مقالات حسابداری و حسابرسی

کاربرد آمار در حسابداری

کاربرد آمار در حسابداری

می توان گفت که یکی از مهم ترین کاربرد های آمار، در حسابداری و تجارت است که مباحث مربوط به برآورد و پیش بینی، کنترل تحلیل بررسی تغییرات در دوره های زمانی از جمله مباحثی می باشد که در حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد آمار در حسابداری:

از بخش های مرتبط بین این دو رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمار در حسابداری به خصوص در حسابداری صنعتی کاربرد های متنوعی دارد.

در حالت کلی می توان گفت که روش های برآورد اقلام بهای تمام شده تنها به وسیله روش های آماری امکان پذیر می باشد. اساسا کاربرد آمار در رشته حسابداری را می توان از ۳ بعد در نظر گرفت:

در کار های اجرایی حسابداری مالی:

شاید علم آمار مورد استفاده زیادی قرار نگیرد اما در تحقیقات تئوریک و آکادمیک حسابداری تسلط کامل به مفاهیم و اصول علم آمار و راه های استفاده از آنها ضروری می باشد.

عمده تحقیقات انجام شده در مقاطع تحصیلی بالا و نتیجه گیری های مربوط به آن، بدون استفاده از آمار غیر ممکن میباشد و ممکن است منجر به نتیجه گیری نا درست شود.

حسابداری شرکت ها

آمار در حسابرسی:

آشنایی با آمار یک مزیت ویژه محسوب می شود که در بررسی های تحلیلی که در حسابرسی انجام می شود، تسلط و استفاده از آن نمود بسیار زیادی دارد.

استفاده از آمار در حسابداری مدیریت:

استفاده از آمار دامنه وسیعی در زمینه حسابداری مدیریت دارد مثلا در برآورد اقلام بهای تمام شده، نیاز به آشنایی با علم آمار احساس می شود. همچنین در تعیین بهترین مبنا برای تعیین مبنای جذب سربار با استفاده از همبستگی و رگرسیون، می توان بهترین مبنای جذب سربار را مشخص نمود.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله کشف تقلب یا تخلف اداری را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

استفاده از آمار در حسابداری مدیریت

استفاده از آمار در حسابداری مدیریت

روش های آماری:

پر کاربرد ترین روش های آماری مورد استفاده حسابداران به شرح زیر می باشند:

رگرسیون:

استفاده از روش رگرسیون برای حسابداران بسیار مرسوم می باشد. هر جا که رابطه بین دو یا چند متغیر از لحاظ علم اقتصاد محتمل باشد، حسابداران از روش های آماری برای بررسی میزان همبستگی متغیر ها و شدت آن ها استفاده می کنند.

به عنوان مثال رابطه اقتصادی میان هزینه برای تبلیغات و میزان فروش توسط حسابداران امری اثبات شده است اما میزان رابطه میان این دو متغیر باید توسط رگرسیون محاسبه شود و با استفاده از معادله خط رگرسیون پیش بینی های فروش های آتی صورت گیرد.

نکته 1: حسابداران از ضریب R2 استفاده های فراوان می کنند.

نکته 2: بهای تمام شده هر کالا به معنای کلیه مخارجی است که برای تولید یک کالا در یک واحد تولیدی انجام می شود.

معادله مشهور رگرسیون خطی که مورد استفاده حسابداران می باشد به صورت زیر است:

Y = a X + b

که:

  • Y جمع هزینه ها
  • a هزینه متغیر هر واحد
  • X تعداد واحد تولید شده
  • b هزینه های ثابت

امید ریاضی:

امید ریاضی پر کاربرد ترین رابطه آماری در تمام حسابداری به شمار می رود. برآورد میزان متوسط یا مورد انتظار در اقلام و روش های گوناگون حسابداری کاربرد دارد و بدون آن نمی توان حسابداری و تعهدات بسیار آن را پیش برد.

کاربرد علمی امید ریاضی در برآورد میزان مطالباتی که شرکت نمی تواند از بدهکاران خود بگیرد، می تواند به شدت مفید واقع گردد.

برای انجام این کار، مدیر مالی یا مدیر اعتبارات جدولی به نام “جدول سنی بدهکاران” ایجاد می کند که میزان بدهی افراد و مدت زمانی که طی آن فرد بدهکار باید بدهی خود را بپردازد، را شامل می شود.

سپس با استفاده از روش های آماری محاسبه می کنند که در هر یک از مقاطع زمانی چند درصد از مطالبات سوخت می شود. استفاده دیگر امید ریاضی محاسبه سود ناشی از فروش شرکت می باشد.

برای شرکت هایی که کالا های متنوعی دارند، هزینه ساخت و قیمت فروش (حاشیه سود) برای هر یک از کالا ها بسیار متفاوت است و این موضوع پیش بینی فروش را برای زمان های آتی دشوار می کند.

واریانس و انحراف معیار:

حسابداران برای پیش بینی هزینه ها، معمولا از این روش استفاده می کنند. پس از سپری شدن تولید واحد هایی که پیش بینی برای آنها انجام شده است، وقت آن می رسد که اطلاعات واقعی را با پیش بینی ها مقایسه کرده و دلایل اختلاف را شناسایی نمود.

این ارقام برای بررسی نا همگونی ها لازم هستند و طبعا حسابداری صنعتی با گسترش خود بیش از پیش به این تجزیه و تحلیل ها نیاز دارد.

روش های نمونه گیری:

انتخاب نمونه ای از جامعه مورد بررسی به طور مرتب توسط مدیران مالی و همچنین حسابرسان استفاده می شود.

به احتمال زیاد بیشترین بهره را از نمونه گیری حسابرسان می برند، زیرا در غیر این صورت آنها باید تمام مدارک و شواهدی که به آنها داده می شود تا در مورد آن اظهار نظر کنند را بررسی کنند.

در نتیجه هزینه حسابرسی بسیار می شود و اظهار نظر حسابرس بسیار دیر به دست تصمیم گیرندگان مالی می رسد و دیگر ارزش کاربردی ندارد.

همچنین حسابرسان حرفه ای با تمامی ریسک ها و چگونگی کاهش آنها برای رسیدن به بهترین نتیجه آگاهی دارند.

حسابداری اشخاص

نقش آمار در صندوق های بازنشستگی:

آمار دانان این شاخه از علوم نقش کاملا منحصر به فرد دارند. “اکچوئر” واژه ای است که به افرادی اطلاق می شود که در پیش بینی سن افراد، عمر بازده صندوق بازنشستگی و از این قبیل موارد تبحر دارند.

بدون اطلاعاتی که اکچوئر به دست می آورد سرمایه گذاری وجوه حاصل از اعضای صندوق غیر ممکن است. سازمان های بیمه مبالغ زیادی را صرف به خدمت گرفتن بهترین افراد در رشته آمار می کنند تا بتوانند در بررسی سرمایه گذاری های مالی پول های گرفته شده از بیمه شوندگان بهترین بهره را ببرند.

بدون اطلاعاتی چون عمر افراد پس از بازنشستگی (که در این زمان حسابداران باید مزایای بازنشستگی را به عنوان بدهی در نظر بگیرند و از آن استفاده کنند) حفظ یک صندوق و سود آوری آن غیر ممکن است.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله سند اختتامیه و افتتاحیه را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انجام کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *