مقالات مالیاتی

دفاع از پرونده مالیاتی

دفاع از پرونده مالیاتی

پرونده مالیاتی مانند پرونده حقوقی می باشد و نیاز به دفاعیه و لایحه دارد. مالیات دهنده و یا مودی مالیاتی علاوه بر اینکه دارای وظایفی برای پرداخت مالیات می باشد، دارای حقوق قانونی نیز هست و سازمان امورمالیاتی موظف و ملزم به رعایت این حقوق مودیان می باشد و در غیر اینصورت مودیان می توانند اعتراض داشته باشند و شکایت کنند.

اداره امور مالیاتی بر اساس ماده 237 موظف به تشخیص مالیات بر اساس منبع صحیح و متکی به دلایل کافی می باشد و اگر چنانچه مودیان نسبت به مالیات تشخیصی و یا عدم رعایت قانونی حقوقشان، شکایت داشته باشند، می توانند نسبت به رای صادر شده اعتراض و شکایت داشته باشند.

یک حسابدار در هر شرکت و موسسه ای باید بتواند از عملکرد شرکت و پرونده مالیاتی آن شرکت، در برابر ارگان های مربوطه دفاع کند. در این رابطه باید نسبت به بندها، تبصره های قانونی و آشنایی با امور مالیاتی و حسابرسی تسلط کافی داشته باشد. مودیان مالیاتی، علاوه بر شکایت، می توانند در صورت تخلف ماموران مالیاتی آن را گزارش دهند و در تمام مراحل اعتراض می توانند از داشتن یک وکیل خوب استفاده کنند.

مشاوره مالیات

شرایط دفاع از حقوق مالیاتی:

براساس ماده 238، بعد از صدور و ابلاغ برگ تشخیص مالیات، 30 روز برای اعتراض و رسیدگی مجدد فرصت دارید و می توانید با ارائه اسناد و مدارک مربوطه، درخواست رسیدگی مجدد را داشته باشید. مسئول مربوطه می بایست در مدت زمان 30 روز از تاریخ ثبت اعتراض به این درخواست رسیدگی کند و و نظر خود را دال بر قبول و یا عدم مدارک کافی اعلام کند.

در این موارد برای سرعت در وصول مالیات، مبلغ مالیات متعلقه تعدیل می شود، ولی در صورت عدم رضایت مودی، این پرونده به حل اختلاف فرستاده می شود. دقت داشته باشید که مودی برای رسیدگی مجدد و اعتراض نسبت به پرونده، باید خیلی قوی و با داشتن مدارک کافی اقدام کند تا بتواند تعدیل مورد نظر خود را به دست بیاورد، وگرنه مبلغ مالیات به میزان دلخواه مودی کسر نمی شود.

حل اختلاف بدوی با حضور مودی، نماینده اداره مالیاتی، نماینده اتاق بازرگانی و یا صنفی و قاضی برگزار می گردد و با توجه به ماده 247 قانون مالیات های مستقیم، می توانید تا 20 روز بعد از تاریخ صادر شدن رای نسبت به رای صادر شده اعتراض داشته باشید و خواهان تجدید نظر باشید.

شرایط دفاع از حقوق مالیاتی

شرایط دفاع از حقوق مالیاتی

شورای عالی مالیاتی:

شورای عالی مالیاتی یک هیات می باشد و به دستور وزیر اقتصاد و دارایی شکل می گیرد و متشکل از سه نفر متخصص به انتخاب وزیر می باشد. رای صادر شده به وسیله آن ها قطعی و لازم الاجرا می باشد. البته توجه داشته باشید که بر اساس ماده 251 مکرر، در صورتی که شرایط رسیدگی به پرونده مالیاتی در مرجع دیگری نباشد، تشکیل می شود. اگر چنانچه نسبت به رای صادر شده شورای عالی مالیاتی اعتراض داشته باشید، باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید و مرجع رسیدگی به شکایات از عملکرد دستگاه اجرایی کشور می باشد.

خدمات حسابرسی

چند نکته درباره ارائه دفاع مالیاتی به سازمان امورمالیاتی کشور:

  • اگرچنانچه مودیان قادر به دفاع از پرونده مالیاتی خود نباشند، می توانند از فردی متخصص کمک بگیرند و بهترین شخص برای انجام این کار، یک حسابدار آشنا به قوانین حقوق مالیاتی می باشد. استفاده از یک فرد متخصص و آشنا به امور حقوقی باعث می شود که مودیان در این راه با چالش های جدیدی روبه رو نشوند.
  • در صورتیکه خود مودی توانایی لایحه نویسی مالیاتی، تنظیم متن نامه اعتراض به مالیات و دیگر موارد را داشته باشد می تواند آن را تنظیم و به سازمان مربوطه ارائه دهد.
  • چنانچه مودی و یا حسابدار مربوطه قرار به انجام امور دفاعیات پرونده مالیاتی باشد، می بایست که به این حقوق و اصول مربوط به آن آشنایی کامل داشته باشد.
تنظیم دفاعیه مالیاتی

تنظیم دفاعیه مالیاتی

شرایط تنظیم دفاعیه مالیاتی

برای تنظیم دفاعیه مالیاتی باید شرایط ذیل را دعایت کنید:

دفاعیه مالیاتی اشخاص حقیقی:

  • دفاعیه مالیاتی باید به وسیله مودی، وکیل و یا قائم مقام وی انجام شود.
  • اگر مودی مالیاتی در قید حیات باشد و محجور نباشد و برای دفاعیه پرونده مالیاتی خود به کسی وکالت نداده باشد، برای دفاع از پرونده مالیاتی می تواند خودش اقدام کند.
  • اگر مودی در قید حیات باشد، ولی محجور باشد، قیم مودی می تواند برای دفاع از پرونده مالیاتی وی اقدام کند.
  • اگر مودی در قید حیات باشد و محجور نباشد، در صورت دادن اختیارات لازم به وکیل، می تواند وظیفه انجام امور پرونده مالیاتی را به وی واگذار کند.
  • در صورت فوت مودی، ورثه متوفی می توانند به عنوان قائم مقام برای تنظیم دفاعیه مالیاتی اقدام کنند.

دفاعیه مالیاتی اشخاص حقوقی:

  • در صورت عدم اعلام ورشکستگی شخص حقوقی، مدیران شرکت مسئول تنظیم دفاعیه شرکت می باشند. به طور کلی منظور از مدیران، اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت می باشند.
  • در صورتی که وکیل شرکت دارای اختیارت لازم برای دفاع مالیاتی شخص حقوقی را داشته باشد می تواند برای حضور در مراجع قانونی اقدام کند.
  • در صورت ورشکستگی و منحل شدن شرکت، مدیران تصفیه می توانند اقدامات لازم را برای تنظیم دفاعیه و تسلیم آن به مراجع ذی ربط را داشته باشند.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله قانون مشاوره مالیاتی پزشکان دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *