مقالات مالیاتی

مالیات بر ارث چیست

مالیات بر ارث

در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با مالیات بر ارث آشنا سازیم و برای شما بیان کنیم مالیات بر ارث به چه چیزهایی تعلق می گیرد. در ابتدا لازم است بدانید.

مالیات بر ارث چیست؟

در واقع مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات مستقیم می باشد که بر دارایی های جا مانده از یک شخص تعلق می گیرد. همان طور که در جریان هستید بعد از فوت یک شخص اموال او اعم از اموال منقول و اموال غیر منقول به وارثان او می رسند و بر اساس قانون بین آن ها تقسیم می گردند. هر یک از وارثان بنا بر اموالی که ارث برده اند باید درصدی از اموال خود را به عنوان مالیات بر ارث پرداخت نمایند.

در صورتی که شخص از پرداخت مالیات بر ارث امتناع ورزد در نتیجه نمی تواند اموالی که به او تعلق گرفته را به نام خود کند و در نتیجه صاحب آن ها نمی شود و اجازه فروش این اموال را ندارد. مالیات بر ارث یکی از قوانینی است که از گذشته های بسیار دور در ایران وجود داشته است و در سال های اخیر نیز قانون توجه بیشتری به آن نشان داده و دائما در حال به روز رسانی می باشد

مشاوره مالیاتی

مالیات بر ارث طبق قوانین بین المللی:

از مزایای مالیات بر ارث این است که برای تعدیل ثروت به کار می رود و موجب می شود تفاوت بین افراد مختلف جامعه از نظر ثروت اندوزی کم تر شد. در برخی موارد صرفا جهت این که نمی توان مالیات بر درآمد را وضع کرد از مالیات بر ارث استفاده می کنند. در بسیاری از کشورهای دنیا مالیات بر ارث وجود دارد توسط وارثان پرداخت می گردد. مالیات در کشورهای بسیاری با عناوینی مانند مالیات بر درآمد، مالکیت دارای ها و … مطرح شده و از سوی مرده پرداخت می شود.

برای مطالعه مقاله مراحل رسیدگی و تشخیص مالیات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محاسبه مالیات بر ارث

محاسبه مالیات بر ارث

مالیات بر ارث بر اساس چه منبعی محاسبه می گردد:

مالیات بر ارث برای تمامی اموال بر اساس قانون مالیات مستقیم محاسبه می گردد. برای این کار ابتدا وارثان پرونده تشکیل داده و سپس اظهارنامه برای پرداخت مالیات بر ارث صادر می گردد که در اختیار وارث قرار می گیرد. لازم است اسامی تمام وارثان در این اظهارنامه آورده شده باشد.

سپس بازرسان تشخیص مالیات میزان ارزش هر یک از اموال را تعیین نموده و آن ها را ارزش گذاری می کنند. سپس با توجه به قوانینی که وجود دارد و درصد هایی که از هریک از اموال به عنوان مالیات بر ارث در نظر گرفته شده است میزان مالیات بر ارث تعیین می شود و تا زمانی که مالیات بر ارث پرداخت نشود نمی توان کارهای مربوط به انتقال را انجام داد.

این نرخ ها طبق ماده 20 قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص وراث طبقه اول تا مبلغ 50.000.000 ریال معادل 5 درصد، تا مبلغ 200.000.000 ریال نسبت به مازاد 50.000.000 ریال معادل 15 درصد، تا مبلغ 500.000.000 ریال نسبت به مازاد 200.000.000 ریال معادل 25 درصد و نسبت به مازاد 500.000.000 ریال معادل 35 درصد می باشد.

البته لازم به ذکر است که از سهم الارث هر یک از وراث طبقه اول مبلغ 30.000.000 ریال به عنوان معافیت کسر و مابقی با شرح فوق الذکر مشمول مالیات می‌شوند

محاسبه قیمت اموال و روش آن:

همان طور که گفتیم اموال به جا مانده از شخص متوفی توسط کارشناس رسمی ارزش گذاری می شوند. اما اساس این ارزش گذاری بر اساس قیمت روز می باشد و با توجه به این موضوع بی فایده است که صبر کنیم تا در آینده میزان مالیات بر ارث کاهش پیدا کند. پس از دریافت فرم مربوط به پرداخت مالیات بر ارث شخص به مدت 10 روز وقت دارد تا آن را پرداخت کند و در غیر این صورت مجددا گزارشات توسط سازمان امور مالیاتی به روز می گردند.

حسابداری شرکتها

مدارک لازم برای تشکیل پرونده پرداخت مالیات بر ارث:

برای تشکیل پرونده مدارکی مانند گواهی احصار وراثت، گواهی پزشکی قانونی و گواهی فوت، کارت ملی و شناسنامه متوفی، وکالت نامه قیم در صورتی که خودش حضور نداشته باشد، مدارک مربوط به آدرس منزل متوفی، تمامی اسناد و مدارک مربوط به اموال شخص از دست رفته، قبوض آب و برق املاک و اسناد آن، گواهی مربوط به واریز مالیات بر ارث و گواهی انحصار وراثت در صورتی که سهم الارثی باشد، ضروری است.

محاسبه ارزش اموال

محاسبه ارزش اموال

مالیات بر ارث به چه چیزهایی تعلق می گیرد:

مالیات بر ارث به اموال منقول و مالیات بر ارث اموال غیر منقول تعلق می گیرد. برای مثال می توان به مالیات بر ارث مغازه، مالیات بر ارث سهام، مالیات بر ارث املاک، مالیات بر ارث اوراق بهادار، مالیات بر ارث املاک تجاری، مالیات بر ارث ملک قولنامه ای، مالیات بر ارث بیمه عمر، مالیات بر ارث خودرو و … اشاره نمود. که در ادامه در تلاش هستیم برخی از آن ها را برای شما بیان کنیم.

مالیات بر ارث مغازه و محاسبه آن:

همان طور که پیش از این بیان کردیم مالیات بر ارث به مغازه ای که شخص به ارث برده تعلق می گیرد. برای محاسبه مالیات بر ارث مغازه قیمت آن توسط کارشناس رسمی دادگستری محاسبه شده و 3 درصد از آن به عنوان مالیات بر ارث در نظر گرفته می شود که لازم است پرداخت شد. لازم به ذکر است در صورتی که اجناسی درون مغازه باشد که به وارثان متوفی به ارث رسیده است نیز باید 3 درصد از آن ها به عنوان مالیات بر ارث پرداخت گردد.

برای مطالعه مقاله انواع مشاوره مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پرداخت مالیات

پرداخت مالیات

مالیات بر ارث خودرو و محاسبه آن:

یکی از اموالی که که مالیات بر ارث به آن تعلق می گیرد انواع خودرو می باشد. بر اساس قوانین کارشناس رسمی دادگستری قیمت خودرو را تعیین می کند و 2 درصد از این قیمت به عنوان مالیات بر ارث در نظر گرفته می شود که شخص موظف به پرداخت آن می باشد.

مالیات بر ارث املاک مسکونی:

همان طور که گفتیم یکی از اموالی که مالیات بر ارث به آن تعلق می گیرد املاک مسکونی است که ابتدا قیمت آن به وسیله کمیسیون املاک محاسبه شده و برای طبقات مختلف مالیات بر ارث متفاوت خواهد بود. برای مثال 7.5 درصد از قیمت تعیین شده ملک برای طبقه اول، برای طبقه دوم 2 برابر طبقه اول و برای طبقه بعدی چهار برابر طبقه اول می شود.

برای مطالعه مقاله فهرست مشمولین مالیات بر ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات ارث بر اموال

مالیات ارث بر اموال

مالیات بر ارث سهام و سود آن:

یکی دیگر از مواردی که به آن مالیات بر ارث تعلق می گیرد سهام و سود می باشد. که در این مورد بندهایی وجود دارد. جالب است بدانید مالیات بر ارث سهام و سود آن به طور جداگانه محاسبه می گردد و بایستی پرداخت شود. مالیات بر ارث سهام بر طبق ماده 17 قانون مالیاتی حدودا 3 درصد سهام است و ارزش سهام زمانی که به وارث منتقل می گردد منظور است. مالیات بر ارث سهام به دو دسته مالیات بر ارث سهام بورسی و غیر بورسی تقسیم می شود.

مالیات بر ارث ملک قولنامه ای:

گاهی به دلایل مختلفی مانند پیشروی غیر مجاز ساختمان، خلافی ساختمان و … نمی توان برای ملک سند رسمی دریافت کرد که به این دسته از املاک املاک قولنامه ای می گویند زیرا فقط می توان به صورت قولنامه ای این املاک را انتقال داد. اگر می خواهید بدانید ملکی قولنامه ای است یا خیر باید به شهرداری محل مراجعه کرده و از آن جا متوجه این مساله شوید.

اما آیا مالیات بر ارث به املاک قولنامه ای تعلق می گیرد. جالب است بدانید تا زمانی که انعقاد این املاک به اداره دارایی اعلام نشود این املاک مشمول مالیات بر ارث نخواهند شد. بر طبق قوانین مالیاتی املاکی که حق واگذاری دارند، میزان 1.5 برابر نرخ های تعیین شده به آن ها مالیات بر ارث تعلق می گیرد.

برای مطالعه مقاله مالیات بر درآمد مشاغل می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات بر ارث ملک قولنامه ای

مالیات بر ارث ملک قولنامه ای

مالیات بر ارث پول نقد:

یکی دیگر از مواردی که به آن مالیات بر ارث تعلق می گیرد پول نقد متوفی می باشد که می تواند به صورت سپرده و یا حساب بانکی باشد. همچنین این پول می تواند در نزد دوستان شخص و یا در منزل وی باشد. اگر شخص سپرده بانکی داشته باشد بر طبق قوانین مالیاتی حدودا 3 درصد از کل پولی که در حساب بانکی قرار دارد به عنوان مالیات بر ارث در نظر گرفته می شود. این در حالی است توانایی تشخیص پول نقد از طرف دولت بسیار سخت است و ورثه اگر نخواهند می توانند مالیات آن را پرداخت نکنند. اگر پول نقد در صندوق امانات خصوصی یا دولتی باشد در آن صورت لازم است 10 درصد از آن به عنوان مالیات بر ارث پرداخت گردد.

برای مطالعه مقاله سقف معافیت مالیاتی و افراد معاف از مالیات میتوانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات بر ارث پول نقد

مالیات بر ارث پول نقد

دسته بندی مالیات بر ارث:

مالیات بر ارث به قسمتی از اموال متوفی تعلق می گیرد و این اموال به ورثه منتقل می گردند. در کل وراث در یک طبقه بندی در سه دسته به شرح زیر قرار می گیرند. وراث طبقه اول که شامل: مادر، پدر، همسر، اولاد و نوه ها هستند.

طبقه دوم که اجداد، خواهران و برادران و فرزندان آن ها را شامل می شود و وارثان طبقه سوم که شامل عمه، عمو، خاله و دایی و همچنین فرزندان آن ها می باشند. لازم است بدانید که نرخ مالیات بر ارث برای طبقه دوم دو برابر دوطبقه اول و برای طبقه سوم چهار برابر طبقه اول می باشد.

همچنین وارثان طبقه یک و دو که اموال شهدا را به ارث برده اند لازم نیست مالیات بر ارث بپردازند. دقت شود اگر یک نفر از وراث در هر طبقه در قید حیات باشد، حق ارث افراد در طبقات دیگر باطل شده و ارثی به آن ها تعلق نخواهد گرفت.

برای مطالعه مقاله قرائن و ضرایب مالیاتی میتوانید از این لینک استفاده نمایید.

محاسبه مالیات بر ارث

محاسبه مالیات بر ارث

مالیات بر ارث به چه اموالی تعلق نمی گیرد:

اموالی نیز وجود دارند که از شخص متوفی به جا مانده و مالیات بر ارث به آن ها تعلق نمی گیرد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. اموالی که جزو اموال ماترک شخص متوفی بوده و قبل از مرگ او مالکیت آن ها در اختیار شخص دیگری قرار گرفته باشد مالیات بر ارث به آن ها تعلق نخواهد گرفت.
  2. اسباب و اثاث خانه شخص متوفی شامل مالیات بر ارث نمی شوند.
  3. اموالی که از طرف شخص متوفی به عنوان وقف و یا نذر مقرر شده و به تایید نهاد ها و سازمان های ذی ربط رسیده باشند.
  4. حقوق بازنشستگی و مزایای پس از پایان خدمت، پس انداز خدمت شخص، بازخرید خدمت و بیمه هایی نظیر بیمه تامین اجتماعی، مبالغی که به سازمان بیمه پرداخت شده مانند بیمه عمر، خسارات مربوط به فوت و همچنین مبالغ دیه و مواردی این چنینی نیز مالیات بر ارث ندارند و باید به طور کامل به ورثه پرداخت گردند.

برای مطالعه مقاله تشویق و جرایم مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سرپیچی از پرداخت مالیات

سرپیچی از پرداخت مالیات

اقدامات مربوط به پرداخت مالیات بر ارث:

وارثان مکلف هستند تا 6 ماه بعد از فوت متوفی، اظهارنامه مالیات بر ارث را تکمیل کرده و برای حوزه مالیاتی ارسال کنند. شخص باید در این اظهارنامه تمامی اقلام ماترک و همچنین بهای آن ها را آورده و همچنین بدهی های متوفی و مطالبات او را ضمیمه اظهارنامه کند. لازم است اسناد و مدارک اموال نیز در ضمیمه ارئه شود.

لازم به ذکر است که همه وارثان لازم نیست این کار را انجام دهند و اگر یک نفر از آن ها این کار را انجام دهد کافی می باشد در واقع اولین اظهار نامه پذیرفته می شود و البته این مورد می تواند خطرناک نیز باشد زیرا ممکن است شخص مطابق با خواسته های شخصی ارزش اموال را زیادتر بیان کند یا برای مثال بدهی های شخص متوفی را اعلام نکند.

بنابراین بهتر است این کار با هماهنگی و رضایت همه وارثان و در یک جلسه تنظیم شود. بعد از این مرحله، حوزه مالیاتی گواهی نامه تسلیم اظهارنامه را صادر می کند. خوب است بدانید این گواهی نامه برای صدور گواهی انحصار ورثه لازم می باشد و بدون آن صدور گواهی انحصار ورثه امکان پذیر نیست.

سرپیچی از پرداخت مالیات بر ارث:

اخذ انواع مالیات در کل تابعی از سیاست های دولت می باشد و در بیشتر کشورها پرداخت مالیات رایج است. طبیعی است که ورثه علاقه چندانی به پرداخت مالیات ندارند و از آن اکاه می ورزدند اما راه فراری هم ندارند و موظف به پرداخت مالیات بر ارث هستند زیرا در صورت سرپیچی و عدم پرداخت می بایست جریمه پرداخت کنند.

جالب است بدانید فرقی ندارد اموال شخص در ایران باشند یا در خارج از ایران در هر دو صورت مالیات بر ارث به آن ها تعلق می گیرد و با توجه به قوانین مالیاتی تعیین می شود. افرادی که از پرداخت مالیات بر ارث سر باز می زنند ممکن است مجبور شوند جریمه هایی را پس بدهند که از جمله آن می توان به عدم انتقال اموال به اسم ایشان اشاره کرد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله شرایط فوت یکی از شرکا در شرکت را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *