مقالات حسابداری و حسابرسی

فساد اخلاقی در حسابداری

فساد اخلاقی در حسابداری

یکی از حساس ترین موضوعات جامعه که در ارتباط با دارایی اشخاص است، کار حسابداری و حسابرسی است. در حسابداری مهم ترین عامل، اعتماد و اطمینان شخص مقابل به حسابدار است، زیرا بی اعتمادی کارفرما آفت سیستم های حسابداری است. بنابراین آینده این شغل به داشتن ارزش های درستکاری، تخصص و صداقت است.

در واقع در دایره المعارف علم اخلاق را “بررسی و تعیین ارزش اعمال انسانی بر حسب اصول اخلاقی” تعریف کرده است. اخلاق در حسابداری نیز ترکیبی از قضاوت، مطالعه ارزش های اخلاقی و اخلاق کاربردی است که در آن اعمال می شود.

خروجی پژوهش های انجام شده مبنی بر این است که قرار دادن سه عامل بنیادی که شامل فلسفه، مبانی نظری و اصول و استانداردهای حرفه ای، می باشد، سبب تشکیل، رشد و گسترش حرفه های گوناگون و همچنین راز ماندگاری آنها بوده است و این سه عامل در کنار هم، ریشه ای عمیق در جامعه خواهد داشت.

حسابرسی عملیاتی

اهمیت اخلاق در حسابداری:

نتایج بدست آمده از حسابداران و حسابرسان، نیازمند سطح بالایی از اخلاق دارد. سهامداران و دیگر صاحبان سرمایه برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد سرمایه خود، از صورت های مالی استفاده می کنند. شناسایی اخلاق می تواند، حسابداران را برای غلبه بر معضلات اخلاقی کمک کند تا آنها بتوانند انتخاب صحیحی داشته باشند، حتی اگر به نفع شرکت نباشد، اما برای استفاده سرمایه گذاران، مفید است.

اخلاق و اصول اخلاقی از شروط و الزامات یک جامعه می باشد و به علت پیامد های اصول اخلاقی، در کلیه حرفه ها، و بخصوص در فعالیت های مالی و حسابداری بسیار مهم بوده، بطوری که این مهم برای دانشمندان و مدیران حایز اهمیت بوده بطوری که اثرات آن بصورت مستقیم در کیفیت کار و بخصوص فعالیت های مالی اهمیت پیدا می کنند. زیرا حسابداران و فعالان اقتصادی می بایست به سهامداران، کارگران و کارمندان، و دیگر حرفه ها متعهد بوده و با حفظ اصول اخلاقی کلیه تعهدات مالی را برآورده نماید.

برای مطالعه مقاله ضرورت اجرای ماده ١۶٩ مکرر قانون مالیات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اخلاق در حسابداری

اخلاق در حسابداری

اهداف آموزش اخلاق حسابداری:

  • به رسمیت شناختن مسایلی که در حسابداری، دارای مفهوم اخلاقی هستند.
  • توسعه توانایی های مورد احتیاج برای مقابله با درگیری های اخلاقی.
  • مرتبط کردن آموزش حسابداری به مسائل اخلاقی.
  • افزایش دادن حس مسئولیت پذیری و تعهد اخلاقی.
  • آموزش مقابله با عدم قطعیت در حسابداری.
  • تنظیم صحنه برای تغییر در رفتار اخلاقی.
  • تقدیر و درک کردن، ترکیب تمامی جوانب اخلاق حسابداری و ربط آنها با حوزه عمومی اخلاق.

تاثیرات اخلاق حرفه ای در حسابداری:

در حسابداری، علاوه بر پایبندی به آیین اخلاق حرفه ای، پذیرش وظایف و مسئولیت ها در قبال جامعه و مهمترین آن رعایت منافع عمومی مردم در انجام کار، باعث جلب اعتماد عمومی به این رشته می شود. که از منظر حسابداران منافع عمومی شامل، سعادت و رفاه افراد و موسساتی که حسابداران برای آنها کار انجام می دهند و شامل سرمایه گذاران، اعتباردهندگان، صاحبکاران، دولت، کارفرما و نهاد های تجاری وسایر اشخاصی که به درستکاری و بی طرفی حسابدار در انجام وظیفه اتکا می کنند.

پس از بررسی های انجام شده، نتایج این بررسی ها حاکی از آن است که، بین اخلاق حرفه ای در حسابداری و فعالان اقتصادی و همچنین اطمینان از صورت های مالی رابطه مستقیمی با ضریب اهمیت بالا وجود دارد. بطوری که با یک نگاه آماری می توان گفت، در حدود بالای 40 درصد از صحت صورت حساب های مالی با اخلاق حرفه ای حسابداران ارتباط تنگاتنگی دارد. اخلاق حرفه ای فعلان اقتصادی را می توان به درستکاری، راز داری، مستقل بودن، و همچنین تعصب و تعهد به منافع صاحبان سرمایه نام برد.

برای مطالعه مقاله جامعه حسابداران خبره می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اخلاق حرفه ای در حسابداری

اخلاق حرفه ای در حسابداری

اصول بنیادی اخلاق حرفه ای در حسابداری:

فدراسیون بین المللی و انجمن های معتبرحسابداری، با بیان های متفاوتی، اصول بنیادی حسابداری را تعریف کرده اند، ولی مفهوم کلی آنها با هم تفاوتی ندارد. که این اصول شامل همه حسابداران حرفه ای می باشد:

  • آداب حرفه ای، حسابدار باید در حین انجام وظایف، در برخورد با دیگران با کمال ادب برخورد کند و با رعایت قوانین و مقررات اعتبار حرفه خود را از دست ندهد.
  • صلاحیت و مراقبت، حسابدار باید کارهایی را قبول کند که اطمینان داشته باشد که از عهده اش بر می آید، و اگر به مشکلی برخورد، از دیگران مشورت بگیرد.
  • درستکاری، حسابدار باید در روابط حرفه ای و کارهای خود، صداقت و انصاف که لازمه درستکاری هستند را، رعایت کند.
  • واقع بینی و بی طرفی، او باید در کار و قضاوت خود، تمام واقعیات را در نظر بگیرد، و اجازه جانب داری و پیش داوری دیگران ندهد، و تاثیری بر نتیجه کار خود نداشته باشد.
  • رازداری، او باید از اطلاعاتی که کارفرما در اختیارش قرار داده محافظت کند و آنها را محرمانه بداند و بدون اجازه کارفرما آنها را افشا نکند.

مشاور حسابداری

دلایل فساد اخلاقی در حسابداری:

گاهی اوقات به دلیل وجود برخی از عوامل، سبب نقض و عدم رعایت اصول بنیادی، توسط حسابدار می شود، که تعدادی از این عوامل عبارتند از :

  • منافع شخصی، گاهی اوقات ممکن است، به دلیل منافع مالی حسابدار یا افراد نزدیک به او، اصل صداقت و درستکاری زیر پا گذاشته شود و ممکن است دلیل این منافع مالی، مستقیم یا غیر مستقیم باشد.
  • تهدید، گاهی ممکن است حسابدار به دلیل ترس، تهدید کارفرما یا مراجعی مقتدر، اصل صداقت و اصول بنیادی را نادیده بگیرد.
  • حمایت یا مخالفت، در بعضی از موارد که حسابدار در مورد مساله ای با مخالفت یا موافقت، صاحب کارش موضع گیری می کند، ممکن است خطر نقض اصل واقع بینی پیش آید.
  • رابطه نزدیک، گاهی رابطه نزدیکی که بین حسابدار و کارفرما وجود دارد و آگاهی از مسائل و خصوصیات کارفرما، باعث به وجود آمدن اعتماد بیش از حد و حتی خطر نقص اصول بنیادی را به همراه می آورد.
  • تجدید نظر، گاهی ممکن است نتیجه کار حسابدار به چالش کشیده شود و او مجبور شود که دوباره کار را ارزیابی و نتیجه گیری کند، در نتیجه ممکن است که با این کار اصل واقع بینی را رعایت نکند.

سخن پایانی:

در انتها می توان نتیجه گیری نمود که اخلاق حرفه ای در سایه تعالیم انسانی مانند درستکاری، رازداری، ارائه منصفانه، صداقت و بی طرفی در کلیه سطوح فعالیت ها و بخصوص فعالان اقتصادی اهمیت بسیار بالایی را دارد.

و در پایان آرزو دارم که حسابداران داخل ایران رعایت اخلاق و رفتار پسندیده و نیکو را داشته باشند، در صورتی که رسیدن به این هدف، نیازمند این است که باور به اصول را در حسابداران تقویت و افزایش داد، رسیدن به رفتار حرفه ای مناسب و اجرای دقیق این رفتار در هنگام عمل، به دست می آید.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله اهداف و مزایای ارسال گزارش فصلی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالی و حسابداری می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *