مقالات مالیاتی

فرایند وصول مالیات

فرایند وصول مالیات

سازمان امور مالیاتی، برای دریافت مالیات متعلقه به مودی، برگ قطعی مالیات را صادر می کند و مودیان بعد از مراجعه به واحد مالیاتی مربوطه، اقدام به پرداخت مالیات متعلقه می کنند.

عدم آگاهی مودیان مالیاتی از فرایند وصول مالیات، باعث محرومیت آن ها از تسهیلات قانونی و معافیت های مالیاتی می شود و آگاهی مودیان از فرایند وصول مالیات باعث کمک فروانی برای انجام تکلیف قانونی آن ها می باشد.

مودیان بعد از دریافت برگ قطعی مالیات متعلقه، باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند و بعد از پرداخت آن، عملیات مالیاتی به پایان می رسد، ولی اگر چنانچه، این مالیات پرداخت نشود، مطالبه مالیات به اداره وصول و اجرا فرستاده می شود.

مشاوره مالیاتی

مدت زمان پرداخت مالیات:

بر اساس ماده 210 قانون مالیات های مستقیم، مودیان مالیاتی بعد از دریافت برگ قطعی مالیات، 10 روز از تاریخ ابلاغ این برگ، فرصت برای پرداخت آن را دارند و در صورت عدم پرداخت، دریافت مالیات وارد مرحله عملیات اجرایی می شود.

در این مرحله برگ اجرایی مالیات صادر می گردد و این برگ شامل، نوع و مبلغ مالیات، مدارک تشخیص قطعی بدهی، سال عملکرد، مبالغ پرداخت شده قبلی و جرایم تعلق گرفته می باشد و بعد از صدور به مودی ابلاغ می شود.

هر زمان که مالیات مودی وارد این مرحله بشود، مجددا از طرف اداره وصول و اجرا، فرصتی به وی داده می شود و چنانچه در این مدت زمان، بدهی مالیاتی تسویه شود، عملیات مالیاتی تمام می شود و در غیر این صورت وصول مالیات وارد مرحله جدید می شود.

برای مطالعه مقاله حد نصاب معاملات فصلی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

عدم پرداخت مالیات

عدم پرداخت مالیات

عدم پرداخت مالیات توسط مودی:

اگر چنانچه مودی، بعد از دریافت برگ اجرایی مالیات، تا مدت زمان یکماه آن را پرداخت نکند و یا نسبت به پرداخت آن هیچ اقدامی انجام ندهد، دستور توقیف اموال وی صادر می گردد.

توقیف اموال مودی، به میزان بدهی وی که شامل اصل و جرایم متعلقه است نیز می باشد. در واقع ابتدا اموال منقول و نقدی مودی توقیف می شود و اگر چنانچه این اموال کافی نباشد، اموال غیر منقول وی نیز توقیف می شود و به مزایده گذاشته می شود. بعد از توقیف اموال، مودی می تواند تا مدت زمان 10 روز از تاریخ توقیف اموال، بدهی را پرداخت و یا تقسیط کند و اگر سازمان امور مالیاتی قصد فروش اموال توقیف شده را داشته باشد، اولویت خرید با خود مودی می باشد.

ارزش گذاری قیمت اموال توقیفی مودی، توسط کارشناسان ذی صلاح انجام می شود و اگر مودی نسبت به ارزیابی کارشناس اعتراضی داشته باشد، می تواند در مدت زمان 10 روز از تاریخ ابلاغ، با پرداخت حق و الزحمه، درخواست ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری را داشته باشد. این اعتراض زمانی وارد می شود که کارشناس گزارش مربوطه تا مدت زمان 15 روز از تاریخ تقاضای مودی به اداره مالیاتی تسلیم کند.

اگر چنانچه در زمان فروش اموال، مودی مالیاتی از امضای سند اجتناب کند، مسئول مربوطه از اداره ثبت، درخواست انتقال اموال را اقدام می کند و اداره ثبت نیز ملزم به اجرای این کار می باشد. در ضمن مودیان مالیاتی که از پرداخت مالیات خود اجتناب کنند ممنوع الخروج می شوند و عملیات اجرایی ممنوع الخروج شدن مودی مالیاتی، با همکاری و پشتیانی دادستان انتظامی انجام می شود.

خدمات حسابداری

کدام اموال توقیف مالیاتی نمی شود:

بر اساس قانون اموال ذکر شده در ذیل توقیف نمی شوند:

  • دو سوم حقوق حقوق بگیران و سه چهارم حقوق بازنشستگی و وظیفه
  • لباس و لوازم ضروری
  • آذوقه موجود و نفقه اشخاصی که برای گرفتن نفقه واجب می باشند.
  • ابزارآلات کشاورزی و صنعتی و وسایل کسب تامین حداقل معاش زندگی
  • محل سکونت وی در حد متعارف اجتماعی

دقت داشته باشید که در زمان توقیف واحدهای تولیدی کشاورزی و صنعتی، این توقیف نباید مانع از تولید و تطیلی این واحدها باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله پایه مالیاتی چیست را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *