مقالات حسابداری و حسابرسی

فناوری اطلاعات در حسابداری

فناوری اطلاعات در حسابداری

یکی از مهم ترین وظایف حسابدار ها، ارائه اطلاعات به مدیران به منظور ارتقای سطح کیفیت در تصمیمات اخذ شده می باشد که فناوری اطلاعات در این زمینه می تواند کمک بسیار شایانی داشته باشد.

محیط کسب و کار ها همیشه و در تمام مراحل با تغییر و توسعه همراه می باشد که فناوری اطلاعات در تغییر و پیچیده کردن آن تاثیر بسزایی دارد. از این رو شرکت ها و سازمان ها به دنبال فناوری جدید برای ارتقای کسب و کار خود هستند که باعث پیچیدگی ساختار سیستم های آنان می گردد.

نقش فناوری اطلاعات در حسابداری:

در حوزه حسابداری و حسابرسی، توسعه فناوری اطلاعات تاثیر زیادی داشته و با روند کامپیوتری شدن سازمان ها، اشخاص و مدیران نگران صحت داده ها و اطلاعات سازمان خود هستند که بر این اساس اخذ تصمیم درست مهم می باشد.

ران وبر (Ron Weber)، در کتاب «حسابرسی سیستمهای اطلاعاتی»، اظهار دارد که حسابدار و حسابرس باید در کسب و کار مورد نظر از مشتری برتر باشد. این موضوع به این دلیل است که متاسفانه در روند توسعه فناوری، حسابداران و حسابرسان به کندی ارتقا یافته اند و راه های زیادی برای سند سازی و مدارک ساختگی به وجود آمده است که باعث فریب حسابداران و حسابرس ها می گردند که این موضوع جای بحث بسیاری دارد.

مشاوره مالیات

مدیریت استراتژیک در فناوری حسابداری:

عصر دیجیتال که به انقلاب صنعتی چهارم معروف می باشد سیستم های اطلاعاتی، ارتباطی، کسب و کار، هوش مصنوعی و رایانش ابری را در بر دارد که با صنعت و حسابداری ارتباط تنگاتنگی برقرار کرده اند که یادگیری آنها نیاز هر حسابدار می باشد.

در واقع تکنولوژی های جدید این امکان را فراهم کرده اند که اطلاعاتی را که تا کنون قابل پردازش نبود، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و بر اساس آنها استاندارد های حسابداری جدیدی را تهیه و تدوین نمود زیرا صورت های مالی به تنهایی نمی توانند این نیاز را رفع نمایند.

برای این کار نیاز به استراتژی می باشد که عامل اصلی موفقیت در کسب و کار ها به شمار می رود. در این خصوص اگر یک سازمان هدف پیشرو بودن در رقابت های جهانی را داشته باشد، بایستی به سمت مدیریت استراتژیک برود و ابعاد مختلف کسب و کار خود را تحت کنترل در آورد.

یکی از این ابعاد مهم، بازار مالی کسب و کار می باشد که تامین مالی از داخل یا بورس و… نیاز به یک استراتژی قوی در بازار مصرف کنندگان و تولید کنندگان دارد.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله کشف تقلب یا تخلف اداری را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

پایان رابطه خطی عمل و فکر

پایان رابطه خطی عمل و فکر

پایان رابطه خطی عمل و فکر:

تکنیک حسابداری مدیریت این گونه بنا شده است که اول هدف تعیین می گردد و سپس استراتژی رسیدن به هدف مشخص می گردد و پس از آن اقدام به اجرا می کنند. اما در تکنولوژی جدید این گام ها بدون فاصله پیش می روند و تکنولوژی باعث کاهش فاصله بیم عمل و تئوری می گردد.

تکنولوژی های جدید در تمامی ابعاد سازمان ها تاثیر دارند و کمک زیادی به جهانی شدن کسب و کار می کنند که در تحقیقات اخیر مشخص شده است که در حال حاضر 150 کشور تاکید زیادی بر آموزش دیجیتال حسابداری دارند که ایران نیز باید وارد این عرصه گردد.

ارزان ترین حسابرسی دنیا در ایران:

رئیس محترم سازمان حسابرسی در همایش ملی حسابداری گفت:

در حال‌حاضر حدود ۳۰ هزار شرکت از سوی حسابداران رسمی، حسابرسی می شود و حسابرسی ۶۸۸ شرکت نیز توسط سازمان حسابرسی انجام می شود، با این وجود، نرخ خدمات حسابرسی در کشور ما بسیار پایین است. بر اساس آخرین تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، پایین ترین نرخ خدمات در کره جنوبی و معادل ساعتی یک میلیون تومان است. این در حالی است که نرخ خدمات حسابرسی در سازمان حسابرسی، ساعتی ۶۴ هزار تومان است که از برخی موسسات، بسیار پایین تر است.

وی افزود:

در این شرایط، ورود به حوزه فناوری، ممکن نیست و در نتیجه، کیفیت خدمات حسابرسی، پایین می آید که این از معضلات کلیدی حرفه ما است. در حال حاضر ۵۰ درصد گزارش های موجود، مشروط است که رقم بالایی می باشد.

نیاز شدید دولت به خدمات حسابداری:

با توجه به این که در ایران حسابداری تعهدی در بخش حسابداری دولتی آغاز به کار کرده است، اما بجز دانشگاه ها سایر دستگاه ها حسابرسی نشده اند. همچنین مدیریت بدهی ها در وزارت اقتصاد تشکیل شده است که با این وجود باز هم رقم دقیق بدهی های دولت مشخص نیست و معلوم نشده است که دولت تا چه میزان درآمد و دارایی دارد.

آقای بزرگ اصل اظهار کرد:

دولت، بسیار ثروتمند است و منابع مالی زیادی دارد که در صورت های مالی نیامده است، بنابراین شفافیت منابع، اولین کاری است که باید در حسابرسی بخش دولتی انجام دهیم پس دولت نیاز شدیدی به خدمات حسابداری و اطلاعات مالی دارد.

حسابداری شرکت ها

حسابداری و عدم مکتب فکری:

از آنجایی که حسابداری نیاز شدیدی به فناوری های جدید دارد، برای بقای خود در دنیا باید پا به عرصه گذاشته و استاندارد های حسابداری را به فناوری های جدید اطلاعاتی مجهز نمود.

تمامی رشته های علمی که در طول تاریخ پیشرفت زیادی داشته اند، این پیشرفت را از ترکیب با سایر رشته ها کسب نموده اند که علم حسابداری از این موضوع فاصله گرفته است و زمان آن فرا رسیده است که باید حسابداری به سرعت خود را با سایر رشته ها تلفیق دهد.

یک حسابدار خوب و موفق به حسابداری اطلاق می شود که در روند توسعه تلاش کند و با مدیریت، اقتصاد و فناوری اطلاعات آشنایی کامل داشته باشد.

در سیستم های خدماتی مانند بیمه ها، بانک و بورس و… که با دیتا های بزرگ در ارتباط هستند، نمی توان آنها را با حسابداری قدیمی پردازش نمود و بایستی تحلیل داده ها را با نمونه گیری انجام داد که این روش ناقص می باشد و باید در آن تغییر ایجاد نمود.

در حال حاضر حدود 115 شرکت استارت آپی در بیمه مشغول فعالیت هستند که 13 شرکت آنها از شرکت های بیمه قدیمی بیشتر فعالیت می کنند به طوری که گردش مالی این استارت آپ ها بسیار بالا تر از سایر شرکت های بیمه است و تحول بزرگی را در عرصه بیمه به وجود آورده است که در این راستا نیاز است نگرش حسابداران آنها تغییر و تحول یابد.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله سیستم رتبه بندی EPC را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

حسابداری و مشکل آن در دانشگاه ها

حسابداری و مشکل آن در دانشگاه ها

حسابداری و مشکل آن در دانشگاه ها:

استاندارد هایی در حسابداری وجود دارند که هنوز با آنها با مشکل مواجه هستیم و در کار خلل وارد می نمایند مانند استاندارد های 28 در بخش اندوخته و 4 در بخش ذخایر مالی، بدهی ها و دارایی های احتمالی که از سال 95 تا کنون اجرایی نشده اند.

همچنین استاندارد شماره 17 بخش قرارداد های بیمه و… که باید برای آنها چاره ای اندیشید که در این خصوص باید نگاه ویژه ای به بلاک چین و آمیختن آن با حسابداری انداخت.

استفاده از فناوری در حسابرسی:

با توجه به وضعیت کنونی حسابرسی در ایران، در حال حاضر بیش از 12 هزار نفر در بخش خصوصی و دلتی در حسابرسی مشغول به کار هستند که درآمد آنها در سال گذشته حدود 8700 میلیارد ریال معادل 2.1 میلیارد دلار بوده است که این در حالی است این میزان در سال 2018 در دنیا حدود 507 میلیارد دلار بوده است که این مبلغ نشان دهنده ارزیابی و تجدید نظر در حسابرسی و حسابداری می باشد.

خدمات حسابداری

حسابداری و بلاک چین:

بلاک چین یک پایگاه داده بر اساس فناوری دفاتر می باشد که با استقرار آن یم سیستم ایمن در درون شبکه در دسترس قرار می گیرد. این پایگاه نیازی به مدیر ندارد و با توجه به قواعد خاص طراحی و به روز رسانی می گردد.

بلاک چین دارای یک نوع سیستم خود حسابرس می باشد که بر اساس آن تمامی تراکنش ها با هم تطبیق داده می شوند.

این ویژگی بلاک چین باعث شده است که به عنوان یک راه حل برای گزارشگری های مالی از سوی اتحادیه اروپا معرفی گردد. همچنین بلاک چین می تواند به سادگی به تایید روند حسابداری و اعتبار سنجی بپردازد که در حسابداری بسیار مهم و مد نظر می باشد.

از جمله کار هایی که می توان با بلاک چین در حسابداری به آسانی انجام داد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله سیستم ERP را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انجام کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *