مقالات حسابداری و حسابرسی

یادگیری حسابداری

یادگیری حسابداری

همه صاحبان کسب و کارها، مدیران و اشخاص جویای کار می دانند که حسابداری یکی از مهارت های مهم و حیاتی در زندگی به شمار می رود. تمامی کسب و کارهای بزرگ یک تیم منسجم و با تجربه از حسابداران حرفه ای دارند و همچنین کسب و کارهای کوچک نیز حداقل یک حسابدار را در کنار خود دارند.

همچنین مشاغل تک نفره نیز باید تا حدودی با اصول و مفاهیم حسابداری آشنایی داشته باشند تا بتوانند به راحتی امور مالیاتی و حسابداری و حسابرسی خود را حل نمایند.

حال مساله این است که اگر یک شخص به هر دلیلی قصد یادگیری حسابداری را داشته باشد، باید بداند که چه مسیری را طی نماید. در ادامه این مطلب، روش های یادگیری حسابداری و اصول اولیه آن ذکر شده است که پس از خواندن آن، به راحتی می توان مسیر خود را مشخص نمود.

یادگیری حسابداری:

حسابداری یکی از مهارت هایی می باشد که اشخاص بنا به دلایل زیادی قصد یادگیری آن را دارند. برای یادگیری حسابداری، بایستی پیش زمینه هایی را کسب نمود که در ادامه به شرح آنها پرداخته شده است.

در این خصوص لازم است که ابتدا با مفاهیم و تعاریف اولیه حسابداری آشنا شد که این امر با خواندن کتاب و سایر منابع مشابه امکان پذیر می باشد. همچنین یک کارآموز باید تفاوت بین حسابداری، حسابرسی و دفتر داری و … را بداند. دانستن این تفاوت ها باعث می شود که شخص در درک مقوله های حسابداری و مالی، بهتر پیش رود.

خدمات حسابداری

آشنایی با نرم افزار های حسابداری:

نرم افزار های زیادی در شاخه حسابداری مورد توجه و استفاده قرار دارند که یکی از مهم ترین آنها اکسل می باشد. در واقع یکی از پیش زمینه های اصلی برای آشنایی با حسابداری، آشنایی با اکسل و سایر نرم افزار های مشابه آن می باشد که یادگیری آن برای حسابداری بسیار ضروری و مهم است.

آشنایی با حسابرسی و مالیات در حسابداری:

هر حسابدار موفق و ماهر باید به میزان مورد نیاز با قوانین و مقررات مالیاتی و استاندارد های حسابداری و حسابرسی آشنایی یابد. این دانش یکی دیگر از مهم ترین پیش زمینه ها برای حسابداری محسوب می گردد که مفاهیم، تئوری ها، قوانین و استاندارد های خاص خود را دارد. از این مفاهیم و قوانین مورد نیاز می توان به قانون مالیات های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، استاندارد های حسابداری بین المللی و داخلی، کتاب ها و قوانین حسابرسی و … اشاره نمود.

یادگیری حسابداری:

برای آغاز روند یادگیری حسابداری، بایستی ابتدا از کتاب های آموزش مقدماتی حسابداری استفاده نمود. اما باید به خاطر داشت که خواندن بدون انجام فرآیند ها به صورت عملی، کاری را پیش نمی برد. بایستی کارآموز به تمرین پرداخته و در مسائل حسابداری، تسلط کافی را پیدا کند.

دوره های آموزشی حسابداری:

یکی دیگر از گام های یادگیری حسابداری، شرکت در کلاس های آموزشی می باشد. در این صورت شخص باید با گذراندن دوره آموزشی مورد نظر، بتواند به راحتی با حسابداری و روند کار آن آشنا شده و مهارت انجام امور مورد نظر را کسب نماید.

در کنار گذراندن دوره های آموزشی حسابداری، آموزش مالیات و حسابرسی نیز مهم و قابل توجه می باشند که به تسریع در روند یادگیری کمک شایانی می کنند و شخص کارآموز را به یک حسابدار ماهر و تمام عیار تبدیل می نمایند.

اصول حسابداری و اهمیت آن:

هر شخصی که قصد یادگیری حسابداری را دارد، بایستی اصول حسابداری را به خوبی فرا گیرد و بتواند آن را به خوبی درک کند. بنابراین یادگیری اصول و مفاهیم حسابداری یکی از ضروریت های این شاخه می باشد که قابل چشم پوشی نیست.

بیشتر فارغ التحصیلان کاردانی و کارشناسی رشته حسابداری و حسابرسی، مفاهیم اولیه را فراموش کرده اند و اهمیت آنها را از یاد برده اند در صورتی که این مفاهیم برای ثبت اسناد حسابداری به طور دقیق و درست، بسیار ضروری و مهم می باشد.

در این خصوص می توان گفت حسابدار موفق شخصی است که اصول حسابداری را به خوبی فرا گرفته باشد و آن را به نحو احسن به کار گیرد. در این خصوص در ادامه این مطلب اشاره ای به اصول حسابداری خواهد شد. باید به خاطر داشت که درس اصول حسابداری به 3 بخش کلی تقسیم می گردد که در زیر به شرح آن ها پرداخته شده است:

موسسه مشاوران مطالعه مقاله قوانین مورد نیاز برای حسابدار موفق را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

مفاهیم اساسی حسابداری

مفاهیم اساسی حسابداری

مفاهیم اساسی حسابداری:

مفاهیم اساسی حسابداری به 3 بخش مفروضات حسابداری، اصول حسابداری و اصول محدود کننده حسابداری تقسیم می گردد.

مفروضات حسابداری:

منشا و پایه اصلی حسابداری، مفروضات حسابداری می باشند که مبنای تهیه و تنظیم صورت های مالی شرکت و سازمان محسوب می شوند. هر کدام از این مفروضات می توانند منشا یک یا چند اصل از اصول حسابداری باشند که در 5 دسته زیر تقسیم بندی می گردند:

  • فرض تفکیک شخصیت
  • فرض تداوم فعالیت
  • فرض دوره مالی
  • فرض یا مبنای تعهدی
  • فرض واحد اندازه‌گیری پولی

اصول حسابداری:

قواعد کلی حسابداری در اصول حسابداری نهفته شده است که همه حسابداران باید آنها را مبنای اجرای کار خود قرار دهند که این اصول عبارتند از:

  • اصل بهای تمام شده تاریخی
  • اصل افشا
  • اصل تحقق درآمد
  • اصل تطابق درآمد ها با هزینه ها

حسابرسی عملیاتی

اصول محدود کننده:

اصول محدود کننده که به آنها میثاق های حسابداری نیز گفته می شود، کاربرد مفروضات و اصول حسابداری را بر اساس چارچوب و قوانین خاصی محدود می کنند که اثر تعدیل کننده بر حسابداری و گزارشگری مالی دارند و در 4 دسته زیر تقسیم بندی می گردند.

  • فزونی منافع بر مخارج
  • اهمیت
  • محافظه کاری
  • خصوصیات صنعت

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مهارت های یک حسابدار موفق را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انجام کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *