مقالات مالیاتی

مالیات شرکت های حمل و نقل

مالیات شرکت های حمل و نقل

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، شرکت های حمل و نقل هم مانند دیگر شرکت ها، بر ای درآمد خود مشمول مالیات می باشند. میزان این مالیات بر اساس نوع شرکت حمل و نقل می باشد و بعضی از این شرکت ها که بر اساس ضوابط تعیین شده می باشند، مشمول مالیات نمی باشند.

تمامی شرکت های حمل و نقل باید، صورت حساب های خود را در سه نسخه تهیه کنند و این سه نسخه، یکی برای موسسه حمل و نقل، یکی برای راننده وسیله نقلیه و دیگری برای صاحب کالای حمل شده می باشد. در این نسخه های تهیه شده، حتما باید مشخصات صاحب کالا، مهر و امضای مربوطه، نشانی همراه با کد پستی 10 رقمی و شماره تماس راننده درج شود.

مشاوره مالیاتی

انواع قرارداد شرکت های حمل و نقل:

میزان مالیات مشمول برای شرکت های حمل و نقل بر اساس نوع قرار داد این شرکت ها محاسبه می شود. انواع این قراردادها به شرح ذیل می باشد:

در این نوع از قرارداد، شرکت حمل و نقل در مقابل حمل کالا، وجهی دریافت می کند و بر اساس قرارداد تنظیم شده، کامیون داران شرکت، وظیفه حمل و نقل کالا را به عهده دارند.

این شرکت ها برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و ارائه دفاتر به سازمان امور مالیاتی، باید تمامی دریافت های خود را با عنوان درآمد و تمامی حقوق پرداختی به رانندگان را به عنوان هزینه در دفاتر حسابداری خود ثبت و نگهداری کنند.

قرارداد نوع دوم به اینصورت است که، کارفرمایان در برابر پرداخت کارمزد، حمل کالا را به شرکت های حمل و نقل، واگذار می کنند. در این نوع از شرکت های حمل و نقل، همان کارمزد دریافتی به عنوان درآمد برای این شرکت ها محسوب می شود و هزینه حمل و نقل کالا و یا حقوق رانندگان به عنوان هزینه محاسبه نمی شود. در واقع فقط کارمزد دریافتی مشمول مالیات می باشد.

برای مطالعه مقاله مالیات علی الحساب واردات کالا می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده شرکت های حمل و نقل

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده شرکت های حمل و نقل

منبع و نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده شرکت های حمل و نقل:

  • میزان مالیات و ارزش افزوده در مورد شرکت هایی که جابه جایی کالا، به وسیله این شرکت ها و موسسات انجام می شود، کل کرایه حمل می باشد و شرکت و موسسه طرف قرارداد مشمول پرداخت این مالیات و ارزش افزوده می باشند.
  • میزان مالیات و ارزش افزوده درمورد جابجایی کالاهایی که حمل آن ها توسط وسایل نقلیه شرکت و موسسه حمل و نقل انجام می شود کل کرایه حمل کالا می باشد و صاحب کالا موظف به پرداخت مالیات و عوارض کالا می باشد.
  • میزان مالیات و ارزش افزوده کالاهایی که جابجایی آن ها بر اساس قرارداد نمی باشد و وسیله حمل و نقل آن هم برای شرکت و موسسه ای نبوده، کمیسیون دریافتی، ماخذ مالیات و ارزش افزوده می باشد.

مشاور مالیات

شرایط معافیت از مالیات شرکت های حمل و نقل:

در سیستم جمهوری اسلامی ایران، حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی در چهارچوب شرایط ذیل معاف از مالیات می باشند:

  • شرکت های حمل و نقلی که درآمد آن ها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و به وسیله سیستم های بانکی، به حساب این شرکت ها واریز شود.
  • شرکت های حمل و نقلی که دارای پروانه ترانزیت خارجی در چهارچوب قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی می باشند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات بر ارزش افزوده صادرات و واردات را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *