مقالات مالیاتی

آیین نامه مالیاتی

آیین نامه مالیاتی

آیین نامه و یا نظام نامه مجموعه ای از مقررات کلی می باشد که به وسیله مجری قانون، به منظور اجرای وظایفی و بهبود شرایط آن ها وضع می شود. این آیین نامه ها را معمولا مقامات صلاحیت دار مانند وزیر و شهردار مطرح می کنند و در شرایط اجراء قرار می دهند.

دیگر اینکه، به یک سری از مقرراتی که به وسیله هیت وزیران برای اجرای قوانین مجلس و یا انجام امور، وضع می گردد، آیین نامه می گویند. هر یک از وزیران می توانند در حدود وظایف خود یک سری آیین نامه و بخشنامه هایی را مطرح کنند که با قانون اساسی مغایرت نداشته باشد.

هدف از اجرای آیین نامه، شرایط آسان برای اجرای قانون می باشد و اگر چنانچه شرایطی را وضع کنند که اساسا در قانون مطرح نشده باشد، به آن نظام نامه می گویند. در آیین نامه به غیر از قانون و بخشنامه، شامل همه چیز می باشد و این شرایط توسط مقامات در آیین نامه قابل اجرا می باشد.

مقامات تصویب آیین نامه، نباید شرایطی را در آن ذکر کنند که با قانون مقایرت داشته باشد و دیگر اینکه نباید تکالیف جدیدی را برای مردم ایجاد و اجبار کند.

مشاوره مالیاتی

انواع آیین نامه:

آیین نامه دارای سه مدل می باشد:

  • آیین نامه اجرایی: در این نوع از آیین نامه قانون گذار، یک سری مقرراتی را برای تکمیل شرایط قانونی مطرح می کند و این آیین نامه به تنهایی قانون محسوب نمی شود و فقط در کنار قانون اجرا می شوند و به آن ها آیین نامه های غیر مستقل نیز می گویند.
  • آیین نامه جایگزین قانون و یا آیین نامه های تفویضی: این آیین نامه به وسیله مقامات صلاحیت دار در قوه مجریه تدوین و تنظیم می شود، ولی در نهایت جزء قانون محسوب نمی شود.
  • آیین نامه مستقل: بر اساس اصل 138 قانون اساسی، مقامات صلاحیت دار، در محدوده اختیارات خود می توانند آیین نامه مطرح و وضع کنند. این آیین نامه برای نظم دادن به روابط افراد و مستقل از قانون، وضع می شود و دارای انواع مختلفی مانند آیین نامه انتخاباتی، شهرداری، امور مالی، استخدامی و … می باشد. مسئول طرح این آیین نامه معمولا، هیات وزیران، وزیر، استاندار، فرماندار و … می باشند.

برای مطالعه مقاله فرضیات تحقیقات اثباتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انواع آیین نامه

تفاوت آیین نامه با قانون اساسی:

اگر آیین نامه بر خلاف شرایط قانونی وضع گردد، توان مقاومت را از دست می دهد و تفاوت قانون اساسی و آیین نامه منابع تصویب کننده آن می باشد، زیرا قانون توسط مجلس شورای اسلامی وضع می گردد، ولی آیین نامه توسط سازمان های دولتی و مقامات صلاحیت دار این سازمان ها مطرح می شود و آیین نامه نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد.

انواع حسابداری شرکتها

بخشنامه و یا شیوه نامه:

بخشنامه همان دستورالعمل هایی می باشند که برای اجرای قوانین و آیین نامه ها به کارکنان اعلام می گردده و درآن برای اجرای آیین نامه ها دستورالعمل هایی آمده است. یکی دیگر از اهداف بخشنامه ایجاد هماهنگی در اجرای آیین نامه می باشد. بخشنامه دارای دو نوع می باشد:

بخشنامه داخلی:

این بخشنامه توسط مدیر عامل شرکت تهیه می شود به وسیله وی ابلاغ می گردد.

بخشنامه های خارجی:

این بخشنامه ها یه وسیله بانک ها و یا نهادهای بالایی به شرکت ها ابلاغ می گردد و در صروت مغایرت نداشتن با قانون اساسی، توسط شرکت ها لازم الاجراء می باشد.

برای مطالعه مقاله نحوه وصول مالیات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بخشنامه

بخشنامه

تصویب نامه و تفاوت آن با آیین نامه:

تصویب نامه، یک سری امور محدود و معینی می باشد و به صورت یک متن واحد تهیه می شود ولی آیین نامه شامل قواعد کلی همگانی و مربوط به هم می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله ماده ۹۷ مالیات های مستقیم را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *