مقالات حسابداری و حسابرسی

صورت حساب نوع سوم چیست

صورت حساب نوع سوم

بر اساس ماده 8 آیین نامه نوع دفاتر، صورت حساب الکترونیکی همان صوت حساب نوع سوم می باشد. این صورت حساب به وسیله مودیان مالیاتی در سامانه ثبت می شود. صورت حساب نوع سوم می بایست که از طریق سامانه ثبت بر خط معاملات صادر گردد و دارای کد رهگیری سازمان امور مالیاتی باشد. همچنین برای استفاده از این سامانه، باید در نظام مالیاتی ثبت نام کرده باشید و کد کاربری و کلمه عبور دریافت کرده باشید.

به این نکته توجه داشته باشید که بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی، کلیه مودیان و یا برخی از آن ها، مکلف می باشند که حداکثر تا شش ماه بعد از پایان هر سال مالیاتی برای اجرا از اول سال مالی بعد، اقدام به صدور صورت حساب الکتریکی کنند. بر اساس ابلاغ دستورالعمل های لازم، مودیان موظف می باشند که صورت حساب نوع اول، دوم و سوم را بر اساس نیاز صادر و نگهداری کنند.

این صورت حساب به عنوان صورت حساب موضوع ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده مورد پذیرش می باشد. بر اساس ماده 8 آیین نامه اجرایی مائه 95 قانون ماللیات های مستقیم و اصلاحیه آیین نامه ها ذکر شده، مودیان مالیاتی موظف می باشند که برای معاملات خود از سه نوع صورت حساب استفاده کنند.

خدمات حسابداری

شرایط صورت حساب نوع سوم:

  • شماره سریال ماشینی
  • تاریخ
  • اطلاعات هویتی شامل، نام و نام خانوادگی و یا نام شخص حقوقی
  • شماره اقتصادی
  • نشانی کامل و کد پستی فروشنده و خریدار
  • مشخصات کالا و خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن

توجه داشته باشید، کالاهای مشمول مالیات، در صورت عدم رعایت این قوانین، کالاهای قاچاق محصوب می شوند و به آن ها جرایم تعلق می گیرد. صورت حساب نوع اول علاوه بر آن که باید دارای اطلاعات هویتی فروشنده باشد، شماره سریال چاپی را هم باید داشته باشد.

صورت حساب نوع دوم در صندوق مکانیزه فروش استفاده می شود. صورت حساب نوع سوم اطلاعات هویتی را در بر می گیرد و از راه سامانه ثبت بر خط معاملات صادر می شود.

صورت حساب

صورت حساب

صورت حساب نوع اول:

صورت حساب نوع اول باید دارای شماره سریال چاپی و یا ماشینی، تاریخ، مشخصات کالا و خدمات و شامل اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار باشد. اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی و یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کد پستی فروشنده و خریدار می باشد.

صورت حساب نوع اول برای کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول الزامی می باشد. در صورتی که طرع مقابل معامله اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل، اشخاص حقیقی مصرف کننده نهایی کالا و خدمات و اشخاص حقیقی مشمول ماده 81 این قانون باشند، درج شماره اقتصادی این افراد الزامی می باشد.

فعالیت های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل و طیور، صیادی، ماهیگیری، نوغان داری، احیای مراتع و جنگل، باغات اشجار و اشتغال به هر نوع نخیلات، اشخاص حقیقی موضوع مائده 81 می باشد.

طبقه بندی صاحبان مشاغل بر اساس آیین نامه ماده 95:

صاحبان مشاغل بر اساس شرایط فعالیت تقسیم بندی می شوند:

حجم فعالیت:

مربوط به مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل می باشد.

نوع فعالیت:

اشخاص ذکر شده در ذیل، جدای از میزان حجم فعالیت آن ها، از نظر انجام تکالیف، جزء مودیان این گروه می باشند:

  1. دارندگان کارت بازرگانی و شامل وارد کننده و صادر کننده می شود.

  2. صاحبان کارخانه و واحدهای تولیدی و بهره برداری معادن که دارای جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از وزارت خانه مربوطه می باشند.

  3. صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر

  4. صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها وکلنیک های تخصصی

  5. صاحبان صرافی

  6. فروشگاه های زنجیره ای که دارای مربوط فعالیت از وزارت خانه های مربوطه می باشند.

انجام مشاوره مالیاتی

مشخصات هر کدام از صورت حساب ها:

  • صورت حساب نوع اول: این نوع از صورت حساب دارای سریال ماشینی و یا چاپی همراه با تاریخ، مشخصات کامل فروشنده و خریدار، نشانی کامل همراه با کد پستی، کد اقتصادی و یا کد ملی خریدار و فروشنده، مشخصات کالا، خدمات، مقدار و مبلغ می باشد.
  • صورت حساب نوع دوم: این نوع از صورت حساب برای صندوق مکانیزه فروش و یا تجهیزات مانند آن صادر می گردد و باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ، اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی، شماره اقتصادی، نشانی کامل وکد پستی فروشنده و مشخصات کامل و یا خدمات ارائه شده همراه با مقدار و مبلغ آن باشد.در حال حاضر 29 صنف کاری، مشمول استفاده از این قانون می باشند.
  • صورت حساب نوع سوم: این نوع از صوت حساب دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و اطلاعات هویتی نام و نام خانوادگی، نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل، کد پستی، مشخصات کالا و خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ می باشد. از طریق سامانهآنلاین معاملات صادر می شود و دارای کد رهگیری سازمان امور مالیاتی می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله هزینه غیر قابل اجتناب را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *