مقالات مالیاتی

الزام اصناف به نصب کارت خوان های مالیاتی

الزام اصناف به نصب کارتخوان های مالیاتی

بنابر گفته های رئیس وقت سازمان مالیات، قانون ها و جریمه های مربوط به فرار مالیاتی سنگین است و فرار از مالیات برای کسی سودی نخواهد داشت.

دولت در برنامه های توسعه خود، و طبق قانون مالیات های مستقیم، ایجاد کردن پایانه های فروشگاهی یا همان نصب کارتخوان های مالیاتی را ضروری دانست و پیرو همین امر، اعلام کرد که نصب کارتخوان های مالیاتی برای همه اصناف به تدریج اجباری خواهد شد.

فرایند اجرای طرح پایانه های فروشگاهی:

در شهریور ماه سال گذشته (97)، رئیس وقت سازمان مالیات، 15 صنف را جزو اولویت های طرح پایانه فروشگاهی اعلام کرد که در میان آن ها پزشکان اولین صنفی هستند که ملزم به استفاده از کارتخوان مالیاتی شده اند.

با این که قانون الزام استفاده از کارتخوان های مالیاتی تصویب شد، اما در ابتدا به این دلیل که شرکت هایی که کارتخوان تولید می کنند، آمادگی لازم برای تولید را نداشتند، به مرحله اجرا نرسید و به علت نبود زیر ساخت های لازم به تأخیر افتاد، اما پس از فراهم کردن زیر ساخت های لازم نیز تنها 20 درصد از پزشکان به این سامانه متصل شدند.

قانون بودجه 98 در رابطه با الزام پزشکان برای استفاده از کارتخوان مالیاتی:

با توجه به بند «ی» تبصره 6 قوانین مصوب در بودجه، تمامی مشاغل مرتبط با پزشکی مانند پیرا پزشکی، دامپزشکی، دندان پزشکی و داروسازی که مجوز مربوط به فعالیت آن ها به وسیله سازمان نظام پزشکی صادر می شود، موظف اند برای پرداخت مالیات بر درآمد خود مطابق تبصره 2 ماده 169 قانون مالیات مستقیم، از ابتدای سال 1398 از کارتخوان های مالیاتی استفاده کنند.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات معافیتهای مالیاتی می باشد.

کارت خوان های مالیاتی

کارت خوان های مالیاتی

جریمه فرار مالیاتی و عدم نصب کارتخوان توسط اصناف (از جمله پزشکان):

در رابطه با بی توجهی پزشکان به مصوبات سازمان مالیات گفته شده است که فرار کردن از قانون، از انواع قانون ستیزی است و پزشکان که به عنوان فرهیختگان جامعه شناخته می شوند، نباید در مقابل مصوبه قانونی صف آرایی و مقابله کنند.

به عنوان مثال چنان چه پزشکی از مالیات فرار کند یا میزان درآمد خود را جهت نپرداختن مالیات، کتمان کند. سازمان مالیات خود با استفاده از شیوه های مختلف، متوجه درآمد او می شود و به علت کتمان درآمد، 100 درصد درآمد وی مشمول مالیات می گردد(درصورتی که به طور معمول، فقط 60 درصد از کل درآمد پزشکان مشمول مالیات می شود) و علاوه بر این به میزان 30 درصد از درآمدش را نیز جریمه غیر قابل بخشش خواهد شد.

مطابق قانون مصوب در بودجه، جریمه مربوط به عدم نصب دستگاه های کارتخوان مالیاتی نیز به میزان 2 درصد از کل درآمد صاحبان مشاغل است.

همکاری سازمان مالیات و بانک مرکزی در رابطه با طرح پایانه های فروشگاهی:

بر اساس جزء 2 بند «ح» تبصره 16 قانون های مصوب در بودجه سال 1398، قانون گذار بانک مرکزی را مکلف کرده است که اطلاعات بانکی و تراکنش همه مودیان مالیات را هر ماه به سازمان مالیات ارائه دهد.

براساس توافق بانک مرکزی و سازمان مالیات این طور اعلام شده است که تا پایان سال، ارتباط دستگاه های کارتخوان که به سازمان مالیات وصل نباشد، با بانک مربوطه قطع خواهد شد.

افراد مراجعه کننده به مطب پزشکان برای اطمینان حاصل کردن از وصل بودن کارتخوان ها به سازمان مالیات، می توانند به آرم سازمان مالیات که بر روی پرینت کارتخوان است توجه نمایند، چنان چه پرینت دستگاه کارتخوان فاقد آرم سازمان مالیات بود، مشخص می شود که آن دستگاه شخصی است و به سازمان مالیات متصل نمی باشد.

مشاغل دیگری که مکلف به نصب کارتخوان های جدید مالیاتی می باشند:

اگر تا به امروز فقط پزشکان مدافع برای نصب کارتخوان بوده اند و از مالیات گلایه داشتند، اکنون که دستور داده شده که کارتخوان های مالیاتی جدید را جایگزین قدیمی ها کنند، انتظار داریم بعضی دیگر از اصناف هم در مقابل این قانون مقاومت کنند.

رئیس سازمان مالیات براساس مفاهیم آیین نامه جدید که مربوط به مالیات های مقرر شده برای مشاغل مختلف است، اعلام کرد:

به پشتوانه مصوبه اخیر، شغل ها و حرفه هایی که در 15 دسته زیر تقسیم شده اند، موظف به نصب کارتخوان های مالیاتی جدید هستند به شرح زیر است:

  • وکلا.
  • مشاوران خانواده و مشاوران حقوقی.
  • دفتر های اسناد.
  • مشاوران املاک.
  • رستوران ها، کبابی ها، تالارهای پذیرایی، چلو کبابی ها، فست فود ها، کافی شاب ها، اغذیه فروشان، صاحبان سفره خانه های سنتی، کترینگ ها، جگرکی ها، بریانی ها، باغ تالارها و شغل هایی از این قبیل.
  • مرکز های اقامتی مانند: هتل ها، مهمان سراها، هتل آپارتمان ها، ویلا ها، اقامتگاه ها و استراحتگاه های بین راهی، متل ها.
  • آرایشگاه ها (اعم از زنانه و مردانه).
  • آجیل فروشی ها (مشاغل مشمول ماده 81 قوانین مربوط به مالیات مستقیم و واردکنندگان مستثنا هستند).
  • شیرینی فروشی و قنادی ها، بستنی فروش ها، آبمیوه فروشی ها.
  • مغازه های میوه و تره بار که در میادین تره بار مستقر هستند.
  • مجموعه های ورزشی و فرهنگی.
  • فروشگاه های نوشت افزار و لوازم التحریر ( تولید کنندگان و وارد کنندگان مستثنا هستند).
  • کافی نت و گیم نت ها.
  • دفتر های ارائه دهنده خدمات ارتباطی، دفتر های ارائه دهنده خدمات الکترونیک مانند: پلیس +10، دفاتر ارائه خدمات مستقر در شهر، پیشخوان های دولتی و دفترهای خدمات الکترونیک قضایی.

قانون مالیات در درآمد وکلا و مالیات بر درآمد پزشکان به مرحله اجرا رسیده است و سایر صاحبان مشاغلی که جزوه این 15 گروه هستند از آغاز سال 1399 ملزم به استفاده از سیستم صندوق فروش یا همان کارتخوان های مالیاتی هستند و هم چنین صدور فاکتور یا صورتحساب فروش بر اساس مقررات جدید اجباری شده است.

مطابق گفته های رئیس سازمان مالیات، صاحبان این شغل ها باید به سامانه الکترونیک (اعلام شده توسط سازمان مالیات) مراجعه کنند و پس از ثبت مشخصات و شرایط خود، نسبت به نصب واتصال کارتخوان های جدید اقدام کنند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات مشاغل خانگی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت بهره مندی از انواع مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *