مقالات مالیاتی

مالیات تکلیفی چیست

مالیات تکلیفی چیست

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت مالیات می باشند، ولی به معنای پرداخت مالیات تکلیفی نیست. کلمه تکلیفی در این مالیات نوعی گمراهی ایجاد میکند.

مالیات تکلیفی به نوعی، روشی از گرفتن مالیات می باشد. این مالیات از انواع مالیات مستقیم، بر درآمد افراد می باشد. بر اساس قانون مربوط به مالیات، وظیفه پرداخت آن هم بر دوش کسی است که وجوه درآمد را می پردازد. در واقع قسمتی از درآمد افراد جامعه می باشد که پرداخت کنندگان مالیات این مبلغ را از درآمد فرد کم می کند و آن را به سازمان پرداخت می کند.

به عنوان مثال برای مالیات تکلیفی می توان، به مالیاتی که از دستمزد گارگران کم می شود نام برد. در واقع کارفرما، مبالغی را از دستمزد کارمندان و کارگران برای مالیات کم می کند و آن مبلغ را به اداره مالیات واریز می کند، این پرداختی همان مالیات تکلیفی می باشد.

در رابطه با قراردادهای دیگر هم به همین صورت می باشد که اگر فردی خدماتی را دریافت کند، در قرار داد با شخص ثالث، باید مالیات را از فرد کسب کننده درآمد کسر کند و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

حال چنانچه، پیمان کار خود شما هستید و خدمات ارائه می دهید، این وظیفه کارفرما است که مبلغ مالیات را از دستمزد شما کم کند و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

در واقع بدین معنی می باشد که، اگر دریافت کننده خدمات خود شما باشید، وظیفه دارید که در قرار داد با شخص دیگر، از شخصی که در این معامله کسب کننده درآمد است، مالیات را وصول کنید و به اداره مالیات پرداخت کنید.

زمان پرداخت این مالیات هم به صورت ماهیانه می باشد و سازمان هم برای آسان پرداخت کردن این مالیات سامانه آنلاین را راه اندازی کرده است.

انجام مشاوره مالیاتی

خصوصیات مالیات تکلیفی:

  • یکی از خصوصیات این نوع مالیات این است که سازمان امور مالیاتی، آن را سریع و آسان می تواند وصول کند.
  • دیگر اینکه هزینه‌ پرداختی برای وصول آن بسیار کم می باشد.
  • این مالیات جزو منابع اطلاعاتی مربوط به مالیات سازمان امور مالیاتی می باشد.

انواع مالیات تکلیفی:

مالیات تکلیفی در قوانین مربوط به مالیات های مستقیم، شامل انواع مختلفی که در ذیل اشاره می شود است:

  • اجاره املاک (مطابق ماده 53 ، تبصره 9 )

  • حقوق (مطابق ماده های اصلاحی 85 و86)

  • مضاربه (مطابق ماده 102)

  • حق الوکاله (مطابق ماده 103)

  • نقل و انتقالات (مطابق ماده 59)

  • اشخاص حقوقی و مؤسسه هایی که در خارج از کشور اقامت دارند. (مطابق ماده 107)

  • مسئولین مربوط به رفع اختلاف اشخاص حقوقی (مطابق ماده 116)

  • مؤسسات بیمه (مطابق ماده 109)

  • منافع بلاعوض دارایی ها ( مطابق ماده 123)

  • نقل و انتقالات سهام ( مطابق ماده 143)

  • مسئولیت آخرین سرپرست شخص حقوقی و مدیران رفع اختلاف و ضامن های آن ها (مطابق ماده 118)

  • مالیات بر ارزش افزوده

  • مالیات تکلیفی حق الزحمه ها ( ماده 104 )

برای مطالعه مقاله نحوه ارائه مالیات بر ارث از این لینک استفاده نمایید.

انواع مالیات تکلیفی

انواع مالیات تکلیفی

در ذیل به دو نمونه از مالیات تکلیفی اشاره می کنیم:

معروف ترین مالیات تکلیفی، مالیات حقوق:

مالیات تکلیفی حقوق، از معروف ترین و در عین حال از منفورترین مالیات تکلیفی می باشد. در این نوع مالیات کارفرما وظیفه دارد که در زمان پرداخت حقوق، این مالیات را از دستمزد کارمندان کسر کند و به سازمان امور مالیات مستقیم پرداخت کند.

کارمندان در پرداخت این مالیات، نقشی ندارند و این وظیفه کارفرما است که این مبلغ را از حقوق کم کند و به سازمان واریز کند و جرایم و تخلفات هم برای کارفرما می باشد.

مالیات تکلیفی اجاره املاک:

در این نوع مالیات یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که این نوع مالیات به املاکی تعلق می گیرد که توسط یک شخص حقوقی اجاره شده باشد. شخص حقوقی که ملک استیجاری را در اختیار دارد، موظف است که مالیات بر درآمد اجاره ملک صاحب خانه را در هر ماه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند و فیش پرداختی را به صاحب خانه تسلیم کند.

دقت داشته باشید که این نوع مالیات برای اجاره ملک به شخص حقوقی می باشد و اگر صاحب خانه ملک خود را به شخق حقیقی اجاره داده باشد، مالیات بر درآمد اجاره را باید سالانه خودش پرداخت کند.

میزان جریمه افراد متخلف مالیات تکلیفی:

هر شخص حقیقی و یا حقوقی که در پرداخت مالیات تکلیفی کوتاهی و تخلف کند، به میزان 20% از مالیاتی را که باید پرداخت می کرده و انجام نداده، جریمه می شود. علاوه بر آن هم در برابر هر ماه دیرکرد این جریمه، به میزان 5/2% به این مقدار اضافه می شود. در نظر داشته باشید که این درصد در مبالغ بالا میزان قابل توجهی می شود.

با توجه به قوانین مالیات های مستقیم حتی اگر هم که موسسات دولتی، وزارت خانه ها و یا شهرداری ها در پرداخت مالیات تصویب شده کوتاهی کنند و در زمان مقرر پرداخت نکنند، بر اساس قانون تخلفات اداری جریمه می شوند.

حتی اگر زمانی که شخص حقیقی و یا حقوقی مالیات تکلیفی را از مودی خود دریافت نکرده باشند، باید در زمان مقررشده آن را پرداخت کند و در غیر این صورت بر اساس قانون، شامل جرایم و مجازات می شود، زیرا قانون به این صورت است که پرداخت به موقع این مالیات برای واسطه آن می باشد و در صورت عدم پرداخت برای همان واسطه جریمه درنظر گرفته می شود.

توجه داشته باشید که در نهایت اگر این مالیات به سازمان پرداخت نشود، با توجه به قوانین این سازمان، بر اساس مجازات درجه ششم، شخص واسطه پرداخت از 3 ماه تا 2 سال به حبس تعزیری و یا مجازات های دیگر محکوم شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات حقوق و دستمزد را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای دریافت انواع خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *