مقالات مالیاتی

مالیات قطعی چیست

مالیات قطعی

مالیات تعیین شده برای یک مجموعه در مرحله اول، غیر قطعی می باشد و بعد از اعلام آن، مودی بر اساس قانون، می تواند از جزئیات این مبلغ آگاهی داشته باشد. دقت داشته باشید که میزان مالیات تعیین شده در سازمان امور مالیاتی، بر اساس اظهارنامه ارائه شده از سمت مودی می باشد. این مالیات به صورت برگ تشخیص مالیاتی به مودی ابلاغ می شود و قطعی نمی باشد و مودی می تواند شکایت خود را به هیات اختلاف مالیاتی مطرح کند و بررسی شود. تا زمانی که مودی به نتیجه نرسد برگه قطعی مالیات صادر نمی شود.

مالیات ابلاغ شده بر اساس آخرین اظهارنامه بررسی می شود و مودی می تواند بر اساس رعایت مواظین قانونی اظهارنامه را اصلاح کند و آخرین اظهارنامه نهایی را به سازمان ارائه دهد. مالیات وضع شده یک مجموعه، در مرحله اول ابلاغی، غیر قطعی می باشد و مودی بر اساس قانون حق اطلاع از جزئیات آن را دارد.

در نهایت بعد از بررسی هیات اختلاف، رای صادره از سمت هیئت مربوطه، حکم مالیات قطعی را دارد و مودی موظف به پرداخت آن می باشد.حالا اگر که برگه صادر شده از سمت سازمان امور مالیاتی به مودی ارائه شود و مودی هم هیچ اعتراضی در مورد مبلغ وضع شده نداشته باشد، این برگه ابلاغی در حکم، مالیات قطعی می باشد.

مشاوره مالیاتی

مالیات قطعی صادر شده حکم قانونی دارد و مودی مالیاتی باید در اولین فرصت نسبت به پرداخت آن اقدامات لازم را اجرا کند. عدم پرداخت آن هم به عنوان تخلف مالیاتی محسوب میشود و برخورد قانونی می شود، زیرا که سازمان امور مالیاتی اختیارات و قدرت قانونی لازم را برای اجرا و اعمال جرایم سنگین را دارد. بلوکه کردن حساب مودی از جمله مسائل اجرایی قانونی از سمت این سازمان می باشد.

مالیات قطعی در واقع از سر فصل های مرتبط با اداره امور دارایی می باشد و معمولا با نام مالیات قطعی برای مودیان مطرح می شود.

برای مطالعه مقاله طبقه بندی مشاغل طبق ق.م.م می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اعتراض به مالیات قطعی

اعتراض به مالیات قطعی

اعتراض به مالیات قطعی:

اداره امور مالیاتی، بعد از بررسی عملکرد مالی مودیان، بر اساس قانون اساسی مالیات نهایی، آن را به وسیله برگه تشخیص به مودیان مربوطه ابلاغ می کند. مودی بعد از دریافت و بررسی برگه تشخیص، در صورتی که مالیات وضع شده بیشتر از درآمد وی باشد، می تواند به برگه مالیاتی اعتراض داشته باشد و به هیت مربوطه برای حل این اختلاف مراجعه کند.

مودیان بعد از مراجعه به هیات اختلاف، ممکن است که رای و نظر هیت را پذیرا باشند و در در برخی موارد هم ممکن است که رای صادر شده را نپذیرند و نسبت به این رای صادر شده، درخواست تجدید نظر را داشته باشند.

مودیان برای اعتراض به رای، باید به هیت تجدید نظر مراجعه کنند و اعتراض خود را نسبت به رای صادر شده اعلام نمایند. دقت داشته باشید که اعتراض به برگه مالیات قطعی، باید مراحل اعتراض به برگ تشخیص و هیات بدوی را طی کند.

برای مطالعه مقاله مالیات مستقیم چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ماده 251 ق.م.م

ماده 251 ق.م.م

ماده 251 قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس ماده 251 قانون مالیات های مستقیم، اگر مودی رای هیت حل اختلاف را قبول نداشته باشد، می تواند به شورای عالی مالیاتی شکایت کند و درخواست تجدید نظر در مورد این رقم داشته باشد.

آخرین راه حل این است که، اگر مودی مالیاتی تمام مراحل قانونی را پشت سر گذاشته باشد و باز هم رقم مالیاتی وضع شده را قبول نداشته باشد، درخواست اعتراض خود را به وزیر اقتصاد و دارایی ارائه می دهد و وزیر هم بر اساس اختیارات خود، پرونده را به هیئت سه نفره انتخابی از طرف خودش ارجاع می دهد.

رای نهایی این هیئت، قطعی و لازم الاجرا می باشد و مودی دیگر نمی تواند نسبت به آن اعتراض و درخواست تجدید نظر داشته باشد. زیرا ممکن است که مودی و یا کارشناس مربوطه به اسناد جدیدی دست پیدا کنند و یا اینکه متوجه اشتباهی در محاسبه رای صادر شده بشوند.

در واقع ماده 251 به این صورت است که، دو طرف یعنی هم مودی و کارشناس اداره مالیاتی می توانند اعتراض داشته باشند

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله ماده ۹۷ مالیات های مستقیم را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *