مقالات مالیاتی

ماده 100 مالیات های مستقیم

ماده 100 مالیات های مستقیم

طبق قانون ماده 100 مالیات های مستقیم مودیان مکلف می‌باشند اظهارنامه مالیاتی مربوط به شغل خود را طی یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، طبق نمونه ای که سازمان امور مالیاتی کشور مشخص می‌کند آماده کرده و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تحویل دهند و مالیات خود را طبق ماده 131 اظهارنامه مالیاتی تا تاریخ مشخص پرداخت نمایند.

به موجب بند 23 ماده واحده قانون اصلاح، قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/4/31 مجلس شورای اسلامی عبارت “تیرماه” به عبارت “خرداد ماه” اصلاح و بعضی تبصره های آن حذف و یک تبصره به آن الحاق شده است.

قانون مالیات های مستقیم در تاریخ سوم اسفند ماه یک هزار و سیصد و شصت و شش مجلس شورای اسلامی مصوب شده است و در تاریخ اول سال 1368 به اجرا در امده است.

قانون ماده 100 مالیات های مستقیم شامل چند تبصره می باشد، که در پایین به آن اشاره می شود.

تبصره های قانون ماده 100:

  • سازمان امورمالیاتی کشور برای بعضی مشاغل که فروش و خدمات آن ها حداکثر 10 برابر معافیت موضوع ماده 84 این قانون می‌باشد، انجام بعضی تکالیف مانند نگه داری اسناد و مدارک مربوط به این قانون و ارائه اظهار نامه مالیاتی را معاف نموده است و مالیات این مودیان را به صورت مقطوع مشخص و وصول می نماید.

در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی اشتغال داشته است، مالیات به میزان مدت اشتغال ارزیابی و وصول می‌گردد.

  • واحدهای تولیدی و کارگاه هایی که در یک یا چند دفتر یا فروشگاه فعالیت داشته اند، مودی باید تمام درآمد کسب شده از فعالیت های خود را طبق یک اظهارنامه مالیاتی تنظیم و به اداره مالیاتی محل کارگاه های خود تحویل دهد.
  • در شرکت های مدنی اگر در شغلی دو یا چند شریک وجود دارد، همه شرکا بایستی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم نمایند و تسلیم اظهارنامه توسط یکی از شرکا موجب عدم تکلیف دیگر شرکا نخواهد بود.
  • مودیان بایستی اظهارنامه مالیاتی خود را طبق نمونه ای که توسط سازمان امور مالیاتی مشخص می‌شود تکمیل نموده و تا تاریخ مشخص شده به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند که این نمونه شامل ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه یا خلاصه وضعیت درآمد و هزینه می باشد.
  • سازمان امور مالیاتی می‌تواند در هر سال و در نقاطی که لازم بداند،برای مشاغلی که شامل مالیات می‌شوند، طبق قانون ماده 95 با نظر اتحادیه مربوطه، مالیاتی که شامل آن درآمد می‌شود و قطعی بوده را دریافت نماید.

در مواردی که مودی یک سال مالیاتی مشغول به کار نبوده (یا در میانه سال ترک کار کرده یا بنا به دلایلی که خارج از اختیار وی بوده است شخص قادر به انجام کار نبوده و این امر مورد تایید هیات حل اختلاف مالیاتی قرار بگیرد) مالیات با توجه به مدت اشتغال محاسبه و دریافت خواهد گردید.

  • مودیانی که دارای محل ثابت برای شغل خود نمی‌باشند محل سکونت آن ها، محل شغل آنان برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی محسوب می‌ شود.
  • صاحبان مشاغلی که نیازی به نگه داری دفاتر قانونی ندارند و هم چنان دفاتر قانونی را نگه داری می‌کنند، بایستی اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی و برای هر محل به طور جداگانه با توجه به نمونه ای که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه شده طبق ماده 131 پرداخت نمایند.
  • اظهارنامه مالیاتی مودیانی که دفاتر کل خود را که شامل ترازنامه و حساب سود و زیان می باشد در دفتر مشاغل خود نگه داری می‌کنند طبق درآمد و هزینه و سود و زیان حاصل شده در شغل تکمیل می شود.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات معافیت های مالیاتی می باشد.

مالیات های مستقیم

مالیات های مستقیم

سایر مشمولان بایستی اظهارنامه مالیاتی هر سال خود را تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد به حوزه مالیاتی محل فعالیت خود تحویل دهند.

ممیز مالیاتی هم پرونده مودیان را که اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تحویل داده اند یا از تحویل آن خودداری کرده اند، با تحقیقات لازم مورد بررسی قرار داده و درآمدی که شامل مالیات برای مودی می شود را طی گزارشی دقیق تعیین و به همراه ضمیمه پرونده مودی به سرممیز مربوطه ارسال می کند.

سرممیز هم بررسی های لازم را به عمل آورده و به شرح زیر اقدام می‌کند:

  • در صورتی که ممیز تایید اظهارنامه مالیاتی را نظر داده باشد و نظر سرممیز هم همین باشد و تایید کند که اظهارنامه بایستی مورد تایید قرار بگیرد، درآمدی که شامل مالیات می‌شود قطعی بوده و ممیز مالیاتی بایستی برگ قطعی را صادر نماید.
  • اگر اظهارنامه مالیاتی طبق زمان مشخص شده توسط مودی تسلیم نشده باشد و یا درآمدی که شامل مالیات می شود در اظهارنامه مالیاتی مشخص نشده باشد و یا درآمدی که شامل مالیات می شود توسط ممیز یا سرممیز مورد تایید واقع نشده باشد به شرح زیر اقدام می‌گردد:
  • الف- در صورتی که مودی اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل نداده باشد، پرونده به ممیز مالیاتی مربوطه تحویل داده شده و ممیز طبق نظر سرممیز برگ تشخیص را صادر می‌کند و اگر با آن موافق باشد امضاء، در غیر این صورت برای امضاء به سرممیز ارسال می‌شود.
  • ب- اگر مودی اظهارنامه را داده باشد، سرممیز بایستی میزان درآمدی که شامل مالیات می‌شود و در اظهارنامه مشخص شده در صورت وجود اتحادیه صنف مربوطه در محل اعلام کند و نظر اتحادیه را استعلام کند.

چنان چه درآمدی که اتحادیه مشخص کرده با درآمد مشخص شده توسط سرممیز بیشتر از 20 درصد اختلاف نداشته باشد، برگ تشخیص توسط ممیز یا سرممیز بر اساس نظر اتحادیه صادر می‌شود.

چنان چه اختلاف بیشتر از 20 درصد باشد و یا اتحادیه تا یک ماه پاسخ ندهد، برگ تشخیص براساس نظر سرممیز صادر می‌شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله ماده ۹۷ مالیات های مستقیم را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای دریافت مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *