مقالات مالیاتی

معافیت های موضوع ماده 132 قانون مالیات های مستقیم

ماده 132 قانون مالیات های مستقیم

بر اساس ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم، درآمد حاصل از فعالیت های تولیدی و معدنی در بخش های تعاونی و خصوصی که در اوایل سال 1381 به بعد از سمت وزارت خانه مربوطه، دارای پروانه بهره برداری می باشند، بعد از تاریخ صدور پروانه، معاف از موضوع مالیت ماده 105 قانون مالیات ها می باشند. همچنین بر اساس همین ماده 132، درآمدهای خدماتی بیمارستان ها، هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص ذکر شده دارای پروانه بهره برداری از مراکز مربوطه، به مدت زمان 5 سال و برای مناطق کمتر توسعه یافته به مدت زمات 10 سال، معاف از مالیات می باشد.

توجه داشته باشید که این معافیت به میزان 80% و به مدت چهار سال و برای فعالیت در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان 100% و به مدت زمان ده سال می باشد. میزان معافیت برای واحدهای صنعتی و معدنی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی بیشتر می باشد. البته شرط لازم برای امکان استفاده از این معافیت ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، داشتن پروانه بهره برداری از وزارت خانه های مربوطه می باشد.

اگر چنانچه این واحد ها در شهرک های صنعتی و یا مناطق ویژه اقتصادی بنا شوند، به مدت زمان 2 سال و درصورت استقرار در شهرک های صنعتی مناطق کمتر توسعه یافته، به مدت زمات 3 سال به این معافیت اضافه می شود. شرکت هایی که بیشتر از 50% سهام آن ها، به موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت هایی که بیشتر از 50% سهام آن ها برای دولت می باشد، امکان استفاده از این معافیت را ندارند.

مشاوره مالیاتی

واحد های تولیدی و یا معدنی:

واحد های تولیدی و یا معدنی به واحدهایی می گویند که برای بالا بردن میزان تولید، در همان واحد تولیدی، برای مونتاژ، فرآوری و بسته بندی محصول مشخصی، از وزارت خانه های مربوطه پروانه بهره برداری دریافت می شود، و یا اینکه برای استخراج و فروش آن محصول مشخص قراردادی بسته می شود.

دقت داشته باشید که تعویض ماشین آلات قبلی و نصب ماشین آلات جدید همراه پروانه بهره برداری جدید به منظور تمدید و یا استفاده مجدد از معافیت دوباره نمی باشد.

برای مطالعه مقاله پایه مالیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات های مستقیم

مالیات های مستقیم

واحدهای تولیدی و یا معدنی جدید:

این واحد ها با سرمایه گذاری جدید و اخذ پروانه بهره برداری جداگانه، اقدام به تولید و یا استخراج می کنند و این به معنای سرمایه گذاری جدید محسوب نمی شود.

پروانه بهره برداری و شرایط معافیت مالیاتی ماده 132:

برای استفاده از معافیت مالیاتی ماده 132 قانون مالیات ها، داشتن پروانه بهره برداری از وزارت خانه های مربوطه الزامی می باشد و برای واحدهایی که دارای پروانه بهره برداری موقت می باشند و درمراحل بعدی موفق به اخذ پروانه بهره برداری دائم شده اند.

میزان استفاده از معافیت برای آن ها، زمان صدور اولین پروانه موقت می باشد. اگر ماشین آلات تولیدی این واحد های جدید، مستعمل و فرسوده باشند و از دیگر واحدهای تولیدی خریداری شده باشد، دارای معافیت ماده 132 نیز می باشد.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

واحد های صنعتی غیر مشمول ماده 132:

واحد های صنعتی جدید که به وسیله معافیت های ماده 138 قانون مالیات های مستقیم، تاسیس شده اند، بر اساس تبصره 2 این ماده نمی توانند از معافیت ماده 132 قانون مالیات های مستقیم استفاده کنند.

معافیت ماده 132 قانون مالیات های مستقیم برای واگذاری این واحد ها:

اگر چنانچه این واحد های دارای معافیت ماده 132، به اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی واگذار گردد، ماخذ استفاده از معافیت، زمان انتقال با رعایت تبصره 4 این ماده می باشد و انتقال گیرنده امکان استفاده از معافیت را نسبت به باقیمانده زمان، دارا می باشد.

برای مطالعه مقاله اظهارنامه گمرکی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

شرایط ارائه اظهارنامه

شرایط ارائه اظهارنامه برای این واحد های تولیدی:

با توجه به معافیت این واحدهای تولیدی و صنعتی، باید نسبت به ارائه اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان به اداره امور مالیاتی، هر ساله اقدامات لازم را مبذول کنند. زیرا در غیر اینصورت و عدم ارائه اظهارنامه نمی توانند از این معافیت استفاده کنند. اگر چنانچه در اظهارنامه، درآمد حاصل شده ارائه نشود و کتمان شود، امکان استفاده از معافیت برای این واحدها از بین می رود.

شرکت خدمات حسابداری

معافیت فروش ضایعات واحد های تولیدی بر اساس ماده 132:

بر اساس ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، درآمدی که از فروش ضایعات کالاهای تولیدی ذکر شده در پروانه بهره برداری و درآمد برگرفته از تولید کارمزدی این واحد ها نیز در زمان معافیت، مشمول استفاده از معافیت می باشد.

معافیت واحد های تولیدی و نیروی شاغل:

مدت زمان استفاده از معافیت ماده 132 قانون مالیات های، این واحدهای تولیدی و صنعتی که دارای بیشتر از 50 نفر نیروی شاغل می باشند، در صورت استخدام 50% نیروی شاغل در هر سال نسبت به سال قبل، امکان افزایش استفاده از این معافیت را به ازای هر سال اضافه کردن نیروی شاغل می باشند.

همچنین در صورت کاهش نیروی شاغل از حداقل افزایش ذکر شده که از تشویق مالیاتی این بند استفاده کرده باشند، مالیات متعلقه در همان سال کاهش نیروی شاغل، مطالبه می شود. البته نیروی بازنشسته، بازخرید و استعفاء داده شده، در این بند از قانون مالیات های مستقیم، کاهش نیرو شاغل محسوب نمی شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات علی الحساب واردات کالا را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *