مقالات مالیاتی

تبعات عدم استفاده از کارتخوان

تبعات عدم استفاده از کارتخوان

با توجه به مقررات سازمان امور مالیاتی و سیاست های در حال حاضر، سازمان های بزرگ و برخی از اشخاص می بایست جهت دریافت و استفاده از دستگاه های کارتخوان، ثبت نام نمایند. بطوری که بر اساس قوانین عدم دریافت و استفاده از دستگاه های کارتخوان عملی غیر قانونی بوده و مشمول مجازات هایی مطابق قانون می باشد.

الزام اصناف به نصب کارتخوان های مالیاتی:

در شهریور ماه سال 97 رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، اصنافی را که جزو اولویت های طرح دریافت کارتخوان می باشند را اعلام کرد، که در این اولویت ها پزشکان و اصناف مرتبط با فعالیت های بهداشتی و درمانی را جزو اولین صنف اولویت دار جهت دریافت این دستگاه ها معرفی نمود.

اما این طرح دچار مشکلات و برخی معضلات زیر ساختی بود که از آنها می توان عدم آمادگی لازم برای تولید این دستگاه ها و عدم وجود زیرساخت های لازم جهت استفاده از این دستگاه ها را نام برد. که این معضلات باعث به تاخیر افتادن این طرح گردید، جالب است که بعد از مهیا نمودن این زیر ساخت ها و رفع برخی از موانع با توجه به آمار اعلام شده، توسط سازمان امور مالیاتی تنها 20 درصد از پزشکان از این سامانه استفاده نمودند.

با توجه به تبره 6 از قانون مصوب بودجه می بایست تمام مشاغل پزشکی، پیرا پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، و همچنین دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط سازمان نظام پزشکی صادر شده است، موظفند که از ابتدای سال 98 برای پرداخت مالیات بر درآمد خود از این دستگاهها استفاده نمایند.

برای مطالعه مقاله مالیات و افراد مشمول پرداخت مالیات از این لینک استفاده نمایید.

عدم نصب کارتخوان

عدم نصب کارتخوان

جریمه فرار مالیاتی و عدم نصب کارتخوان توسط اسناف:

فرار کردن از قانون با توجه به تعاریف قانون گذار از مصادیق قانون ستیزی می باشد. بطوری که اگر پزشکی از مالیات فرار یا میزان در آمد خود را به درستی اعلام ننماید، سازمان مالیاتی با استفاده از روش های مختلف متوجه در آمد آنها شده و به علت عدم اعلام صحیح میزان در آمد 100 درصد درآمد وی مشمول مالیات می شود. علاوه بر جریمه فوق سازمان مالیاتی به میزان 30 درصد از میزان درآمد شخص را به عنوان جریمه غیر قابل بخشش در نظر می گیرد. لازم به ذکر است، در صورتی که پزشکان و یا اصناف اعلام شده میزان درآمد خود را به طور صحیح اعلام نمایند، مشمول 60 درصد از کل درآمد آنها به عنوان مالیات تعریف می شود، همچنین جریمه عدم نصب دستگاه های کارتخوان به میزان 2 درصد از کل درآمد صاحبان مشاغل می باشد.

انجام مشاوره مالیاتی

مجازات عدم استفاده از کارتخوان:

سازمان امور مالیاتی جرایمی را بر حسب مورد در خصوص تخلفات استفاده نادرست، یا عدم استفاده از دستگاه کارتخوان را به شرح زیر اعلام نموده است:

  1. در صورتی که صورتحساب الکترونیکی صادر نگردد، معادل 10 درصد مجموع ریالی فروش انجام شده که بدون صدور صورت حساب می باشد، یا بیست میلیون ریال را در نظر گرفته و بیشترین مقدار ریالی محاسبه شده را به عنوان جریمه تخلف عدم صدور صورت حساب اعلام می نماید.
  2. در صورتی که استفاده کننده در سامانه مشترک سازمان امور مالیاتی عضو نباشد، یا واگذاری حافظه مالیاتی به دیگران، یا استفاده از حافظه مالیاتی دیگران برای خود مشمول جریمه ای معادل 10 درصد مجموع ریالی فروش انجام شده از این طریق ها، یا بیست میلیون ریال را محاسبه کرده و هر کدام از این مبالغ ریالی که بیشتر باشد را معیار محاسبه قرار می دهد. یکی دیگر از این محرومیت ها باطل شدن معافیت های مالیاتی، یا مشوق های مالیاتی در همان سال مالی می باشد.
  3. عدم تحویل صورتحساب الکترونیکی، یا مخدوش کردن آن جریمه ای را معادل 2 درصد مبلغ صورت حساب یا بیست میلیون ریال را محاسبه و هر کدام را که بیشتر باشد را به عنوان معیار جریمه در نظر می گیرد.
  4. عدم اعلام شماره حساب یا حساب های بانکی که گردش مالی یکسانی از آن انجام می شود، جریمه ای را معادل 10 درصد مجموع مبلغ فروش که از طریق آن حساب انجام شده یا مبلغ بیست میلیون ریال را محاسبه نموده و بیشترین این دو مقدار به عنوان معیار جریمه در نظر گرفته می شود.

برای مطالعه مقاله مرجع حل اختلاف مالیاتی از این لینک استفاده نمایید.

نصب دستگاه کارتخوان

نصب دستگاه کارتخوان

 مشاغل موظف به نصب دستگاه کارتخوان:

سازمان امور مالیاتی در طی جلسه ای با حضور نمایندگان اصناف و نماینده وزارت صمت، فهرست نهایی مشاغلی که می بایست به سامانه کارتخوان متصل باشند را معرفی نمود، که این مشاغل به شرح زیر می باشند:

  1. وکلا
  2. مشاورین املاک
  3. دفاتر اسناد رسمی
  4. مشاوران حقوقی و خانواده
  5. نمایشگاه های وسایط نقلیه
  6. آرایشگاه های زنانه و مردانه
  7. تالارهای پذیرایی و کلیه مشاغلی که زیرمجموعه اصناف مواد غذایی و خوراکی ها می باشند.
  8. مراکز اقامتی مانند هتل ها، مسافر خانه ها، باغ ویلاها و ….
  9. مشاغل زیر مجموعه اصناف قنادی ها و آبمیوه فروشی ها
  10. مشاغل زیر مجموعه آجیل و خشکبار
  11. صنف میوه و تره بار
  12. لوازم تحریر فروشی ها
  13. مجموعه های فرهنگی و ورزشی
  14. گیم نت و کافی نت ها
  15. دفاتر پلیس +10 و دفاتر خدمات ارتباطی

لازم به توضیح است که تولیدکنندگان و وارد کنندگان مواد آجیل و خشکبار، لوازم تحریر ونوشت ابزار، و همچنین تولیدکنندگان ماشین آلات راه سازی و کشاورزی شامل این قانون نمی باشند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

اثرات به کارگیری یا عدم به کارگیری کارت خوان:

سازمان امور مالیاتی جهت سوق دادن مشاغل جهت استفاده از دستگاه های کارتخوان، امتیازاتی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد، بطوری که در پنج سال اول پس از نصب، معادل 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که می بایست در هر دوره به سازمان امور مالیاتی یا یک درصد از کل فروش وی را محاسبه و کمترین مقدار ریالی این درصد ها معیار محاسبه جهت کاهش پرداخت مالیات ناشی از استفاده از دستگاه کارتخوان می باشد. نکته حایز اهمیت این است که حداکثر تا شصت میلیون ریال در هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش از میزان مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی کسر می شود.

سخن پایانی

در پایان می توان اشاره نمود، برای دریافت وجوهات روش هایی مانند وجه نقد، چک، حواله ، پرداخت اینترنتی، کارت به کارت وجود دارد اما در هیچ کجای دنیا هیچ واحد صنفی ملزم به استفاده از یک روش واحد را ندارد زیرا در غیر اینصورت باعث نقض اصل آزادی کسب و کار و تجارت می شود.

عدم استفاده از کارتخوان به منزله فرار مالیاتی نیست. اگر چه اجرای مصوبات سازمان امور مالیاتی در جهت استفاده از دستگاه های کارتخوان الزام آور می باشد اما عدم اجرای آنها به عنوان جرایم فرار مالیاتی نبوده و صرفا این جرایم و طرح های تشویقی به عنوان یک قانون داخلی سازمان امور مالیاتی بوده که بتواند در جهت استفاده یا عدم استفاده از دستگاه های کارتخوان فضای مالی و مالیاتی کشور را منظم و سامان بخشی کند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله چگونه اختلافاتمان را با سازمان امور مالیاتی مرتفع نماییم را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه خدمات مالیاتی و حسابداری می توانید با شماره 0912020822 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *