مقالات حسابداری و حسابرسی

تخفیفات در حسابداری

تخفیفات در حسابداری

تخفیف یعنی کم کردن قیمت و بهای تمام شده کالا و یا خدمتی که خریدار از فروشنده می گیرد. این تخفیف با توافق طرفین صورت می گیرد که انواعی دارد و ثبت آن ها در اسناد حسابداری متفاوت می باشد.

تخفیفات در حسابداری:

در ثبت اسناد حسابداری برای قسمت فروش کالا و یا خدمات ارائه شده توسط سازمان یا کسب و کار مورد نظر، لازم است که قیمت و تخفیف آن درج گردد. این تخفیف معمولا توافقی می باشد و در حسابداری دارای چهار نوع زیر است. که در ادامه به شرح آنها پرداخته می شود.

انواع تخفیفات:

  1. تخفیفات تجاری
  2. تخفیفات بر اساس توافق طرفین
  3. تخفیفات به دلیل عیب و نقص کالا
  4. تخفیفات نقدی خرید یا فروش

حسابداری اشخاص

مفهوم تخفیفات تجاری:

سازمان ها و کسب و کار ها استراتژی های قیمت گذاری متفاوتی دارند که هر کدام از آنها با هدف کسب سود بیشتر و فروش بیشتر پیش می روند.

به عنوان مثال، بار ها مشاهده است که برای تمام یا برخی از اجناس یک کسب و کار، تخفیفات 20% و یا حتی کمتر و بیشتر در نظر گرفته می شود. یا تخفیفاتی بر اساس تغییرات تغییرات فصلی در نظر گرفته می شود.

اصولا این نوع از تخفیفات در حسابداری با عنوان تخفیفات تجاری شناخته می شوند که در دفاتر ثبت نمی گردند و به دلیل این که فعالیت های مالی که در دفاتر ثبت می شوند، دارای بهای تمام شده هستند، دارای قیمت روز نمی باشند.

تخفیفات بر اساس توافق طرفین:

در برخی مواقع، بین خریدار و فروشنده یک نوع توافق صورت می گیرد که در اصطلاح عام با آن چانه زنی می گویند. در این مواقع، خریدار و فروشنده بر سر قیمت مشخصی به توافق می رسند.

این نوع از تخفیفات در ثبت های حسابداری، بر اساس توافق صورت می گیرد که نوع تخفیف در دفاتر ثبت نمی شود.

تخفیفات به علت عیب و نقص کالا:

برخی اوقات، خریدار به محض خرید کالا متوجه وجود عیب و نقص و یا عدم تطابق نمونه سفارشی با کالای مشاهده شده می شود که در این صورت، کالا مرجوعی می گردد و یا این که از همان کالا استفاده می نماید اما در مقابل آن تخفیف دریافت می کند.

این نوع از تخفیفات در دفاتر حسابداری ثبت می شود و به عنوان برگشت از خرید شناخته شده است. این نوع ثبت در حساب برگشت از خرید و تخفیفات ثبت می گردد.

این نوع حساب، در واقع حسابی است که دارای ماهیت بستانکار می باشد و نمی تواند در طول دوره مالی بدهکار گردد. در واقع می توان گفت که این حساب، کاهنده حساب خرید به شمار می رود و کاهش آن باعث بدهکار شدن و افزایش آن باعث بستانکار شدن آن می شود.

این نوع از تخفیف، در دفاتر با عنوان برگشت از فروش ثبت می شود که عنوان آن برگشت از فروش و تخفیفات نام دارد. لذا این حساب، کاهنده حساب فروش است و کاهش آن بستانکار و افزایش آن بدهکار می باشد.

تخفیفات نقدی:

در معاملاتی که به صورت نسیه انجام می شوند، فروشنده مایل است که سریع تر طلب خود را دریافت نماید به همین علت، یک سری امتیازات را برای وی در نظر می گیرد که ترغیب شوند بدهی خود را زود تر پرداخت نمایند.

یکی از این نوع امتیازات تخفیف می باشد که در حسابداری به آنها تخفیفات نقدی فروش می گویند. بنابراین این حساب حسابی موقت و کاهنده فروش است که ماهیت آن بدهکار می باشد.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله اطلاعیه مالیاتی در پی شیوع کرونا را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

روش های ثبت تخفیفات نقدی

روش های ثبت تخفیفات نقدی

روش های ثبت تخفیفات نقدی:

برای ثبت تخفیفات نقدی در دفاتر حسابداری سه روش زیر موجود می باشد.

روش ناخالص:

بر اساس این روش، زمانی که تخفیفی اعطا گردد ثبت آن نیز اجرا خواهد شد. در غیر این صورت ثبتی صورت نمی گیرد.

روش خالص:

در روش خالص، فرض می کنیم که تمامی بدهکاران موسسه بدهی خود را در تاریخی که مشخص شده است، پرداخت می کنند. بنابراین در همان ابتدا تخفیفات اعمال می گردند.

اگر خریداران از تخفیفات استفاده کنند تخفیفات به صورت خودکار اعمال می شوند و اگر استفاده نکنند تخفیفات اعطا شده به عنوان تخفیفات استفاده نشده برگشت داده می شود. این تخفیفات برگشت داده شده، به نوعی در آمد شناسایی می شوند.

حسابداری شرکت ها

روش ذخیره ای:

این روش ترکیبی از دو روش قبل می باشد که حساب های دریافتی ناخالص ولی فروش خالص ثبت می شود. همچنین اختلاف این دو حساب در حسابی به نام ذخیره تخفیفات نقدی فروش بستانکار خواهد شد.

در صورتی که از تخفیفات استفاده شود، حساب ذخیره بدهکار می گردد و اگر نشد حساب ذخیره بدهکار و معادل آن تخفیفات استفاده نشده بستانکار می گردد.

پرسش و پاسخ متداول در مورد سنوات:

  1. تخفیفات در حسابداری به چه صورت می باشد؟

    به کم کردن قیمت و ارزش تمام شده کالا و یا خدمات خریدار از فروشنده، تخفیف می گویند. این تخفیفیات معمولا با توافق دو طرف انجام می شود و به صورت های متفاوت در حسابداری ثبت می شوند.

  2. انواع تخفیف در حسابداری چیست؟

    تخفیف در علم حسابداری دارای چهار نوع می باشد و در ذیل به آن ها می پردازیم: تخفیفات تجاری، تخفیفات بر اساس توافق طرفین، تخفیفات به دلیل عیب و نقص کالا و تخفیفات نقدی خرید یا فروش

  3. تخفیف تجاری به چه منظور می باشد؟

    یکی از انواع تخفیف در حسابداری، تخفیف تجاری می باشد وبه دلیل عدم قیمت روز در دفاتر ثبت نمی شود. به عنوان مثال برای تمامی و یا بعضی از اجناس یک کسب و کار، 20% تخفیف و یا کمتر و بیشتر در نظر گرفته می شود و یا اینکه برای تغییرات فصلی یک سری تخفیفات اعمال میشود.

  4. تخفیف بر اساس توافق طرفین به چه منظور می باشد؟

    در حالت عامیانه ممکن است بین خریدار و فروشنده، چانه زنی وجود داشته باشد و دو طرف معامله با قیمت مشخصی به توافق می رسند. این نوع تخفیفات که بر اساس توافق صورت می گیرد، در دفاتر حسابدرای ثبت نمی شود.

  5. تخفیفات به علت عیب و نقص کالا به چه منظورمی باشد؟

    در بعضی مواقع، خریدا ر در زمان خرید کالا متوجه عیب و نقص آن کالا می شود، در این موردکالا مرجوع می شود و یا اینکه در برابر نقص کالا تخفیف داده می شود. ماهیت این حساب بستانکارمی باشد و کاهنده حساب خرید به حساب می آید. کاهش آن باعث بدهکار شدن و افزایش آن باعث بستانکار شدن می باشد. در دفاتر حسابداری هم عنوان ثبت این حساب، برگشت از فروش و تخفیف می باشد. به همین دلیل این حساب کاهش دهنده حساب فروش است و کم شدن آن بستانکار و افزایش آن بدهکار می باشد.

  6. تخفیفات نقدی به چه منظور می باشد؟

    یک سری معاملات به صورت نسیه انجام می شود و در این معامله فروشنده می خواهد که طلب خود را هرچه زودتر دریافت کند و به همین جهت یک سری امتیازات در نظر می گیرد که مشتری بدهی خود را هر چه زودتر پرداخت کند. این امتیاز در حسابداری با عنوان تخفیفات نقدی شناخته می شود و این حساب موقت می باشد و ماهیت آن بدهکار است.

  7. روش ثبت تخفیف نقدی به چه صورت است؟

    سه روش برای ثبت این نوع تخفیف وجود دارد: روش ناخالص: در این روش، زمانی که تخفیف انجام می شود، ثبت آن نیز انجام می شود و در غیر این صورت ثبتی انجام نمی شود. روش خالص: در این روش فرض بر این است که کلیه بدهکاران، بدهی خود را در تاریخ مشخصی پرداخت می کنند و به همین جهت از همان ابتدا تخفیفات در نظر گرفته می شود. اگر خریداران از تخفیف استفاده کنند، تخفیف خودکار اعمال می شود و اگر استفاده نکنند، تخفیف استفاده نشده برگشت داده می شود و به نوعی درآمد شناخته می شود. روش ذخیره ای: این روش ترکیب دو روش قبل می باشد و حساب های دریافتنی ناخالص ولی فروش خالص ثبت می گردد و اختلاف موجود بین دو حساب در حسابی به نام ذخیره تخفیفات نقدی فروش بستانکار می باشد. در صورت استفاده از تخفیف، حساب ذخیره بدهکار و در غیر اینصورت حساب ذخیه بدهکار و معادل آن تخفیفات استفاده نشده بستانکار می شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله سند اختتامیه و افتتاحیه را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انجام کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 4

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *