مقالات حسابداری و حسابرسی

قوانین سفته ضمانت

سفته ضمانت

امروزه بسیاری از کارفرمایان در زمان عقد قرارداد، مبادرت به گرفتن سفته برای ضمانت کار می کنند و باعث ایجاد مشکلاتی برای اشخاص می شود. سفته، یک نوع سند تجاری می باشد که بر اساس آن، صادر کننده متعهد مبلغ ذکر شده در تاریخ نوشته شده روی سفته می شود. به همین دلیل سفته سندی دارای تعهد و مقررات می باشد.

یک نوع سفته دیگر وجود دارد که به آن سفته ضمانت و یا سفته حسن انجام کار می گویند. کارفرما این سفته را برای ضمانت انجام کار از افراد در زمان استخدام دریافت می کند. این سفته با سفته ای که برای ضمانت پرداخت وجه نقد صادر می گردد، کاملا متفاوت می باشد. اوراق سفته را می توانید از بانک و یا مراکز فروش آزاد تهیه کنید. در روی هر برگ سفته سقف مبلغ خاصی را برای تعهد کردن نشان می دهد.

خدمات حسابداری

کاربرد استفاده از سفته:

  • وسیله ای برای پرداخت وجه کالا در انجام معاملات غیر نقدی
  • سندی است برای پرداخت ضمانت در زمان سررسید آن
  • سندی برای ضمانت گرفتن وام برای بانک ها می باشد.
  • برای ضمانت حسن انجام کار بین شرکت ها و موسسات از سفته بدون تاریخ استفاده می شود.

برای مطالعه مقاله آشنایی با شرکت‌ های تجاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قوانین سفته ضمانت

قوانین سفته ضمانت

تاریخ در سفته ضمانت:

در روی سفته ای که برای ضمانت وجه نقد کامل می شود، باید تاریخ درج شود، ولی در روی سفته ضمانت حسن انجام کار درج تاریخ مهم نمی باشد. زیرا دلیل گرفتن این سفته، برای کارفرما ضمانت کار مهم می باشد . قرار نیست پولی داد و ستد بشود، به همین دلیل درج تاریخ بر روی سفته مهم نمی باشد.

دقت داشته باشید که در زمان پر کردن سفته برای انجام کار، در قسمت تاریخ، درج شود که سفته برای ضمانت حسن انجام کار می باشد. هیچ گاه قسمت تاریخ سفته برای ضمانت انجام کار را تاریخ نزنید.

همچنین باید دقت داشته باشید که تا زمانی که هر شخص برای انجام کار قرارداد کاری و یا شرایط استخدامی دارد، این سفته ها قابل استفاده از طرف کارفرما نمی باشد.

انجام مشاوره مالیاتی

ذکر نام گیرنده در سفته ضمانت انجام کار:

در زمان پرکردن سفته برای حسن انجام کار، دقت داشته باشید که حتما نام شرکت و یا شخص کارفرما را ذکر کنید، زیرا سفته ای که در آن گیرنده ذکر نشده باشد، حکم در وجه حامل را پیدا می کند و اگر این سفته در دست هر کسی باشد، دارنده آن محسوب می شود. در زمان پر کردن سفته کاری به این نکته توجه بفرمایید.

دیگر اینکه در زمان تحویل سفته انجام کار، قسمت ته برگ سفته را در نزد خود نگه دارید، زیرا این قسمت در واقع رسید تحویل سفته به کارفرما و یا شرکت می باشد. اگر هر زمان که بعد از اتمام قرارداد کاری، سفته بازگردانده نشد، میتوانید دادخواست درخواست سفته را به مراجع قانونی مربوطه ارائه دهید.

برای مطالعه مقاله تهیه آئین نامه های انضباطی بر اساس قانون کار می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سفته ضمانت انجام کار

سفته ضمانت انجام کار

شرایط استخدامی شرکت ها و موسسات:

امروزه شرکت ها، موسسات و مراکز خصوصی برای نوشتن قراداد، از شخص جویای کار، ضمانت کاری درخواست می کنند:

  • سپردن ضامن معتبر
  • تسلیم چک و یا سفته برای حسن انجام کار: اگر هر زمان برای انجام کار بین گارگران و یا کارمندان با کارفرما مشکلات کاری پیش بیاید، این سفته ضمانت می تواند وسیله ای برای فرونشاندن اختلافات باشد. در صورت انجام ندادن تعهدات توسط کارمندان بر اساس شرایط قراداد، کارفرما می تواند بر اساس این سفته ضمانت، اقدام کند.
  • کارفرما میتواند این سفته را به شخص دیگری انتقال دهد و از این سند ضمانت به عنوان پرداختی استفاده شود. به همین دلیل در بالا ذکر کردیم که در جای تاریخ حتما قید گردد که برای حسن انجام کار می باشد. شخص ثالث دارنده سفته می تواند ابراز بی اطلاعی از روابط کاری شخص و کارفرما داشته باشد و در مراجع قانونی، پیگیری این قسمت دشوارتر می باشد. اگر در روی سفته قید شود که این سفته برای تضمین حسن انجار کار می باشد، بدون تحقق شرایط استخدامی قابل مطالبه نمی باشند.
  • تنها راه مطالبه سفته ضمانت کار از راه اقامه دعوا در مراجع قضایی حقوقی می باشد.

مشاوره مالیات

شرایط پر کردن سفته:

برای پرکردن هر سفته باید به نکاتی توجه داشته باشید و دانستن این نکات برای شخص ضمانت دهنده و کارفرما و یا ضمانت گیرنده ضروری می باشد.

سفته باید دارای تاریخ، امضاء و در صورت داشتن، مهر می باشد. علاوه بر تاریخ و امضاء نام و نام خانوادگی گیرنده وجه و صادر کننده، تاریخ پرداخت و آدرس سکونت صادرکننده و در نهایت محل پرداخت سفته قید گردد.

برای مطالعه مقاله تنزیل چک و سفته می توانید از این لینک استفاده نمایید.

شرایط پر کردن سفته

شرایط پر کردن سفته

نکاتی در مورد سفته بدون تاریخ و نام گیرنده:

  • اگر صادرکننده سفته، سفته ای را امضاء کند و نام گیرنده را در آن ذکر نکند، طلبکار می تواند در زمان سر رسید سفته خودش و یا شخص دیگری برای وصول مبلغ سفته اقدام کند. ولی اگر در سفته ضمانت نام گیرنده قید شود، دارنده سفته نمی تواند آن را به غیر انتقال دهد. مگر اینکه سفته را پشت نویسی کند و به دیگری انتقال دهد.
  • تاریخی که در سفته قید می شود، زمان سررسید این ضمانت می باشد. اگر در مقابل تاریخ سفته عندالمطالبه قید گردد، به این معنی می باشد که دارنده می تواند به محض ارائه سفته مبلغ ذکر شده را از متعهد مطالبه کند.
  • اگر در جای تاریخ سفته، قید شود 10 روز بعد از رویت، بدین معنی می باشد که، متعهد سفته باید بعد از 10 روز از رویت سفته، مبلغ سفته را بپردازد.
  • اگر ضمانت در زمان تاریخ ذکر شده در سفته باشد، صادر کننده باید در زمان سررسید تاریخ ذکر شده، وجه ضمانت را بپردازد.
  • اگر در تاریخ سفته قید شود که، پرداخت وجه یک روز تمام است، بدین معنی می باشد که مهلت پرداخت هم تا ساعات آخر تاریخ ذکر شده می باشد.
  • اگر تاریخ قید شده در سفته با روز تعطیل، همزمان شود، سررسید آن اولین روز بعد از تعطیلی می باشد.
  • توجه داشته باشید که روز صدور سفته، برای شروع مدت ضمانت پرداخت حساب نمی شود.

پشت نویسی سفته:

پشت نویسی سفته مانند چک، برای انتقال آن به شخص دیگری می باشد. اگر سفته را پشت نویسی کنند و به دیگری انتقال بدهند، تمام شرایط، حقوق و مزایای قید شده در سفته را دارا می شوند. و یا اینکه برای وصول سفته، آن را برای پیگیری به شخص دیگری بدهند، که در این صورت باید در روی سفته، وکالت برای وصول آن حتما قید گردد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله قوانین چک برگشتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.1 / 5. تعداد آرا: 7

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *