مقالات مالیاتی

مالیات فروشندگان دیجی کالا

مالیات فروشندگان دیجی کالا

در قراردادهای دیجی کالا در مورد مالیات آمده است که چنانچه مبلغی بابت فروش محصول به وسیله خریدار به حساب دیجی کالا واریز کند، مسئولیت صادر کردن فاکتور فروش و برگشت از فروش برای خریدار بر عهده دیجی کالا و بر طبق بخشنامه سازمان امور مالیاتی و رای دفتر فنی و اعتراضات مودیان می باشد که دیجی کالا بر طبق آن فاکتور فروش موضوع قانون مالیات مستقیم را صادر می کند تا برای خریدار ارسال شود و همچنین صورت حساب اجناس فروش رفته از طرف دیجی کالا به نام فروشنده صادر می شود. در واقع دیجی کالا مبالغ به دست آمده از خدمات خود را به فروشنده و قراردادهای منعقده با فروشنده را جهت رعایت مفاد ماده 169 قانون مالیات مستقیم به سازمان امور مالیاتی گزارش می دهد.

خدمات مالیاتی

با ارزیابی دقیقی مشخص شد که دیجی کالا فقط ارائه دهنده تبلیغ و فروش کالاست. و در ازای این کار کمیسیون و درصدهایی از فروشنده خواستار است و آن را به علاوه 9% مالیات بر ارزش افزوده که از صورتحساب فروشنده کم می کند برای او ارسال می کند، البته در مورد مابقی موارد مالیاتی فروشنده موظف به پاسخگویی به اداره مالیات است. یعنی مالیات فروش و عملکرد، مالیات ارزش افزوده و ارائه فاکتور خرید و… به عهده فروشنده خواهد بود. و هیچ پاسخ گویی مالیاتی وظیفه دیجی کالا نمی باشد.

بر اساس ماده 156 قانون مالیات مستقیم چنانچه که مودیان در مهلت مقرر اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند، سازمان امور مالیاتی می تواند تا یکسال مالیات مودیان را تعیین و از آنها دریافت کند ولی اگر یک سال بگذرد و آن ها اقدامی نکنند این اجازه از سازمان امور مالیاتی گرفته می شود. اما در صورتی که مودیان در تاریخ مورد نظر اظهار نامه را ارائه نکنند، بر اساس ماده 157 قانون مالیات، سازمان امور مالیاتی تا 5 سال از تاریخ انقضای آن فرصت دارد که میزان مالیات مودیان را تعیین و از آنها دریافت کند. در ضمن چنانچه دیجی کالا اعلام نکند یا اداره مالیات درخواست نکند، با بررسی حساب های فروشنده و تراکنش های بالایی که داشته باشد نیز مجبور به پرداخت مالیات است. این مبلغ در حال حاضر 5 میلیارد تومان است یعنی اگر حسابی بیش از 5 میلیارد در سال گردش مالی داشته باشد مشمول مالیات است.

برای مطالعه مقاله مالیات خریداران سکه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

همکاری تامین کنندگان با فروشگاههای اینترنتی

همکاری تامین کنندگان با فروشگاههای اینترنتی

همکاری تامین کنندگان با فروشگاههای اینترنتی:

تامین کنندگانی که با فروشگاه های اینترنتی همکاری می کنند عبارتند از:

  • ادارات دولتی از جمله زندان ها که صنایع دستی تهیه شده توسط زندانیان را از این فروشگاه ها به فروش می رسانند.
  • تامین کالا برای شرکت های بازرگانی که از این طریق تولیدات داخلی خریداری یا کالا وارد می شود.
  • کارخانجات تولیدی که تازه وارد بازار کار شده اند.
  • کارگاه های کوچک که کالا تولید می کنند یا در محصولی تغییر ایجاد می کنند، از این طریق محصول خود را به فروش می رسانند.
  • افراد حقیقی بصورت گروهی یا انفرادی از این طریق خدماتی ارائه می دهند یا کالایی به فروش می رسانند.

برای مطالعه مقاله بخشنامه معافیت مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات بر ارزش افزوده برای فروشگاه ها و سایت های اینترنتی

مالیات بر ارزش افزوده برای فروشگاه ها و سایت های اینترنتی

تکالیف قانونی مالیات بر ارزش افزوده برای فروشگاه ها و سایت های اینترنتی:

در طی ابلاغیه ای، مودیان مالیاتی وظیفه دارند که دفاتر، صورت حساب های درآمد و هزینه ماهانه و خلاصه درآمد و هزینه سالانه و اسناد و مدارک مربوط به آن ها را برای رسیدگی به ماموران مالیاتی تحویل دهند. مشاغلی که در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند بر مبنای فراخوان هفت گانه مشمول مالیات می شوند که وظیفه آن ها عبارتند از:

  • تشکیل پرونده در واحد مالیاتی مربوطه
  • ثبت نام در سایت evat.ir پس از فراخوان.
  • اقدام به صدور صورتحساب و وصول مالیات و عوارض کالاهایی که مشمول مالیات هستند.
  • تا 15 روز بعد از پایان دوره مالیاتی، اظهارنامه را ارائه دهد و نسبت به پرداخت مبلغ مالیات و عوارض آن اقدام کند.
  • حداقل تا 10 سال از اسناد و دفاتر خود نگهداری کند.
  • فروشگاه ها اقدام به داشتن خلاصه تکالیف مالیات و عوارض ارزش افزوده کنند.
  • طبق ماده 8 قانون صورت حساب ها را صادر کند.
  • اظهارنامه مالیاتی را تا تاریخ مشخص شده ارائه کنند.
  • لیست معاملات فصلی خود را تهیه و ارائه دهند.
  • لیست حقوق پرسنل و پرداخت مالیات آن ها را تهیه و ارائه دهد.
  • تهیه و نگهداری از دفاتر، صورت حساب های درآمد و هزینه ماهانه و سالانه و اسناد آنها و تحویل به مامورین مالیاتی البته در صورتی که درخواست کتبی داشته باشند.
  • اقدام به پرداخت حق تمبر توسط مودیان مالیاتی.

حسابداری شرکت ها

عواقب عدم پرداخت مالیات توسط فروشگاه های اینترنتی:

در صورتی که فروشگاه های اینترنتی تکالیف مالیاتی خود را انجام ندهند سبب می شود که در امور مالی خود صداقت و شفافیت نداشته باشند و از معاف از معافیت های مالیاتی می شوند. گاهی نیز برای این عملکرد آنها جرایم مالیاتی تعلق می گیرد.

برای مطالعه مقاله منفعت های پرداخت به موقع مالیات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

عواقب عدم پرداخت مالیات توسط فروشگاههای اینترنتی

عواقب عدم پرداخت مالیات توسط فروشگاههای اینترنتی

قانون مالیات فروشگاه‌های اینترنتی:

طی ابلاغیه ای سازمان امور مالیاتی کشور تکلیف قانونی صاحبان مشاغل مجازی و اینترنتی را به اطلاع رساند که در آن آمده بود که صاحبان مشاغل مجازی اعم از حقوقی یا حقیقی مثل سایر رشته ها و فعالیت های اقتصادی مشمول قوانین و مقررات مالیاتی می شوند، و ربطی به محل کار آن ها ندارد و باید تکالیف قانونی خود را انجام دهند تا جریمه مالیاتی به آن ها تعلق نگیرد.

صاحبان مشاغل موظفند که تا 4 ماه بعد از شروع فعالیت خود به صورت کتبی محل کار خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه و تشکیل پرونده دهند و حق تمبر خود را پرداخت کنند یا از طریق سایت tax.gov.ir اقدام به ثبت نام کنند و شماره اقتصادی دریافت کنند.

فروشگاه های اینترنتی وظیفه دارند که معاملاتی را که انجام می دهند بر طبق اقلام اطلاعاتی درخواستی با استفاده از لینک “صورت معاملات فصلی الکترونیکی” تهیه کنند و حداکثر هر سه ماه یکبار بصورت یک سی دی و طبق اطلاعات درخواستی سازمان مالیاتی به آن ها تحویل دهد.

همچنین میزان مالیات فروشگاه های اینترنتی برمبنای در آمد آن ها محاسبه می شود و هر فروشگاهی به نسبت درآمدی که بدست می آورد موظف به پرداخت مالیات خود می باشد.

سخن پایانی:

در پایان همان گونه که گفته شد برای هر کسب و کاری که ایجاد می شود و هر محصول و خدماتی که وارد بازار کار می شود، دیگر یک فعالیت اقتصادی محسوب می شود و باید در زمینه مالیات آن نیز اقدامات لازم را انجام دهید. فروشگاه های دیجی کالا نیز با اقداماتی که در این زمینه انجام می دهند و با توجه به اقدامات لازم در زمینه تبلیغات توانسته اند مشتریان زیادی را برای خود جذب کنند و از اعتبار بالایی برخوردار شوند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله قرائن و ضرایب مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.3 / 5. تعداد آرا: 6

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *