مقالات مالیاتی

مالیات واگذاری تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی

مالیات واگذاری تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی

تاسیسات گردشگری از واحد هایی که به منظور ارائه خدمات و کسب سود، برای پذیرایی، اقامت و خدمات مسافرتی به مسافران یا میهمانان، تشکیل شده اند و این خدمات بر اساس قوانین و مقررات مربوط به تاسیسات گردشگری می باشد. این تاسیسات در ایران تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به فعالیت خود می پردازند. که از مهمترین تاسیسات گردشگری می توان از هتل ها، آپارتمان ها، میهمان پذیر ها و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی نام برد.

طبق موضوع ماده 132 قانون مالیات مستقیم و نظر شورای عالی مالیاتی، درمورد مالیات واگذاری تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی، معافیت درآمد، تنها درمورد درآمد حاصل از فعالیت تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی که پروانه بهره برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند مقدور خواهد بود، و درآمد حاصل از واگذاری تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی مشمول مالیات می باشد. ولی درآمد حاصل از واگذاری تاسیسات گردشگری به اشخاص ثالث، مشمول معافیت نخواهد شد.

“صرفا درآمد حاصل از فعالیت تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی دارای پروانه بهره برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (هر چند پروانه به نام موجر باشد) مشمول معافیت مذکور می باشد.”

مشاور مالیات

معافیت مالیاتی تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی:

مطابق قانون کلیه افراد حقیقی و حقوقی می بایست مالیات خود را در زمان مشخص و قانونی پرداخت کنند، اما همواره سازمان امور مالیاتی برخی فعالیت هایی را که برای دولت ها حایز اهمیت بوده و شامل رونق اقتصادی می باشد با تخفیفات قابل توجهی فعالان اقتصادی را تشویق به انجام این گونه طرح های اقتصادی می نماید.

یکی از این دسته فعالیت ها موسسات ایرانگردی و گردشگری می باشد. مطابق این قانون که از ابتدای سال 95 لازم الاجرا شده، اصلاح، تکمیل یا تاسیس موسسات گردشگری از قبیل هتل و مهمان پذیر، مراکز اقامتی، هتل آپارتمان ها، زائر سراها، اقامتگاههای سنتی، مراکز تفریحی و سرگرمی، مراکز آب درمانی، محیط ها و پارک های طبیعت گردی، انواع غذاخوری های بین راهی، واحد های پذیرایی واقع در پایانه های مسافربری زمینی، دریایی و ریلی، فرودگاه ها، پایانه های مرزی و در نهایت دفاتر یا شرکتهای خدمات مسافرتی و جهانگردی، مشمول این معافیت ها قرار میگیرند.

برابر با ماده 4 این آیین نامه درآمد های مراکز اقامتی که از ابتدای سال 95 از سوی وزارت گردشگری و میراث فرهنگی مجوز قانون بهره برداری صادر شده است، از تاریخ شروع به فعالیت به مدت پنج سال و در مناطق توسعه نیافته به مدت ده سال، مشمول معافیت مالیاتی هستند. همچنین در صورتی که این مراکز در شهرک های صنعتی و یا مناطق ویژه اقتصادی فعالیت داشته باشند، مدت های مذکور به هفت و سیزده سال، افزایش خواهد یافت. نکته بسیار جالب در خصوص این مراکز اینست که اگر در زمان شروع بهره برداری، حداقل 50 نفر نیروی کار داشته باشند و در صورت رونق کار هر ساله حداقل 50 درصد به این تعداد نفرات افزوده شود به ازای هر سال افزایش، به دوره معافیت های فوق یکسال افزوده می شود.

لازم به ذکر است در صورتی که کارفرما کلیه تکالیف قانونی خود، از قبیل تامین اجتماعی را رعایت نماید و وزارت کار نیز این موضوع را تایید نماید و بر افزایش تعداد نفرات به صورت قانونی صحه گذاری نماید، قانون افزایش یک سال (که در بالا توضیح داده شد) به دوره معافیت آنها افزوده می شود.

برای مطالعه مقاله مالیات چیست از این لینک استفاده نمایید.

شرایط لازم جهت احراز و اعمال معافیت

شرایط لازم جهت احراز و اعمال معافیت

شرایط لازم جهت احراز و اعمال معافیت:

  • اخذ پروانه بهره برداری تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی قبل از 1395/1/1
  • ابراز درآمد حاصل از تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی (درآمدهای پنهان شده مشمول این معافیت نمی گردد).
  • معافیت قابل تسری به درآمد حاصل از واگذاری تأسیسات مذکور نخواهد بود.
  • درآمد حاصل از اعزام گردشگر به خارج از کشور، مشمول این معافیت نمی باشد.
  • تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی و اسناد و مدارک حسابداری در مواعد مقرر قانونی.
  • نوع مالکیت تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی مذکور، از حیث شخصیت حقیقی یا حقوقی و همچنین خصوصی، تعاونی، دولتی و عمومی غیر دولتی تاثیری در اعمال معافیت ندارد.

کدام دسته از تاسیسات ایرانگردی مشمول معافیت مالیات هستند:

مطابق با ماده 132 قانون مالیات های مستقیم که از ابتدای سال 95 لازم الاجرا شده، اصلاح، تکمیل یا تاسیس موسسات گردشگری از قبیل هتل و مهمان پذیر، مراکز اقامتی، هتل آپارتمان ها، زائر سراها، اقامتگاه های سنتی، مراکز تفریحی و سرگرمی، مراکز آب درمانی، محیط ها و پارک های طبیعت گردی، انواع غذاخوری های بین راهی، سفره خانه های سنتی، واحد های پذیرایی واقع در پایانه های مسافر بری زمینی، دریایی وریلی، فرودگاه ها، پایانه های مرزی و در نهایت دفاتر یا شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی و … مشمول این معافیت ها قرار می گیرند.

نکته مهمی که برای دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی وجود دارد، این است که حکم قانون برای معافیت مالیاتی نسبت به درآمد حاصل از اعزام گردشگر به خارج از کشور، قابل اجرا نیست، یعنی درآمد حاصل از اعزام گردشگر به خارج از کشور شامل معافیت مالیاتی نمی شود. همچنین باید دقت شود که درآمد حاصل از «فعالیت» تاسیسات گردشگری است که مشمول معافیت مالیاتی می باشد در صورتی که درآمد حاصل از «واگذاری» این مراکز مشمول پرداخت کامل مالیات مطابق با قوانین و مقررات می باشد.

برای مطالعه مقاله دلایل علی الراس شدن مالیات از این لینک استفاده نمایید.

معافیت مالیاتی برای جذب گردشگر

معافیت مالیاتی برای جذب گردشگر

معافیت کامل مالیاتی برای جذب گردشگر:

بر اساس قانون همه اشخاص اعم از حقوقی یا حقیقی، وظیفه دارند که مالیات خود را به موقع پرداخت کنند. گاهی قانون گذار برای بعضی از مشاغلی که منجر به رونق اقتصادی کشور می شود یا برای دولت اهمیت دارد را، مشمول تخفیفات قابل توجه مالیاتی یا معافیت های مالیاتی، در نظر می گیرد که دفاتر جذب گردشگر یکی از آنهاست.

مطابق با قانون مالیات، ۱۰۰ درصد درآمدهای حاصل از جذب گردشگر خارجی به ایران، برای دفاتر خدمات گردشگری و زیارتی دارای مجوز و همچنین درآمدهای بدست آمده از فرستادن زائرین به سوریه، عراق و عربستان، بدون محدودیت زمانی، مشمول معافیت‌های کامل مالیاتی است.

چنانچه بخواهید مشمول معافیت مالیاتی شوید، لازم است که اظهارنامه مالیاتی تا آخر تیرماه هر سال برای اشخاص حقوقی و تا آخر خرداد هر سال برای اشخاص حقیقی ارسال شود.

سخن پایانی:

در پایان همانگونه که اشاره شد، بر طبق قانون مالیات های مستقیم، گروه های وسیعی از افراد و فعالیت های اقتصادی، از پرداخت مالیات، یا از معافیت های گوناگون مالیاتی برخوردارند. در این میان تاسیسات گردشگری نیز شامل این دسته می شود، به دلیل جذب گردشگر و کمک به اقتصاد کشور، دولت نیز به آنها کمک می کند و در برخی موارد، معافیت های مالیاتی یا تخفیفات مالیاتی را به آنها می بخشد و این باعث تشویق بیشتر این مراکز می شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله معافیت مالیات در مناطق ازاد را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه خدمات مالیاتی و حسابداری می توانید با شماره 09120202822 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *