مقالات حقوق و بیمه

جرائم عدم ارسال لیست حقوق و دستمزد

جرائم عدم ارسال لیست حقوق و دستمزد

پس از تنظیم لیست حقوق و دستمزد بایستی اطلاعات مربوطه تا پایان ماه بعد به سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور ارسال گردد.

عدم ارسال و یا تاخیر در ارسال اطلاعات مربوط به مالیات لیست حقوق و دستمزد و همچنین تاخیر در پرداخت مبالغ به مبادی مذکور، جرائمی در بر دارد که در این مطلب به آنها اشاره می شود.

جرائم بیمه و مالیات عدم ارسال لیست حقوق و دستمزد:

ارسال لیست حقوق و دستمزد دارای قوانین و مقررات مخصوص به خود است که در سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی، در نظر گرفته شده اند و مودی موظف است که طبق آنها عمل کند.

مشاوره مالیات

جرائم در تامین اجتماعی:

در این زمینه، دو نوع جریمه برای عدم تسلیم در نظر گرفته شده است که در زیر به شرح آنها پرداخته می شود.

جریمه عدم تسلیم یا تاخیر در ارسال لیست به تامین اجتماعی:

در صورتی که کارفرما در مهلت مقرر در قانون (تا پایان ماه بعد) لیست حقوق و دستمزد کارکنان را به تامین اجتماعی ارسال نکند یا با تاخیر ارسال کند، بر اساس قانون دریافت جرائم نقدی از کارفرمایان، مشمول جریمه ای معادل ۱۰ درصد و در یک نوبت نسبت به جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری خواهد شد.

موارد مورد توجه در این زمینه:

  • ارائه لیست حقوق به تامین اجتماعی از طریق ثبت اطلاعات در نرم افزار List disk انجام می شود.

  • در کارگاه های مشمول قانون معافیت حق بیمه سهم کارفرما تا میزان ۵ نفر کارگر، این مهلت ارسال تا ۲ ماه بعد خواهد بود.

  • کارفرمایی که لیست ماه یا ماه هایی را ارسال نکند و طبق بازرسی کارگاه بدهکار شود، جریمه ای معادل ۱۰ درصد از کل بدهی (حق بیمه + بیمه بیکاری) برای یک بار به وی تعلق می گیرد.

  • چنان چه به هر علتی از سوی کارفرما لیست پرسنل شاغل با تاخیر به شعب اجرایی صندوق ارائه گردد جریمه ۱۰ درصدی برای یک نوبت محاسبه و مطالبه می گردد.

  • در کارگاه های پیمانکاری، بابت ماه هایی که لیست ارسال نگردیده است، جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری را محاسبه نموده و به کل آن یک بار ۱۰ درصد جریمه تعلق می گیرد.

جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی:

در صورت عدم پرداخت حق بیمه، جرائم تاخیر در پرداخت حق بیمه ۲ درصد به ازای هر ماه نسبت به جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری محاسبه و مطالبه می گردد.

موارد مورد توجه در این زمینه:

  • جریمه مذکور پس از قطعی شدن بدهی قابل احتساب می باشد.
  • در خصوص بدهی های مطرح شده در هیئت های تشخیص مطالبات و تجدید نظر، تاریخ شروع محاسبات از زمان ابلاغ رای قطعی می باشد.
  • چنان چه کارفرما قبل از صدور اجرائیه، نسبت به پرداخت بدهی های معوقه اقدام نماید از ۴۰ درصد بخشودگی جرایم برخوردار می گردد.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله مالیات بر درآمد اتفاقی را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

جرائم در سازمان امور مالیاتی

جرائم در سازمان امور مالیاتی

جرائم در سازمان امور مالیاتی:

در خصوص ارائه لیست حقوق به سازمان امور مالیاتی و پرداخت مالیات بر درآمد حقوق، نظر شما را به موارد زیر به همراه ماده قانون مربوطه جلب می نماییم.

  • بر اساس ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ۸۵ این قانون محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد، ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه های بعد فقط تغییرات را صورت دهند.

  • بر اساس تبصره یک ماده ۱۷۷ قانون مالیات های مستقیم، هر گاه آخرین روز مهلت یا موعد مقرر برای تسلیم اظهارنامه یا سایر اوراقی که مودی مالیاتی به موجب مقررات مکلف به تسلیم آن می‌باشد، مصادف با تعطیل رسمی یا عمومی گردد، اولین روز بعد از تعطیل یا تعطیلات مزبور بر حسب مورد جز مهلت یا موعد مقرر جهت تسلیم اظهارنامه یا اوراق مذکور محسوب خواهد شد.

  • بر اساس ماده ۱۹۷ قانون مالیات های مستقیم، نسبت به اشخاصی که به شرح مقررات این قانون مکلف به تسلیم صورت یا فهرست یا قرارداد یا مشخصات راجع به مودی می‌باشند، در صورتی که از تسلیم آنها در موعد مقرر خودداری و یا بر خلاف واقع تسلیم نمایند، جریمه متعلق در مورد حقوق عبارت خواهد بود از ۲% حقوق پرداختی و در خصوص پیمانکاری ۱% کل مبلغ قرارداد و در هر حال با مودی متضامنا مسئول جبران زیان وارده به دولت خواهند بود.

  • بر اساس ماده ۱۹۹ قانون مالیات های مستقیم، هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر است در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهد داشت، مشمول جریمه ای معادل ده ‌درصد (۱۰%) مالیات پرداخت نشده در موعد مقرر و دو و نیم ‌درصد (2/5%) مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سر رسید پرداخت، خواهد بود.

پرسش و پاسخ متداول در مورد جرائم عدم ارسال لیست حقوق و دستمزد:

  1. عدم ارسال لیست حقوق و دستمزد، باعث چه چیزی می شود؟

    پس از تنظیم لیست حقوق و دستمزد، باید اطلاعات مربوط به آن را تا پایان ماه بعدی به سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی ارائه دهید. عدم و یا تاخیر در ارسال اطلاعات مربوطه و تاخیر در پرداخت مبالغ مذکور، منجر به جریمه می شود.

  2. جریمه تامین اجتماعی برای عدم ارائه لیست حقوق به چه صورت می باشد؟

    در صورت عدم ارسال لیست حقوق از طرف کارفرما در مدت زمان مقرر شده، بر اساس قانون مشمول 10% یک نوبت از حق بیمه و بیمه بیکاری می شود.

  3. جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی به چه صورت می باشد؟

    در صورت عدم پرداخت حق بیمه، کارفرما به میزان 2% از جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری جریمه می شود.

  4. کارفرمایان چه زمانی باید مالیات حقوق را پرداخت کنند؟

    بر اساس ماده 86 قانون مالیات های مستقیم، کارفرمایان باید، مالیات را محاسبه کنند، از حقوق کم کنند و تا پایان ماه بعد، همراه با لیست، مشخصات کامل دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت کنند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله سامانه دریافت سوابق بیمه را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه بیمه تامین اجتماعی می توانید با شماره 09221044976 تماس حاصل فرمایید

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.3 / 5. تعداد آرا: 6

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

3 دیدگاه در مورد “جرائم عدم ارسال لیست حقوق و دستمزد

  1. امير گفت:

    سلام وقت بخير
    در تير ماه 99 در پنل samt.tamin.ir در بالاي صفحه متن زير درج شده است

    کارفرماي محترم باستناد مصوبه هيات محترم وزيران کمک هزينه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتداي تير ماه 1399 مبلغ 3000000 ريال تعيين گرديده که ضروري است نسبت به درج آن در ستون مزاياي ليست ماهانه و پرداخت حق بيمه متعلقه بيمه شدگان مورد نظر نيز اقدام گردد.

    بنده كارفرما هستم و يك كارگر دارم و از ابتداي تيرماه ندانستم چطور اين مبلغ را به ليست اضافه كنم و ماه هاي تير و مرداد و شهريور اين مبلغ را براي كارگرم رد نكردم آيا چطور مي توانم براي ماه هاي قبل اين مبلغ را بپردازم؟ و شامل جريمه شده ام؟

    اكنون مي خواهم براي ماه مهر 99 ليست رد كنم. لطفا من را راهنمايي نماييد كه اين مبلغ را بايد چطور در ليست اضافه كنم. آيا بايد مبلغ 3.000.000 ريال را به دستمزد روزهاي كاركرد كارگرم اضافه كنم و طبق فرمول هميشگي ليست را تهيه كنم؟ مثلا براي 20 روز كار كارگرم
    (مبلغ دستمزد روزانه كارگر x روزهاي كاركرد+حق مسكن 3.000.000 ريالي) يا چطور؟

    ممنون ميشوم بازبين نماييد

    با احترام

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      به مزایای مشمول اضافه کنید

  2. سید جلال فاتحی گفت:

    با سلام چنانچه سند پرداخت حقوق تیرماه سال جاری05/05/99ثبت شده بابشد مهلت پرداخت مالیات حقوق 04/06/99میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *