مقالات حسابداری و حسابرسی

کارمزد و انواع آن

کارمزد و انواع آن

کارمزد، به هزینه خدمتی گفته می شود که در عوض ارائه مشاوره سرمایه گذاری یا مدیریت خرید و فروش و یا بر اساس تراکنش های بانکی اخذ می گردد.

این کارمزد به مشاوران سرمایه گذاری، کارگذار، بانک و یا سایر نهاد ها تعلق می گیرد.

در واقع کارگذاری واسطی می باشد که زمینه لازم را برای انجام معاملات درست و آسان فراهم می نماید و در قبال این کار، کارمزد دریافت می کند.

مفهوم کارمزد:

به هزینه خدمتی گفته می شود که به مشاور سرمایه گذاری و یا کارگزار پرداخت می گردد و در برابر آن خدماتی دریافت می شود.

کارگزاران بیشتر درآمد خود را از طریق کارمزد و یا کمیسیون ثبت معاملات مشتری کسب می کنند. مقدار کارمزد دریافتی برای خرید و فروش سهام در تمامی کارگرازی ها یکسان می باشد اما کارمزد خدمات دیگری که انجام می دهند، مکن است متفاوت باشد.

کارمزد بورس:

معاملاتی که در سازمان بورس و فرابورس انجام می شوند، دارای کارمزد می باشند. لازم به ذکر است که مبلغ کارمزد خرید سهام با کارمزد فروش آنها متفاوت است. این تفاوت قیمت به این دلیل می باشد که در زمان فروش سهام، لازم است که مالیات آن نیز پرداخت شود.

چه کسی دریافت کننده کارمزد خرید و فروش سهام می باشد؟

بر خلاف تصور خیلی از افراد که فکر می کنند کارمزد دریافت شده متعلق به بورس می باشد، در واقع این مبلغ که به عنوان کارمزد دریافت می گردد، به چند بخش تقسیم می شود که مالیات جدا از آن چند بخش است. این کارمزد در واقع بین ۵ شرکت از سازمان بورس تقسیم می شود.

خدمات حسابداری و مالی

فرمول محاسبه قیمت سر به سر:

در بازار خرید و فروش سهام، زمانی که یک سهم خریداری می شود، برای آن یک نقطه سر به سر تعریف می گردد. در واقع این نقطه سر به سر، قیمتی را معرفی می کند که اگر در آن قیمت، سهام خریداری شده، فروخته شود، نه سود دارد و نه ضرر.

محاسبه قیمت سر به سر:

قیمت سر به سر به صورت زیر محاسبه می شود

(قیمت سر به سر = ۱٫۰۱۶ * مبلغ خرید هر سهم)

کارمزد خرید سهام:

کارمزد خرید سهام، حدود 49 صدم درصد می باشد.

کارمزد و مالیات فروش سهام:

کارمزد فروش سهام، 53 صدم درصد مبلغ معامله می باشد و پس از فروش سهام، علاوه بـر پرداخت کارمزد، 50 صدم درصد نیز مالیات از فروشنده دریافت می گردد که مجموع آن برابر با یک ممیز سه صدم درصد می باشد.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله مالیات بر درآمد سهام بورس را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

کارمزد بانکی

کارمزد بانکی

کارمزد خرید و فروش اوراق اجاره و مشارکت:

کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اجاره در سازمان بورس و فرابورس، حدود یک هفتم کارمزد خرید و فروش سهام، یعنی 7 صدم درصد مبلغ معامله می باشد. لازم به ذکر است که بر خلاف سهام، فروش این نوع از اوراق، مشمول پرداخت مالیات نمی‌ شود.

نکته: از آنجایی که کارمزد و مالیات خرید و فروش سهام در بورس، بسیار ناچیز می باشد، لذا جز مزیت های بورس به شمار می رود و باعث استقبال سرمایه گذاران شده است.

کارمزد بانکی:

یکی از مهم ترین بخش های استفاده از خدمات بانکی، پرداخت کارمزد خدمات بانکی می باشد که ابزار مهمی جهت جذب مشتری برای بانک ها به شمار می آید.

هزینه های اسمی به منظور تنظیم و نگه داری حساب ها و انجام خدمات بانکی، کارمزد بانکی نامیده می شود که این کارمزد، بر مبنای میزان هزینه تمام شده خدمات بانکی تعیین می گردد.

لازم به ذکر است که این کارمزد در تمامی کشور ها از مشتریان اخذ می گردد و کارمزد در بانک های ایرانی، جز ارزان ترین کارمزد های جهان محسوب می شود.

تفاوت کارمزد وام های قرض الحسنه با سود سایر تسهیلات بانکی:

نحوه محاسبه کارمزد وام های قرض الحسنه با فرمول محاسبه سود تسهیلات متفاوت می باشد و به صورت زیر است.

حسابرسی مالیاتی

فرمول محاسبه کارمزد وام های قرض الحسنه:

کارمزد سال های مختلف تسهیلات قرض الحسنه بر اساس فرمول های زیر محاسبه می گردد:

کارمزد سال اول (قسط ۱) =۱۰۰*۱۲/ (تعداد ماه های سال) * (درصد کارمزد وام قرض الحسنه) * (مبلغ تسهیلات قرض الحسنه)

کارمزد سال دوم (قسط ۱۳) = (۱۰۰*۱۲/ (تعداد ماه های سال) * (درصد کارمزد وام قرض الحسنه) * (مانده سال دوم تسهیلات قرض الحسنه)

کارمزد سال سوم (قسط ۲۵) = ۱۰۰*۱۲/ (تعداد ماه های سال) * (درصد کارمزد وام قرض الحسنه) * (مانده سال سوم تسهیلات قرض الحسنه)

نکته: برخی از مشتریان، بر اساس فرمول های سایر تسهیلات مالی، کارمزد تسهیلات قرض الحسنه را محاسبه می کنند، سپس بر اساس مغایرتی که به وجود می آید، فکر می کنند سود تسهیلات آنها بیشتر از ۴ درصد است و بانک حقیقت را به آنها نگفته است.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله بازده سرمایه گذاری را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره و کلیه امور ثبت شرکت ها با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *