مقالات حقوق و بیمه

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

حسابرسی تامین اجتماعی

در جهان حال حاضر اهمیت دادن به مفهوم پیشرفت و رشد مداوم و به کار بردن آن از اصول مهم هر چیدمان دولتی مردم سالار به حساب می آید.حفاظت از نیروی انسانی و توجه به ساختارهای تولیدی در راه رسیدن به پیشرفت پایدار و توسعه اقتصادی میزان شده بسیار مورد اهمیت است.

کارهای مهم در نگه داشتن تولید از اهمیت زیادی به ایجادکنندگان کار و در اختیار گذاشتن اطلاعات در زمینه های مختلف به آن ها است .نهاد تامین اجتماعی طبق وظایف خود از یک سازمان عمومی در حیطه خلق، بازارکار، پول، شکل اصلی را در حفظ از کارخانه های (بازرگانی، خدماتی، صنعتی و …) در آن ها اعمال می کند.

امور بیمه تامین اجتماعی

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی چیست:

حسابرسی تامین اجتماعی عبارت است از پرداختن به دفاتر قانونی و اسناد مالی شرکت ها از قبیل شرکت (بازرگانی، ‌صنعتی و …) برای پرداختن به حساب های هزینه ای، ‌در این سازمان می توان پرونده تشکیل داد سپس کد کارگاهی گرفت، به این فرآیند حسابرسی بیمه تامین اجتماعی می گویند.

در بعضی جاها با گرفتن مدارک و اسناد شرکت ها (بازرگانی، صنعتی و …) از دفاتر قانونی، انجام بازرسی در بعضی جاها در موسسات حسابرسی انجام می شود . اکنون در این مطلب می خواهیم به کارایی حسابرسی تامین اجتماعی در دفاتر قانونی و اسناد مالی بپردازیم.

برای مطالعه مقاله تهیه آئین نامه های انضباطی بر اساس قانون کار می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اهداف حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

اهداف حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

اهداف حسابرسی بیمه تامین اجتماعی:

طبق ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی که به منشا درآمد بیمه می پردازد با توجه به ماده ۳۸ که نماینده باید به پیمانکارهای خود اطلاع دهد، نیروهای خود را بیمه کند و به ترتیب کل حق بیمه را در ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی پرداخت کند؛ پس در حسابرسی دو هدف اصلی صورت میگیرد که در زیر به آنها می پردازیم.

  1.  استظهار از رعایت حقوق بیمه ای نیروهای کارخانه ها توسط نمایندگان: در واقع کارفرما باید مدارک را در اختیار کسانی که به این موضوع رسیدگی می کنند (رسیدگی کنندگان) قرار دهد، آن ها هم طبق قوانین تامین اجتماعی با اطلاعاتی که در اختیار آن ها گذاشته می شود درست یا نادرست بودن آن را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهند.
  2. استظهار از اعمال قانون تامین اجتماعی بابت عهدنامه ها و پاداش ها: طبق مقررات نهاد تامین اجتماعی پاداش پرداختی به جز اشخاصی که شامل بیمه هستند، شامل بیمه تامین اجتماعی است و کارخانه ها در موعد پرداختن، این مسئله را باید در نظر داشته باشند؛ کسانی که به درست یا نادرست بودن این مسائل از قبیل عهدنامه ها، صورت حساب ها، اجرت ها و … رسیدگی می کنند این موضوع را مورد بررسی قرار می دهند.

حسابرسی عملیاتی

مسئولیت انجام حسابرسی تامین اجتماعی توسط کدام نهاد صورت میگیرد:

در قسمت های قبل در مورد بیمه تامین اجتماعی و اهداف آن صحبت کردیم اکنون می خواهیم جواب این سوال را بازگو کنیم:

در سابق کارخانه ها بیشتر اوقات به حسابداران بنیادهای حسابرسی خود استوار هستند تا با آن ها در حسابرسی قابل قیاس و مورد تامین و تربیت دفاتر قانونی همدستی کنند. اکثر کارخانه ها ی کوچک انجمن حسابداری و حسابرسی که برای اجرا کردن وظایف است و از لحاظ اثر بخشی و هدایت مصرف متکی به بنیاد حسابداری گاهی اوقات برای آن ها مورد قبول بود.

در حقیقت حسابرسی تامین اجتماعی از دفاتر قانونی و اسناد مالی توسط بنیاد حسابرسی تامین اجتماعی صورت می گیرد که بسته به نهاد تامین اجتماعی است بدین ترتیب عده ای برای نظارت و تحقیق از دفاتر قانونی و اسناد مالی کارخانه به آن رجوع می کنند. گاه با گرفتن مدارک و اسناد از کارخانه ها اجرا کردن نظارت و پژوهش از دفاتر قانونی در محل بنیاد حسابرسی تامین اجتماعی انجام می شود.

برای مطالعه مقاله راهنمای ثبت نام در پرتال تامین اجتماعی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بدهی حق بیمه ناشی از حسابرسی

بدهی حق بیمه ناشی از حسابرسی

میزان بدهی حق بیمه ناشی از حسابرسی:

با وجود اینکه طی حسابرسی، بدهی صورت گیرد و نماینده زیر یک ماه آن را بپردازد شامل خسارت نمی شود اما اگر قبول نکند و به هیئت تشخیص محاسبات و تجدید نظر بفرستد تا زمانی که آن قرض حتمی باشد نیازی به دادن پول های ذکر شده نیست، ‌وقتی قرض حتمی شد ضررها ۲% افزایش پیدا می کند آن گاه تا زمانی که ماهانه واریز شود بدهی ۲% افزایش پیدا می کند زمانی که نماینده قبل از فرستادن انجام نامه نسبت به پرداخت قرض چاره جویی کند اینگونه شامل ۴۰% تخفیف در خسارت ها می شود.

بنابراین نماینده از فرستادن لیست و واریز کردن حق بیمه نیروهای خود، ‌در مدت زمانی که تعیین شده و راجع به فعالیت هایی که زمان فرستادن لیست پرداخت حق بیمه آن ها از یک ماه به دو ماه اضافه شده بپرهیزد. طبق قوانین گرفتن خسارت های نقدی از نمایندگان شامل خسارت دیر فرستادن لیست و پرداخت حق بیمه می شوند.

خدمات مالی و حسابداری

خسارت به عقب افتادن فهرست هم به اندازه ۱۰% و در یک زمان جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری رسیدگی و بازخواست می شود؛ در قسمت زیر راجع به این که چگونه این وضعیت ها صورت می گیرند صحبت می کنیم:

  1. نماینده ای که فهرست ماه یا ماه ها را نفرستد و مطابق بررسی کارخانه مقروض شود خسارتی برابر ۱۰ درصد از کل قرض (حق بیمه + بیمه بیکاری) به اندازه یک بار شامل وی می شود.
  2. درصورتی که به هر دلیلی از طرف نماینده فهرست کارمند شاغل دیر به شعب اجرایی صندوق بیان شود خسارت ۱۰ درصدی برای یک دوره رسیدگی و بازخواست می شود.
  3. در کارخانه های پیمانکاری برای ماه هایی که فهرست ارسال انجام شده است، ‌مجموع کل حق بیمه و حق بیکاری را حساب می کنند و به اندازه کل آن یک بار ۱۰درصد خسارت شامل می شود.

توجه: در صورتی که نماینده قبل از فرستادن برگه اجراییه بدهی های قبلی را اقدام به پرداخت کند ۴۰ درصد تخفیف شامل آن می شود.

برای مطالعه مقاله بیمه بیکاری چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بیم

بیمه

علت بدهکار شدن کارخانه ها از طریق حسابرسی:

اکنون در ادامه ی مطلب راجع به دلایل بدهی شرکت ها صحبت می کنیم:

زمانی که حسابرسان نهاد تامین اجتماعی رجوع می کنند، ‌تحلیل و بررسی آن ها از دفاتر قانونی صورت می گیرد که طبق اسناد مالی، برای موارد زیر که شامل دو مورد می شود، امکان این که کارخانه ها بدهکار شوند وجود دارد:

  1. برخی از مدارک و اسناد خرید و فروش های کارخانه که حق بیمه عهدنامه ها برای آن ها صورت می گیرد.
  2. سنجیدن حق بیمه اعلام شده برای نیروها با حقوق پرداختی نوشته شده در دفاتر.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله طبقه بندی مشاغل طبق قانون کار را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه بیمه تامین اجتماعی می توانید با شماره 09221044976 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *