مقالات مالیاتی

مراحل دفاع مالیاتی

دفاع مالیاتی

یکی از راه های تامین بودجه دولت برای انجام وظایفش، اخذ مالیات از مشمولین می باشد. امروزه یکی از بزرگ ترین منبع پایدار درآمد دولت ها برای تامین بودجه، مالیات می باشد.

با توجه به ماده 237 قانون مالیات های مستقیم، تشخیص میزان مالیات مودیان باید بر اساس منبع درست، متکی به دلایل و اطلاعات کافی باشد. ولی در بعضی از موارد، تعدادی از مودیان مالیاتی، به عدم رعایت قوانین و مقررات مدعی می باشند و در صورت به وجود آمدن این مشکل، قانون امکان اعتراض به تشخیص دستگاه مالیاتی را فراهم نموده است و جزء یکی از حقوق مودیان می باشد.

مودی در اولین مرحله از اعتراض مالیاتی می تواند تا مدت زمان سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص، نسبت به آن اعتراض داشته باشد.

مشاوره مالیاتی

شرایط دفاع مالیاتی:

هر زمان که برگ تشخیص مالیاتی صادر گردد و به مودی مورد نظر ابلاغ شود، در صورت اعتراض به این رای می توانید تا مدت زمان 30 روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رسیدگی مجدد، همراه با وکیل خود به اداره امور مالیاتی مراجعه کنید و درخواست رسیدگی مجدد را داشته باشید.

شرایط دفاع مالیاتی

شرایط دفاع مالیاتی

رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه:

اولین مرحله شکایت مودی مالیاتی، خود اداره امور مالیاتی می باشد. در این مرحله شکایت به صورت مذاکره و توافقی بین مودی و اداره مالیاتی مطرح می شود و بر اساس قانون، مدت زمان سی روز از تاریخ ابلاغ فرصت برای ارائه مدارک موردنظر به اداره سازمان امور مالیاتی دارد. بسیاری از پرونده های کوچک در این مرحله حل می شود. در صورت عدم توافق بین مودی و اداره امور مالیاتی، مراتب به امضای رئیس اداره می رسد و به مرحله بعدی که هیات حل اختلاف مالیاتی می باشد ارجاع می گردد.

خدمات مالی و حسابداری

هیات حل اختلاف دفاع مالیاتی:

رسیدگی به دفاع مالیاتی مودیان به صورت حضوری می باشد و مودی و یا نماینده وی نیز باید در جلسه این دفاع حضور پیدا کند. رسیدگی در این هیات ها و دفاع مالیاتی با حضور قاضی، نماینده سازمان امور مالیاتی و نماینده تشکل ها و یا مجامع حرفه ای به انجام می رسد. این هیات خارج از دستگاه قضایی می باشد و به صورت تخصصی و سریع به پرونده رسیدگی می کند.

بر اساس ماده 247 قانون مالیات های مستقیم، رای این هیات بدوی قطعی نمی باشد و در صورت اعتراض می توانید تا مدت زمان بیست روز از تاریخ ابلاغ به مودی نسبت به آن اعتراض داشته باشید.

این هیات رسیدگی از نماینده سازمان امور مالیاتی کشور، قاضی شاغل و یا بازنشسته و نماینده اطاق بازرگانی منابع و معادن و یا اطاق تعاون و یا جامعه حسابدارن رسمی یا مجامع حرفه ای تشکل های صنفی یا شورای اسلامی شهر به انتخاب مودی تشکیل می شود.

انتخاب این نمایندگان بر اساس فعالیت مودی می باشد. اگر چنانچه در قاضی بازنشسته واجد شرایط در شهر و یا مرکز استان وجود نداشته باشد، به درخواست سازمان امور مالیاتی، رئیس قوه قضائیه یک نفر شاغل را برای این هیات معرفی می کند.

امور مالیاتی

امور مالیاتی

شورای عالی مالیاتی:

هر زمان که مودی مالیاتی نسبت به رای هیات حل اختلاف اعتراضی داشته باشد، باید برای رسیدگی به پرونده مالیاتیش به شورای عالی مالیاتی مراجعه کند. این شورا به تمامی پرونده هایی که دارای اسناد و مدارک درست و صحیح می باشند، با رعایت قوانین، رسیدگی می کند و ممکن است با توجه به دلایل کافی رای هیات حل اختلاف را رد کند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

هیات مقرر در ماده 251 مکرر:

این مرجع یکی از راه های رسیدگی به شکایت مالیات های قطعی می باشد که به دلیل انقضای مدت زمان پرونده مودی، قابل رسیدگی در هیچ مرجع دیگر نمی باشد. دستور تشکیل این هیات به وسیله وزیر اقتصاد و دارای همراه با سه نفر به انتخاب وی می باشد. رای این هیات قطعی و قابل اجرا می باشد ولی قابل شکایت در دیوان عالی کشور نیز می باشد.

برای هر مرحله از شکایت یک درصد تفاوت مالیات موضوع رأی مورد شکایت و مالیات ابزاری مؤدی در اظهارنامه تسلیمی، هزینه رسیدگی تعلق می گیرد که مؤدی موظف به پرداخت آن می باشد.

مراحل دفاع مالیاتی

مراحل دفاع مالیاتی

چگونه می توان مراحل دفاع مالیاتی را کمترین زمان انجام داد:

اگر مودی بتواند در شکایت پرونده مالیاتی خود با توجه به مراحل قانونی، شکایت را مطرح کند، پرونده به سرعت بسته کمی شود، ولی کمتر پیش می آید که مودی اطلاعات کافی از قوانین کلی مالیاتی را داشته باشد.

مشاورین مالیاتی با علم تخصص خود می توانند که مودیان را در دادرسی درست این پرونده ها کمک کنند مودیان هم می توانند با اعتماد کافی پرونده را به دست آنان بسپارند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات مکسوره چیست را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *