مقالات حسابداری و حسابرسی

چرا به اصلاح حساب ها در حسابداری نیازمندیم

اصلاح حساب ها در حسابداری

هدف از حسابدارای در محاسبات شرکت ها، تهیه اطلاعات مالی برای مدیران و استفاده کنندگان این اطلاعات می باشد. استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری، به وسیله این اعداد و ارقام بدست آمده تصمیمات مهم را برای آینده شرکت اتخاذ می کنند. به همین دلیل این اطلاعات مالی بدست آمده باید کاملا درست و واقعی باشد.

حسابداران باید تمامی درآمد و هزینه ها را در یک دوره مالی ثبت کنند تا مدیران و تصمیم گیرندگان شرکت بتوانند در قالب ترازنامه تمامی دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سرمایه را بررسی کنند. صورت مالی بدست آمده یک شرکت، موسسه ویا کلا یک واحد اقتصادی نشان دهنده شرایط مالی آن واحد می باشد.

به همین دلیل حسابداران باید دقت کافی داشته باشند و متوجه تاثیرگذاری رویدادهای یک دوره مالی بر نتایج رویدادهای مالی دوره های بعد باشند. باید این رویدادها را به دقت شناسایی کنند. به همین دلیل برای دستیابی به این عملیات باید در پایان هر دوره مالی یک سری اصلاحاتی را در حساب های واحد مربوطه انجام دهند، به همین دلیل به اصلاح حساب ها در حسابداری نیازمند هستیم.

مشاوره مالیات

انواع حساب ها:

حساب های دفتر کل را برای انتقال دادن و یا انتقال ندادن به سال مالی بعدی می توان به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

  • حساب های دائمی: حساب های دائمی شرکت ها، همان حساب هایی هستند که برای اصلاح حساب ها به دوره های بعدی منتقل می شود. این حساب شامل دارایی ها، بدهی ها و سرمایه شرکت می باشد و تماما در ترازنامه حساب های شرکت مشاهده می شود.
  • حساب های موقت: این حساب ها شامل درآمد، هزینه و برداشت می باشند و در پایان یک دوره مالی بسته می شوند. البته دقت داشته باشید که به حساب های برداشت، حساب های سود و زیانی نیز می گویند و ممکن است که این حساب برداشت در دوره های بعدی مالی هم آورده شود.
  • حساب های مختلط: این حساب ها به این صورت می باشد که ممکن است بخشی از آن دائمی و بخشی از آن موقت باشد. به عنوان مثال می توان به پیش پرداخت های اجاره اشاره کرد.

برای مطالعه مقاله رویدادهای مالی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انواع حساب ها

انواع حساب ها

اصلاح حساب ها در طول یک دوره مالی:

در حسابداری، هزینه های یک دوره مالی با درآمد همان دوره باید برابری و تطابق داشته باشد. به همین دلیل باید در یک دوره مالی تمام سود و زیان، کلیه درآمدها و هزینه های آن دوره را ثبت کنند. حالا اگر قسمتی از درآمد و یا هزینه در یک دوره مالی ثبت نشده باشد، باید این اعداد و ارقام از دفتر روزنامه شناسایی شود و یا اینکه از راه ثبت های درست و مناسب این اعداد و ارقام از دفتر روزنامه به دفتر کل انتقال داده شود و حساب های بدست آمده را اصلاح کنند، به این کار در حسابداری اصطلاحا ثبت های اصلاحی نیز می گویند. این ثبت های مالی را معمولا در پایان یک دوره مالی انجام می دهند.

خدمات حسابداری

اصلاح حساب ها در پایان دوره مالی:

بعد از بسته شدن حساب ها در یک دوره مالی، ممکن است که برخی از حساب های دفتر کل، با توجه به ثبت درست تمام معاملات، مانده های درست را برای گزارش صورت های مالی نداشته باشد، به همین دلیل با توجه به حسابداری تعدی، برای تطابق حساب های ترازنامه، صورت سود و زیان با فرض دوره مالی و اصل تطابق، مانده برخی از حساب های دفتر کل را اصلاح می کنند.

ثبت هایی که در یک دوره مالی ممکن است که به اصلاح نیاز داشته باشند در ذیل توضیح داده می شود:

  • اصلاح حساب دارایی هایی که بخشی از آن ها در یک دوره مالی برای ملزومات، پیش پرداخت ها و موجودی ها هزینه شده است.
  • اصلاح هزینه های تحقق نیافته
  • اصلاح بدهی های جاری و پیش دریافت ها
  • اصلاح هزینه های تحقق یافته پرداخت نشده مانند: عوارض، حق بیمه و حقوق

برای مطالعه مقاله چالش‌های تنخواه برای یک حسابدار می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اصلاح حساب ها در طول یک دوره مالی

اصلاح حساب ها در طول یک دوره مالی

البته توجه داشته باشید که برای اصلاح حساب های ذکر شده باید حساب های زیر را اصلاح کنید:

  • اصلاح پیش دریافت های درآمد
  • اصلاح پیش پرداخت های هزینه
  • ثبت درآمدهای تحقق یافته ثبت نشده تا پایان دورۀ مالی
  • ثبت هزینه های تحمیل شده (به وقوع پیوسته و ثبت نشده تا پایان دورۀ مالی)
  • ثبت هزینۀ استهلاک دارایی های استهلاک پذیر
  • اصلاح حساب موجودی ملزومات

دوره مالی و سال مالی:

 دوره مالی: حسابداران فعالیت های مالی شرکت را برای دست یابی به وضعیت سود و زیان، به دوره های کوتاه مدت تقسیم می کنند و به هر یک از این ها، دوره مالی می گویند.

سال مالی: اگر مدت زمان دوره مالی یک سال باشد، به آن سال مالی می گویند. حسابداران باید در پایان یک سال مالی، صورت های مالی و اظهارنامه حساب های شرکت را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. سال مالی در کشور ما، از ابتدای فروردین ماه تا پایان اسفند ماه می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله اهمیت ورود و تحلیل سریع اطلاعات برای حسابداران مدرن را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *