مقالات حقوق و بیمه

حسابداری بیمه شرکت های پیمانکاری

حسابداری بیمه شرکت های پیمانکاری

این روزها در فضای کسب و کار، برای بسیاری از فعالیت ها و مشاغل با قرارداد پیمانکاری مدیریت سرو کار داریم و می بینیم که مواجه با قراردادهایی نظیر: ساخت و ساز، تولید محصول، حمل و نقل و از این قبیل مشاغل، کاری بسیار دشوار است و همچنین مواردی مانند بیمه و مالیات در این میان نیز وجود دارند که باید با شناخت و آگاهی کامل از آن ها، قرارداد پیمانکاری را انعقاد و امضا کرد. در دنباله به این مطالب بیشتر می پردازیم.

امور بیمه تامین اجتماعی

قرارداد پیمانکاری چیست:

برای تعریف قرارداد پیمانکاری باید گفت که قراردادی می باشد که به وسیله آن کارفرما، کاری را با شرایط مشخص در برابر مبلغی معین و در مدت زمان معین به عهده پیمانکار قرار می دهد و گاهی ممکن است که موضوع این قرارداد ساخت ساختمان یا ارائه خدمات و حمل و نقل یا تهیه و تولید یک کالا باشد. که باید بر اساس و مطابق با همه موارد درون قرارداد این پروژه و کار انجام شود.

برای مطالعه مقاله قرارداد کار چیست و انواع قرارداد کار می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قرارداد پیمانکاری چیست

قرارداد پیمانکاری چیست

قانون حق بیمه قراردادهای پیمانکاری:

سازمان تامین اجتماعی برای هماهنگ سازی کارهای بیمه ای همه کارگران و شاغلان تحت حمایت خود، ماده 38 قانون تامین اجتماعی را تعیین کرد که پیمانکاران و کارفرمایان تحت عضویت خود موظف به انجام این قانون کرده و باید مانند دیگر موارد قانونی رعایت کنند.

در ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی چنین آمده است که: “در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه ‌به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌ شود کارفرما باید در قراردادی‌ که منعقد می‌ کند مقاطعه ‌کار را متعهد نماید کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در قانون بپردازد.”

در این ماده سازمان تامین اجتماعی همه کارفرمایان و پیمانکاران را موظف کرده تا همه کارکنان خود، حتی پرسنل پروژه های قراردادی و مناقصه ای خود را بیمه کنند. در واقع صاحبکاران با نگهداشتن درصدی از مبلغ قرارداد مربوط به پیمانکار در نزد خود، کارهای بیمه کردن آن ها را انجام و با سازمان تامین اجتماعی تسویه حساب می کنند.

به همین دلیل تا زمانی که پیمانکار همه کارکنان خود را بیمه نکند و تسویه حساب آن را با سازمان تامین اجتماعی انجام ندهد، نمی تواند طلب خود را از کارفرما مطالبه کند. اصولا کارفرما معادل 5% مبلغ قرارداد را نزد خود نگه می دارد تا پیمانکار همه پرسنل خود را بیمه کند. البته گاهی نیز این درصد با توجه به شرایط کاری تغییر می کند.

برای مطالعه مقاله زمان پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قانون حق بیمه قراردادهای پیمانکاری

قانون حق بیمه قراردادهای پیمانکاری

حق بیمه قراردادهای پیمانکاری:

پروژه های پیمانکاری به دو حالت انجام می شود:

  • حالت اول اینکه خود پیمانکار کار را قبول کند و پروژه را انجام دهد.
  • در حالت دوم پیمانکار کار را قبول و پروژه را در اختیار پیمانکار دیگری قرار دهد، که در این حالت تمام مسئولیت های بیمه و مالیات بر عهده پیمانکار ثانوی می شود.

حال اگر خود پیمانکار بخواهد کار را انجام دهد باز دو حالت اتفاق می افتد:

  • در صورتی که کار را پیمانکار به تنهایی انجام دهد و احتاج به هیچگونه پرسنل و کارگری برای استخدام نباشد، بنابراین وظیفه ای برای پرداخت حق بیمه ندارد، و احتیاجی به نگهداشتن 5% از مبلغ پروژه در نزد سازمان نمی باشد.
  • در صورتی که پیمانکار احتیاج به کارگر داشته باشد و از آن ها استفاده کند دو رابطه اتفاق می افتد:

مشاوره مالیاتی

اول اینکه کارفرما وظیفه ای در قبال بیمه کردن کارگران ندارد.

دوم اینکه در رابطه ای که در کارگاه بین کارگر و پیمانکار به وجود می آید و پیمانکار حکم کارفرما را برای کارگر دارد، لذا پیمانکار به عنوان کارفرما این وظیفه را دارد که کارگران خود را بیمه کند به همین دلیل در زمان عقد پیمان کارفرما، پیمانکار را موظف به بیمه کارکنان خود می کند و معادل 5% از مبلغ پیمان را برای تضمین در نزد خود نگه می دارد تا زمانی که برگه تسویه بیمه را به او تحویل داد، مبلغ را به پیمانکار تحویل می دهد.

برای مطالعه مقاله بیمه مشاغل چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محاسبه حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری

محاسبه حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری

روش محاسبه حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری:

برای محاسبه حق بیمه در قردادهای پیمانکاری، بر اساس ماده 38 قانون تامین اجتماعی برای محاسبه حق بیمه قراردادها به سه گروه تقسیم یندی می شوند:

  1. قراردادهای مشمول ضوابط طرحهای عمرانی
  2. قراردادهای غیر عمرانی
  3. موارد خاص قراردادهای غیرعمرانی

البته بیشتر پیمانکاران و کارفرمایان ترجیح می دهند که در گروه اول دسته بندی شوند چون حق بیمه ای که باید پرداخت کنند از گروه های دیگر کمتر است. و برای اینکه بتوانند در گروه اول تقسیم بندی شوند باید شروط زیر را داشته باشند:

  • انعقاد قرارداد آنها بر پایه مقررات سازمان تامین اجتماعی یا بر پایه سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته باشد.
  • همه یا بخشی از مبلغ بودجه عملیات آنها از محل اعتبارات عمرانی دولت برآورده شده باشد.

مشاوره قانون کار و بیمه

مهلت اعتراض به بیمه قرارداد پیمانکاری:

بر اساس ماده 42 قانون تامین اجتماعی اگر کارفرما اعتراضی به مبلغ حق بیمه و خسارت های دیرکرد مشخص شده از طرف تامین اجتماعی، داشته باشد باید حداکثر تا 30 روز بعد از تاریخ ابلاغ شده، اعتراض خود را به سازمان، کتبا ثبت کند و سازمان هم باید اعتراض ثبت شده توسط کارفرما را تا حداکثر پس از یک ماه از تاریخ دریافت، آن را تحویل هیات بدوی تشخیص مطالبات بدهد. ولی چنانچه کارفرما اعتراضی به مبلغ حق بیمه تعیین شده نداشت باید تا تاریخ اعلام شده توسط سازمان آن مبلغ را به حساب سازمان واریز نماید.

جمع بندی پایانی:

در پایان همان گونه که اشاره شد قرارداد پیمانکاری به قراردادی گفته می شود که مابین کارفرما و پیمانکار منعقد می شود و بر طبق آن پیمانکار متعهد می شود که موضوع پیمان را با دریافت مبلغی مشخص و در تاریخ تعیین شده به کارفرما تحویل دهد. در ضمن کارفرما باید معادل 5% از کل مبلغ قرارداد را در نزد خود به عنوان تضمین نگهداری کند تا پیمانکار همه پرسنل و کارگران خود را بیمه کند و برگ تسویه بیمه را به کافرما تحویل دهد. در آن صورت کارفرما مبلغ نگهداری شده را به پیمانکار پرداخت می کند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله دستمزد مبنای کسر حق بیمه 99 را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه بیمه تامین اجتماعی می توانید با شماره 09221044976 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *