مقالات حسابداری و حسابرسی

تاییدیه ها در حسابرسی

تاییدیه حسابرسی

تاییدیه، نامه ای است که حسابرس برای افرادی خاص می فرستد و درخواست می­کند که درحوزه کاری و اداری، موضوع مشخصی را درباره شرکت تایید کنند. نتیجه تاییدیه در فرآیند حسابرسی اهمیت زیادی دارد و باید مطابق با استانداردهای مربوطه باشد.

خدمات حسابداری

انواع تاییدیه از نظر دریافت پاسخ:

تاییدیه ها از نظر دریافت یا عدم دریافت پاسخ به دو دسته تاییدیه مثبت و منفی تقسیم می شوند:

1– تاییدیه مثبت:

در این نوع تاییدیه حسابرس نیازمند دریافت پاسخ تاییدیه است و متن درخواست تاییدیه را طوری تنظیم می­کند که نشان دهنده انتظار برای دریافت پاسخ است. در این نوع تاییدیه، پاسخ دهنده باید موافقت یا مخالفت خود را با اطلاعات درج شده در تاییدیه اعلام کند.

دلیل درخواست تاییدیه مثبت:

از تاییدیه مثبت زمانی استفاده می شود که حساب های دریافتی، مانده کمی داشته باشد. یا زمانی­که بخش عمده ای از حساب ها مانده های اختلاف دار داشته باشند، که نشانی از سوء استفاده است. تاییدیه مثبت اعتبار بیشتری نسبت به تاییدیه منفی دارد.

برای مطالعه مقاله تعریف سرمایه‌ داری و سوسیالیسم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تاییدیه منفی

تاییدیه منفی

2- تاییدیه منفی:

این نوع تاییدیه با عدم دریافت پاسخ است و دریافت نکردن پاسخ، نشان از صحت انجام درخواست و قبول آن است. در تاییدیه منفی حسابرس انتظار دریافت پاسخ ندارد و عدم پاسخ نشانه وضعیت مطلوب است.

دلیل درخواست تاییدیه منفی:

همان طور که گفته شد در تاییدیه منفی، عدم دریافت پاسخ به معنای تایید درخواست است و دریافت کننده در صورتی که تاییدیه را نپذیرد، اقدام به پاسخ می­کند. ایراد این نوع تاییدیه این جا است که عدم پاسخ، همیشه به معنای موافقت نیست، گاهی ممکن است تاییدیه به دست طرف مورد نظر نرسیده باشد یا به خاطر سهل انگاری واحد یا شخص مربوطه در ارسال باشد.

انواع تاییدیه:

حسابرس در فرآیند حسابرسی شرکت نیازمند دریافت تاییدیه های مختلفی است که نشان دهنده صحت اسناد و مدارک ثبت شده در دفاتر است. این تاییدیه ها را باید از مراجع مختلف دریافت کرد.

حسابداری شرکتها

1- تایدیه بانک:

حسابرسان برای رسیدگی و بررسی حساب های بانکی نیاز به دریافت تاییدیه از بانک را دارند. برای دریافت تاییدیه بانک، فرم های استاندارد و یکنواختی وجود دارد که توسط حسابرس پر شده و پس از امضای صاحبکار به بانک فرستاده می شود. این تاییدیه معمولا پس از پایان سال مالی به بانک فرستاده می شوند.

برای این کار حسابرس باید فرم درخواست تاییدیه را به هر یک از بانک هایی که شرکت یا موسسه در آن سپرده جاری، قرض الحسنه، سپرده مدت دار، وام و تسهیلات دارد، ارسال کند و از بانک درخواست کند که پاسخ را به آدرس موسسه بفرستد.

2- تاییدیه کالای امانی:

زمانی که موجودی های شرکت یا موسسه نزد شخص ثالثی نگهداری می شود، حسابرس موظف است درباره صحت و سقم مقادیر ثبت شده، وضعیت موجودی و کنترل داخلی آن و نیز برای اطمینان از شمارش صحیح و محافظت از موجودی ها از شخص ثالث درخواست تاییدیه می­کند. تاییدیه کالای امانی به درستکاری و استقلال شخص ثالث بستگی مستقیم دارد.

برای مطالعه مقاله تجدید ساختارهای مالی به منظور افزایش سود می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انواع تاییدیه

انواع تاییدیه

 3- تاییدیه وکیل حقوقی:

در صورتی که حسابرس با دعاوی و ادعاهای حقوقی مواجه شود، باید مستقیما از وکیل مربوطه درخواست تاییدیه نماید. به این وسیله حسابرس با دریافت شواهد کافی مطمئن می شود که مدیریت از وجود دعاوی حقوقی و آثار مالی آن باخبر است. طی این تاییدیه از وکیل درخواست می­ شود که تاییدیه را مستقیماً برای حسابرس ارسال کند.

 4- تاییدیه مدیران:

حسابرس پس از پایان عملیات حسابرسی، باید تاییدیه مدیران را دریافت کند. لازم است که تاریخ این تاییدیه آخرین روز عملیات حسابرسی باشد. از سوی دیگر این تاییدیه باید به امضای هیات مدیره هم رسیده باشد. تاییدیه مدیران نشان دهنده پذیرفتن صورت ها و اطلاعات مالی ارائه شده در سال مالی است. این تاییدیه نشان دهنده این است که اطلاعات شرکت با استاندارد های حسابداری مطابقت دارد. به خاطر داشته باشید تاییدیه مدیران، جزو اسناد قابل استناد حسابرسی نیست.

مشاوره مالیات

5- تاییدیه اوراق بهادار:

حسابرسان باید از یکی از مسئولین شرکت درخواست تاییدیه برای تایید اوراق بهادار شرکت، از نظر شماره سریال و سایر مشخصات داشته باشد و پس از دریافت تاییدیه آنها را مشخصات ثبت شده در دفاتر حسابداری مقایسه کرده و مطابقت دهند.

 6- تاییدیه سرمایه گذاری ها:

حسابرس برای اطمینان از توانایی شرکا برای حفظ و نگهداری سرمایه گذاری های بلند مدت به دنبال شواهدی در این باره است. این تاییدیه را باید از مدیریت شرکت درباره هدف از نگهداری سرمایه های بلند مدت شرکت دریافت کرد.

برای مطالعه مقاله تئوری های حسابداری مالی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

استاندارهای ارسال تاییدیه

استاندارهای ارسال تاییدیه

رعایت استاندارهای ارسال تاییدیه:

حسابرس باید برای ارسال تاییدیه به افراد یا بانک ها ملاحظات خاصی را انجام دهد از جمله:

  • انتخاب حساب یا اشخاص به تشخیص حسابرس: حسابرس برای تایید حساب های ثبت شده شرکت مانند حساب های دریافتی، حساب های پرداختی، حق العمل کاران، وکیل حقوقی و … به انتخاب خود بعضی از اشخاص یا حساب های شرکت را انتخاب کرده و درخواست تاییدیه از انها را داشته باشد. حسابرس نباید این کار را به مسئولین مربوطه واگذار کند چون ممکن است افرادی را انتخاب کنند که در حساب ها اختلال ایجاد کرده و یا در حساب های دخل و تصرف داشته باشند.
  • ارسال پاکت درخواست تاییدیه توسط شخص حسابرس: حسابرس یا عوامل مربوطه حسابرسی باید شخصا درخواست تاییدیه را به اداره پست برده و کد ارسالی پست سفارشی را در دفاتر مربوطه ثبت کند، این کار برای اطمینان از ارسال پاکت تاییدیه است. ممکن است در صورتی که این کار را به افراد غیر سپرده شود، امکان دست بردن در حساب ها و درخواست ها توسط دیگران وجود دارد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله اصول حسابداری را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 2.7 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *