارزش اسمی سهام

ارزش اسمی سهام

ارزش اسمی اوراق قرضه و ارزش اسمی سهام دو واژه مختلف می باشند که در زبان انگلیسی برای این دو، واژگانی جداگانه وجود دارد. در لاتین ازPar Value برای اشاره به ارزش اسمی اوراق قرضه و از Face Value برای ارزش اسمی سهام استفاده می گردد. بنابراین ارزش اسمی سهام، معادل سرمایه شرکت، تقسیم بر تعداد برگه های سهام می باشد.

تعریف ارزش اسمی سهام:

ارزش اسمی سهام (Par Value) که در علوم مالی به ارزش صوری یک برگه سهم اطلاق می گردد، رقمی است که در هنگام تاسیس و انتشار سهام، برای هر ورقه سهم عادی، تعیین می شود و در اساسنامه آن را درج می نمایند.

این ارزش اسمی، در کشور های خارجی معمولا 100 دلار یا هزار دلار است، اما سهام معمولا ارزش اسمی ندارند و یا ارزش اسمی کمی مثلا یک سنت برای هر سهم دارند. ارزش روزانه اوراق قرضه و یا اوراق مشارکت در بازار های مالی ممکن است کمتر و یا بیشتر از ارزش اسمی آن باشد و به عواملی نظیر نرخ عمومی بهره بازار و اعتبار اوراق قرضه بستگی دارد.

نکته: از نظر حقوق سرمایه گذاران، ارزش اسمی ارتباط اندکی با قیمت سهام بازار دارد. همچنین در ایران ارزش اسمی هر سهم یک هزار ریال یا ۱۰۰ تومان می باشد که معمولا اختلاف قابل توجهی با ارزش بازار سهام دارد.

ارزش اسمی یک سهم، قیمتی می باشد که عرضه اولیه سهام شرکت بر اساس آن، قیمت گذاری می شوند و ارزش اسمی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس ایران، یک هزار ریال است.

لازم به ذکر است که مبلغ ارزش اسمی، بر روی برگه های سهام درج می شود و همان طوری که مشخص است، تمامی سرمایه شرکت، تعداد سهام منتشر شده و ارزش اسمی هر یک از سهام، به علاوه تعداد سهامی که سهامدار در اختیار دارد، بر روی برگه سهام درج می گردد.

انواع سهم:

قیمت اسمی و قیمت واقعی، واژه هایی هستند که افراد فعال در بازار سرمایه با آنها بسیار مواجه می شوند و به‌ طور کلی، هر سهم، دارای چهار نوع زیر از نظر قیمت می باشند:

  • قیمت اسمی
  • قیمت دفتری
  • قیمت واقعی
  • قیمت ذاتی

خدمات مالی

منظور از قیمت اسمی:

قیمت اسمی یک سهم، عبارت است از قیمتی که پذیره ­نویسی سهام شرکت بر اساس آن صورت می گیرد.

قیمت دفتری سهم:

اگر مجموع بدهی های شرکت را از مجموع دارایی های همان شرکت کم کنیم، مبلغ باقیمانده، نشان‌ دهنده مجموع ارزش سرمایه سهام داران شرکت یا مجموع حقوق صاحبان سهام شرکت می باشد.

حال می توان گفت که اگر مبلغ حقوق صاحبان سهام، بر تعداد سهام شرکت تقسیم شود عدد به دست آمده، قیمت دفتری هر سهم خواهد بود.

قیمت واقعی سهم:

قیمت واقعی یا قیمت معاملاتی، به قیمتی گفته می شود که بر اساس آن قیمت، سهام در بورس معامله می شود. بنابراین آن چه که قیمت سهم را در بورس تعیین می کند، میزان عرضه و تقاضا برای آن سهم می باشد.

قیمت ذاتی یا قیمت بازار:

منظور از قیمت ذاتی سهم، ارزش واقعی آن سهم می باشد.

تفاوت قیمت اسمی و قیمت واقعی:

منظور از ارزش اسمی سهم، مبلغیست که در اساسنامه شرکت برای هر کدام از سهم ها تعیین شده است و این مبلغ بر روی ورقه سهام درج می گردد. در واقع می توان گفت که مبلغ اسمی هر سهم، برابر است به حاصل تقسیم کل سرمایه شرکت بر تعداد سهام همان شرکت.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله اوراق قرضه را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

ارزش اسمی اوراق قرضه

ارزش اسمی اوراق قرضه

ارزش بازار سهم:

ارزش بازار سهم، مفهومی می باشد که هر سهامداری با آن رو به رو می باشد و در یک تعریف ساده می توان گفت که ارزش بازار یک سهم، میزان بزرگی شرکت عرضه کننده آن سهم را نشان می دهد.

این موضوع بسیار مهم و قابل توجهی برای سهامداران می باشد که در واقع سهامداران در کنار سایر عوامل، این ارزش را نیز مد نظر قرار می دهند و در نهایت سهام شرکت مورد نظر خود را برای خرید انتخاب می کنند.

ارزش دفتری (BOOK VALUE):

ارزش دفتری به ارزش هر داراییگفته می شود همان طوری که در ترازنامه شرکت آمده است که این ارزش برای هر سهم به شکل زیر حساب می شود:

تمام بدهی ها را از تمام دارایی ها کسر کرده و آن چه که به دست آمده را بر تعداد سهامی که شرکت منتشر کرده و در دست مردم است، تقسیم می نمایند.

ارزش اسمی (Par Value):

در مورد سهام عادی، می توان گفت که ارزش اسمی هر سهم مبلغیست که بر اساس اساسنامه روی هر سهم نوشته شده است و این رقم با ارزش بازار سهم مورد نظر، هیچ گونه ارتباطی ندارد.

نکته: در کشور ما، ارزش اسمی هم سهم 1000 ریال می باشد و در مورد اوراق قرضه یا سهام ممتاز، ارزش اسمی هر برگ، تعیین کننده مقدار بهره یا سودی است که به آن تعلق می گیرد.

ارزش جاری یا ارزش بـازاری یک سهم (Market Capitalization):

قیمت معامله یا داد و ستد یک سهم در بازار را ارزش بازاری آن سهم می گویند که را میزان عرضه و تقاضا مشخص کننده آن است.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله ابلاغ اوراق مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انجام کلیه خدمات حسابداری با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *