مقالات حقوق و بیمه

تفاوت حقوق خالص و ناخالص

حقوق خالص و ناخالص

حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان در فیلترهای خاصی قرار می گیرد و بعد از گذشتن از این فیلترها به عدد خاصی می رسد و اگر چنانچه از این دستمزد هیچ مبلغی کم نشود به آن ناخالص درآمد می گویند، در واقع قبل از کم کردن قانونی بیمه، مالیات و موارد دیگر حقوق ناخالص دریافت می کند.

پرداختی ناخالص همان مبلغی است که فرد بعد از کار در یک دوره مشخص دریافت می کند واین دریافتی شامل، حقوق توافق شده، نکات ذکر شده، پاداش ها، کمیسیون ها و … می باشد. پرداخت خالص شامل همان مبلغی است که تمام موارد توافق شده از آن کسر شده و فرد آن را دریافت می کند. بنابراین، پرداخت ناخالص همیشه بیشتر از پرداخت خالص می باشد، زیرا مبلغی از پرداخت خالص برای موارد ذکر شده، کسر می شود.

خدمات مالی و حسابداری

تفاوت بین درآمد خالص و درآمد ناخالص:

هر زمان که به دنبال شغل مناسب برای خود می گردید، با این دو واژه خالص و ناخالص مواجه می شودی و به طور کلی می توان گفت که درآمد ناخالص، کل درآمد شما در یک دوره می باشد و درآمد خالص، همان مبلغی می باشد که شما به خانه می برید و مبالغی از آن کسر شده است.

به عنوان مثال، برای یک کارمند، ناخالص حقوق دریافتی، حقوق و دستمزد کل وی در یک دوره خاص و مشخص می باشد، و بعد از کسر مواردی از جمله مالیات، بیمه درمانی، صندوق تامین اجتماعی، اقساط و موارد دیگر، حقوق خالص به دست می آید.

البته در یک واحد تجاری، یک سری عملیات وجود دارد که کارمندان آن را پرداخت نمی کنند و پرداخت آن به عهده کارفرما می باشد و می توان از این هزینه ها به حقوق کارکنان، قبوض برق، مخارج قانونی، هزینه های تبلیغات و … اشاره کرد.

در واقع درآمد خالص کل درآمد یک کارمند در یک دوره خاص می باشد و درآمد ناخالص، بعد از کسر هزینه ای معمول قابل قبول به دست می آید.

حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد

مواردی که به صورت قانونی باید از حقوق و دستمزد کسر گردد:

  • مالیات بر درآمد، که برای حقوق و دستمزد بالای 3 میلیون تومان می باشد و شرکت هایی که بر اساس قانون وزارت کار حقوق پرداخت می کنند، مشمول این قانون نمی باشند.
  • حق بیمه تامین اجتماعی در هر ماه
  • حق بیمه تکمیلی برای خود کارمند و اعضای خانواده اش
  • حق استفاده برای بعضی از امکانات رفاهی و مزایای شرکت
  • کسر مبلغی از حقوق برای تاخیر در ورود و خروج
  • کسر مبلغی از حقوق برای وام های پرداختی و یا مساعده
  • کسر مبلغی از حقوق برای صندوق های کارکنان

خدمات حسابداری

حقوق خالص:

حقوق خالص در واقع مبلغی است که به کارمندان و کارگران پرداخت می کنند و قبل از پرداخت آن مبالغی که باید از حقوق دریافتی کسر می کنند. فیش حقوقی کارمندان شامل موارد ذیل می باشد:

  • حقوق خالص: همان مبلغ دریافتی بعد از کسر مواردی که از حقوق ناخالص به دست آمده است، می باشد.
  • حقوق ناخالص: مبلغ حقوق ناخالص به وضوح در فیش حقوقی کارمندان وارد می شود و شامل حقوق مستمر برای هر ماه، پاداش ها، مزایای نقدی و غیر نقدی می باشد.
  • حقوق مشمول مالیات: در این قسمت از فیش حقوقی، مبلغی که برای مالیات از حقوق دریافتی کسر می شود، ذکر شده است.
  • کسور: این قسمت از فیش حقوقی برای کسورات می باشد که شامل اقساط وام بانکی، حق عضویت در صندوق ها و موارددیگر از این قبیل، جریمه دیرکرد و دیگر جریمه ها از جمله تاخیر در ورود و خروج و … می باشد.
  • حق بیمه کارفرما و کارمند: در این قسمت سهم بیمه پرداختی کارمند و کارفرما ذکر شده است.
حقوق خالص

حقوق خالص

توافق بر اساس حداقل حقوق دریافتی خالص و یا ناخالص:

یکی از نکاتی که در رزومه ذکر شده است و افراد جویای کار باید آن را پر کنند، حداقل حقوق دریافتی می باشد. ولی باید توجه داشته باشید که برای پرداخت نهایی، مبلغی از حقوق افراد کسر می شود و حقوق دریافتی همان حقوق خالص می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله حقوق معوقه چیست را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی تلفنی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *