مقالات مالیاتی

نحوه محاسبه مالیات صرافی ها

مالیات صرافی ها

سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه ای اعلام فرموده که تمامی داد و ستدهای ارزی در رویت این سازمان می باشد و خریداران و فروشندگان ارزی که با هدف سود بیشتر، معاملات خود را مخفی کنند، مالیات بر درآمد آن ها نیز افزایش پیدا می کند. در واقع اطلاعات تمامی اشخاصی که خرید و فروش انواع ارز را انجام می دهند، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد و بر طبق قانون مالیات بر درآمد از آن ها مطالبه می شود.

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، تمام واحد های اقتصادی متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین تمامی صرافی ها، بانک ها، موسسات مالی و اعتباری و بانک مرکزی مکلف به ارائه تمام اطلاعات مربوط به معاملات خود می باشند و باید تمامی این اطلاعات را در اظهارنامه به سازمان مربوطه ارائه دهند.

بر اساس همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمان امور مالیاتی، تمام داد و ستدها و معاملات ارزی صرافی ها و بانک ها در سامانه سنا ثبت می شود و کلیه این اطلاعات به سازمان امور مالیاتی داده می شود.

هیچ سقف و میزانی برای تعیین مالیات صرافی ها و معاملات ارزی وجود ندارد و میزان تعیین کننده آن با نوسان قیمت ارزی متفاوت می باشد و اگر چنانچه، صرافی برای بالا رفتن قیمت، ارزی گرفته شده از بانک مرکزی را دپو کند و با بالا رفتن قیمت، ارز احتکار شده را بفروشد، باید مالیات مناسب با قیمت افزایش یافته را پرداخت کند. در واقع احتکار ارزی برای سود بیشتر، هیچ فایده ای ندارد.

مشاوره مالیاتی

معاملات ارزی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد:

اگر چنانچه خرید و فروش ارزی با هدف مسافرت، خرید دارو، ارز دانشجو، واردات، صادرات و … باشد، مشمول مالیات ارزی نمی باشد.

اما چنانچه این معاملات ثبت شده برای نوسان گیری باشد، ملزم به پرداخت مالیات می باشند. به عنوان مثال اگر چنانچه، شخصی با موارد مربوطه 2 هزار دلار خریداری کرده باشد در سامانه سنا ثبت می شود و اگر چنانچه در هفته بعد تاریخ خرید ارز، فروش 1500 دلار به نام او ثبت شود، سازمان امور مالیاتی، بر اساس میزان درآمد شخص از این معامله ارزی مالیات اخذ می کند.

برای مطالعه مقاله صرافی و کار آن می توانید از این لینک استفاده نمایید.

معاملات ارزی

معاملات ارزی

مالیات بر ارزش افزوده صرافی ها:

اداره امور مالیاتی برای یکپارچگی، اجرای قانون، کنترل و نظارت صحیح بر روی مالیات بر ارزش افزوده صرافی ها، موارد ذکر شده در ذیل را در دستور العمل قرار داده است:

  • ادارات امور مالیاتی برای رسیدگی به پرونده ارزش افزوده صرافی ها در مرکز استان ها، موظف به داشتن نیروهای متخصص، آشنا به عملکرد صرافی ها، آشنا به مسائل حسابداری، مالی و ارزی می باشند. این مامورین باید درپایان هر ماه، فرم مربوطه را به معاونت مالیات بر ارزش افزوده اعلام نمایند.
  • تمامی صرافی هایی که مجموع درآمد آن ها در سال 86 سه میلیارد ریال و بیشتر و یا اینکه در پنج ماه آغاز سال 87 یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال یوده است، موظف به رعایت و انجام قانون مالیات بر ارزش افزوده تاریخ 1387/07/01 می باشند. صرافی هایی هم که در مرحله اول فراخوان ارزش افزوده، مشمول این مالیات نبوده اند، از تاریخ ذکر شده، موظف به رعایت این قانون می باشند.
  • صرافی ها ارئه دهنده خدمات تبدیل ارز می باشند و در زمان فروش ارز به مشتریان خود، مابه تفاوت ذکر شده در روی تابلو، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشد.
  • اگر چنانچه، صرافی برای اظهارنامه اقدام نکند و هیچ گونه دفاتر، اسناد و مدارکی برای رسیدگی مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی ارائه نداده باشد، علی الراس می شود و ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده بر روی این پرونده اجرا می شود.
  • خدمات دیگر صرافی ها مانند: کارمزد ارسال حواله ارزی، کل کارمزد دریافتی به صورت ناخالص مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله رسیدگی به تراکنش های بانکی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از خدمات حسابداری می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *