مقالات حسابداری و حسابرسی

شاخه های حسابداری

شاخه های حسابداری

به یک سیستم اطلاعاتی که باعث جمع آوری اطلاعات مالی یک سازمان می گردد، سیستم حسابداری می گویند. این سیستم کمک می کند تا سرمایه گذار ها، مدیران، دولت و اعتبار دهندگان با در دست داشتن اطلاعات، تصمیمات بهتر و دقیق تری اتخاذ نمایند.

حسابداری سیستمی است که برای پاسخ گویی به نیاز های کسب و کار ها و انسان به وجود آمده و با گذر زمان، دست خوش تحولات زیادی گشته است.

از سوی دیگر، از آنجایی که سرمایه گذاری در کسب و کار ها با ریسک زیادی رو به رو خواهد بود، طراحی سیستم درست و بهینه برای حسابداری به سرمایه گذاران در کاهش ریسک و به دست آوردن بازده مناسب از سرمایه گذاری کمک شایانی خواهد نمود.

حسابداری و شاخه های آن:

حسابداری یک رشته پر طرفدار در بین جوامع مختلف می باشد که به دلیل تنوع زیاد، به شاخه های متفاوتی تقسیم شده است. در ادامه این مطلب به شرح انواع شاخه های علم حسابداری پرداخته شده است.

خدمات حسابداری

شاخه های حسابداری:

حسابداری مالی:

حسابداری مالی که به آن حسابداری عمومی نیز گفته می شود، زیر بنای سایر رشته های حسابداری می باشد که شرکت های بازرگانی از آن استفاده می کنند.

در این نوع حسابداری، تمامی فعالیت های مالی در دفاتر خاصی ثبت می شوند و در انتهای دوره مالی، صورت های مالی یا گزارش های مورد نیاز به وسیله آن تهیه و تدوین می گردد.

حسابداری دولتی:

در موسسات و شرکت های دولتی، چگونگی ثبت اسناد حسابداری و نگه داری از آنها، مربوط به شاخه حسابداری دولتی می شود که در این شاخه هم چون سایر شاخه ها، نیاز به دقت و توجه بالایی است. از این رو می توان گفت ایجاد خطا یا اشکال در این سیستم می تواند کل شرکت را تهدید کند.

حسابداری صنعتی:

حسابداری صنعتی که به آن حسابداری قیمت تمام شده نیز گفته می شود، در واقع کار محاسبه بهای تمام شده محصول تولید شده را بر عهده دارد و در این شاخه مراحل تولید شرح داده می شود.

حسابداری مالیاتی:

در حسابداری مالیاتی در واقع به چگونگی تعیین میزان مالیات بر درآمد شرکت و سازمان مورد نظر پرداخته می شود که بر حسب قوانین و مقررات مالیاتی وضع شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

این قوانین در بسیاری از کشور های اروپایی نیز وجود دارد که تسلط به آنها می تواند بسیار مهم باشد و از جرائم مالیاتی جلوگیری به عمل آورد.

حسابداری بودجه ای:

این شاخه از حسابداری به چگونگی تنظیم و تهیه بودجه می پردازد که بر اساس مقایسه بودجه پیشنهادی برای نتایج پیش بینی شده فعالیت های مالی شرکت و نتایج واقعی این عملیات صورت می گیرد. این شاخه دارای روش های مختلفی برای بودجه نویسی می باشد.

حسابرسی:

به عملیات بررسی اسناد، مدارک، گزارشات مالی و دفاتر موسسات و سازمان ها گفته می شود که در پی آن اظهار نظر نسبت به صحت اطلاعات ارائه می گردد.

در این خصوص حسابرسی در دو مرحله زیر صورت می گیرد.

مرحله اول حسابرسی:

یک کنترل داخلی توسط حسابرسان داخلی سازمان صورت می گیرد.

مرحله دوم حسابرسی:

این مرحله به وسیله حسابرس مستقل که به سازمان هیچ گونه وابستگی نداشته باشد صورت می گیرد. حسابرسان مستقل علاوه بر حسابرسی در موارد زیر نیز به شرکت ها و نهاد های مالی و غیر مالی مختلفی یاری می رسانند:

  • برنامه ریزی
  • کنترل و تصمیم گیری
  • ارائه خدمات مشاوره مدیریت

موسسه مشاوران مطالعه مقاله کشف تقلب یا تخلف اداری را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

حسابداری سیستم ها

حسابداری سیستم ها

حسابداری سیستم ها:

در این شاخه از حسابداری، آموزش های لازم برای ارائه سیستم حسابداری مناسب و دقیق با توجه به نوع فعالیت شرکت، ارائه می گردد.

در این خصوص، کمیت، کیفیت، میزان سرمایه و … در آن موسسه حائز اهمیت زیادی است که باعث تعیین چگونگی گردش کار ها و صورت حساب ها می شود.

حسابداری موسسات غیر انتفاعی:

این شاخه از علم حسابداری، سیستم عملیاتی حسابداری سازمان های غیر انتفاعی، موسسات خیریه و همچنین موسسات آموزشی را در بر دارد که عامل اساسی ساخت این سیستم، پیروی دقیق از مدیریت می باشد.

این پیروی باید بر اساس محدودیت های تعیین شده بر پایه قوانین و مقررات و یا اشخاص تامین کننده صورت گیرد که باعث تضمین منابع مالی موسسه گردد.

حسابداری اجتماعی:

یکی از جدید ترین و به روز ترین شاخه های حسابداری، حسابداری اجتماعی می باشد که به منظور اندازه گیری هزینه ها از آن استفاده می شود.

به عنوان مثال، اندازه گیری الگوی ترافیک در بخش های پر جمعیت کشور ها، بخشی از حسابداری اجتماعی به شمار می رود که دولت با استفاده از آن موثر ترین شیوه استفاده از منابع حمل و نقل را شناسایی و ایجاد می نماید.

حسابداری شرکت ها

اصول حسابداری:

اصول حسابداری شامل موارد زیر می باشد که حسابدار موفق و خبره بایستی به آنها آشنایی کامل داشته باشد:

  • اصل بهای تمام شده
  • اصل وضع هزینه های دوره بر اساس درآمد همان دوره
  • اصل افشای حقایق
  • اصل قابلیت اطمینان و اعتماد
  • اصل قابلیت مقایسه
  • اصل ثبات رویه

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله سند اختتامیه و افتتاحیه را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انجام کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *