مقالات حسابداری و حسابرسی

نقش حسابدار ها در رشد SME ها

نقش حسابدار ها در رشد SME ها

در شرایط کنونی که اقتصاد کشورها با بحران شدیدی رو به ‌رو شده است، حسابدار ها و متخصصان مالی می ‌توانند با پشتیبانی از SME ها (شرکت‌ های کوچک و متوسط) نقش مهم و تعیین کننده ای در ایجاد شرایط پایدار برای رشد داشته باشند.

چرا SME ها:

اگر بخواهیم از بوجود آمدن رکود جلوگیری کنیم، باید از کارآفرینانی حمایت کنیم که بهترین استارتاپ‌ ها را راه اندازی و اداره می‌ کنند.

این افراد انرژی بالا و ایده ‌های بکری دارند اما در اکثر مواقع، برنامه ‌ریزی استراتژیک و مهارت‌ های اجرایی لازم را ندارند و در نهایت نمی ‌توانند رشد سریع استارتاپ‌ ها را مدیریت کنند.

منظور از نقش حسابدارها و موسسات حسابداری چیست؟

نتایج بدست آمده از نظرسنجی‌ های مختلف نشان می دهد که حسابدارها و موسسات حسابداری، بهترین منبع برای مشاوره‌ تجاری به شمار می روند.

این موضوع برای حسابدارها یک فرصت و مسئولیت بزرگ محسوب می‌ شود. حسابدارها وظایف مالی را در SME ها به عهده بگیرند یا نه تفاوتی ایجاد نمی کند زیرا نقش اساسی در روند برنامه ریزی استراتژیک، به عهده آنها می باشد.

محققان بر اساس تحقیقات انجام شده دریافتند که کارآفرینان ‌از خدمات مشاوره‌ ای حسابداران و موسسات حسابداری در زمینه‌ کسب‌ و کار استفاده می ‌کنند.

مرد تاجر در حال بررسی رشد کسب و کار خود با تبلت

مرد تاجر در حال بررسی رشد کسب و کار خود با تبلت

نیاز های کسب ‌وکار:

هر کارآفرین باید بتواند برخی از مسائل خود را حل کند در این شرایط برای او سوالاتی مطرح می شود که قطعا برای یافتن پاسخ آنها نیازمند کمک می باشد. برخی از سئالات مهم در این زمینه به شرح زیر می باشد:

  • چگونه به ایده‌ های نوآورانه برسیم؟
  • ریسکی که با آن مواجه هستیم چقدر است؟
  • هدف نهایی تا چه میزان برای ما روشن و قابل اطمینان است؟
  • کدام منابع و در چه زمانی مورد نیاز هستند؟
  • شاخص های کلیدی قابل اندازه گیری برای عملکرد کدام هستند؟

برای یافتن پاسخ این سوالات باید از سطح دانش بالایی برخوردار بود که به تفکر عمیق و مهارت‌ نیاز دارد و در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

۱. تدوین یک برنامه برای رشد:

باید بتوان موقعیت کسب و کار را تشخیص داده و بازار مورد نظر آن را مشخص نمود. همچنین شناسایی فشار های رقابتی برای این بخش بسیار مهم می باشد.

هم چنین لازم است منبع ایده های جدید را شناسایی کرده و حجم بازار هدف را برآورد کنیم و فرصت های آن را کشف نمود.

۲. یافتن منابع مناسب برای طرح و برنامه:

تشخیص اینکه برای عملی کردن ایده خود به مواردی از قبیل نیروی انسانی و منابع مالی نیاز داریم یا خیر بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین نیروی انسانی مورد نظر باید دارای مهارت کافی باشند و آموزش های لازم را ببینند.

۳. اجرایی کردن:

سازگار بودن شرکت و سازمان مورد نظر با برنامه تدوین شده امر مهمی است که به روند اجرایی شدن برنامه ها در راستای نیل به هدف نهایی بسیار کلیدی می باشد. همچنین باید بدانیم اگر برنامه طبق روال عادی خود پیش نرود، چه اقداماتی لازم است که صورت گیرد، چه قسمتی از برنامه تغییر کند و چگونه به پیشروی خود ادامه دهیم.

در کل می توان گفت که اگر رویکرد سیستماتیکی مشخصی را در مسیر توسعه حرفه ‌ای خود انتخاب کنید و به آنها بپردازید، می‌ توانید توصیه‌ های ارزشمندی را به مشتریان و یا مدیر خود ارائه نمایید، درآمد بیشتری کسب کنید و در حرفه‌ خود پیشرفت کنید.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات حسابداری می باشد.

مدل های مهم برای SME ها

مدل های مهم برای SME ها

مدل های مهم برای SME ها:

در ادامه به برخی از مدل هایی که توسط پژوهشگران طراحی شده اند اشاره می شود:

مدل شکاف کیفیت خدمات:

این مدل، کیفیت خدمات را در 5 اصل تعریف می کند که سازمان ها را با روبرو شدن با انتظارات مشتری مواجه کرده وخدمات به عنوان عملکردی که مالکیت هر چیزی است، تعریف شده است.

این مدل نشان دهنده این است که عوامل کیفیت خدمات از قبیل، انتظار، ادراک مدیریت، مشخصات، تجربه، سیستم تحویل و درک، SMEها و حسابداری را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

تئوری مبتنی بر منابع (RBT):

RBT  یکی از نظریه های ارتباط برای این موضوع می باشد زیرا این سه جنبه، به عنوان یک اثر مدیریتی، به طور مثبت مربوط به حسابداری  و SMEها در بخش تولیدی، بررسی خواهد شد.

RBT  برای مطالعات برون سپاری خدمات حسابداری، مفید می باشد و پایه های سازنده ای براساس در نظر گرفتن عواملی که تمایل یک شرکت را برای برون سپاری حسابداری تعیین می کنند، ارائه می دهد که عبارتند از:

  • دانش مدیرکه تا حدی موثر بر عملکرد شرکت وهمچنین صلاحیت فنی یک حسابدار بر عملکرد  SMEها قرار دارند.
  • صلاحیت فنی که یکی از اهداف RBT، به منظور تحقق بخشیدن به بهبود عملکرد شرکت می باشد.
  • اندازه شرکت که در این مورد RBT  نشان می دهد که شرکت های کوچک، به دنبال کسب خدمات حسابداری برای گسترش شرکت خود می باشند.

تئوری سازمانی:

منطق، انتخاب کننده تئوری سازمانی است، زیرا عملکرد و حاکمیت مدیر و مشتری برای رسیدن به عملکرد بالا در این شرکت ها بسیار مهم می باشد. این نظریه باعث توسعه ساختار بخش های مورد نظر می شود.

تئوری سازمانی، اطلاعات، یک کالا است که مانند هر کالای دیگری، با یک هزینه مشخص می تواند داد و ستد، جعل و… شود.

اگر مطالعه این مقاله مفید واقع شده، مقاله شرکتهای سرمایه گذاری و هلدینگ را نیز مطالعه نمایید.

جهت بهره مندی از انواع خدمات مالی با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *