مقالات حقوق و بیمه

قرارداد کاری و شرایط آن

قرارداد کاری و شرایط آن

کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه ها، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی موظف به اجرای قرارداد کاری می باشند. در برابر قانون کار و قرارداد کاری، به هر شخصی که در برابر دریافت مزد، حقوق و … برای کارفرما، کاری را انجام می دهد کارگر و یا کارمند نیز می گویند.

بر عکس آن هم به هر شخص حقیقی و حقوقی که کارگران به درخواست وی و به حساب او کاری را انجام می دهند، کارفرما می گویند. مدیران، مسئولان و به طور کلی تمامی اشخاصی که مسئولیت اداره کارگاه و … را دارند، نماینده کارفرما می گویند. رسیدگی به تمامی اختلافات ناشی از قراردادهای کاری بر عهده هیات های تشخیص مربوطه و حل اختلاف سازمان کار و امور اجتماعی می باشد.

اگر واحد های کاری فاقد شورای اسلامی کار باشند، برای حل اختلاف، نظر انجمن صنفی کار لازم می باشد و اگر مشکل با توافق طرفین حل نشود از طریق هیات حل اختلاف رسیدگی اقدام می شود. توجه داشته باشید که در زمان رسیدگی به پرونده قرارداد کار به حالت تعلیق در می آید.

خدمات مالیاتی و حسابداری

قراداد کار:

قرارداد کاری، قراردادکتبی و یا شفاهی می باشد که براساس آن کارگران وظیفه دارند در برابر دریافت دستمزد و یا حقوق کاری را انجام دهند و مدت زمان آن هم، برای انجام کارهای غیر مستمر توسط سازمان کار و امور اجتماعی مشخص می شود.

  • در کارهای مستمر، در صورت قید نشدن مدت زمان قراداد، آن قراداد دائمی می باشد.
  • اگر قراداد کاری بیشتر از 30 روز باشد، باید به صورت کتبی و در فرم مخصوص وزارت کار و امور اجتماعی و در چهارچوب قوانین تکمیل شود.
  • بر اساس قانون کار، کارفرمایان، موظف به پرداخت یک ماه حقوق به عنوان مزایای کار برای کارگران با قرادداد موقت می باشند.
  • در قراداد قانون کار، نباید مزایایی کمتر از امتیازات مقرر شده قانون کار باشد.
  • قرارداد کتبی کاری باید در چهار نسخه تهیه شود و یک نسخه از آن رابه کارگر بدهند، یک نسخه را به اداره کار محل کارگاه تحویل دهند، نسخه دیگری را کارفرما نزد خود نگه دارد و آخرین نسخه باید در اختیار شورای اسلامی کار نگه داری شود و اگر که کارگاه فاقد شورای کار می باشد، باید در اختیار نماینده کارگاه قرار گیرد و نگه داری شود.
  • قرارداد کاری ممکن است که برای دوره آزمایشی باشد و در این دوره هر یک از طرفین قرارداد می توانند، بدون اعلام قبلی و پرداخت خسارت، رابطه کاری را قطع کنند. در صورتی که قطع رابطه کاری از سمت کارفرما باشد، وی ملزم به پرداخت دستمزد دوره آزمایشی می باشد. اگر کارگر رابطه کاری ازمایشی را قطع کند، مستحق دریافت حقوق مدت زمان انجام کار می باشد.

برای مطالعه مقاله ضرورت بستن قرارداد کار می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قراداد کار

قراداد کار

مدت زمان انجام کار آزمایشی، برای کارگران ساده حداکثر یک ماه و برای کارگران ماهر حداکثر سه ماه می باشد.

  • هر نوع تغییر در حقوق و وضعیت کارگاه، انتقال کارگاه، تغییر نوع تولید، ادغام شدن با موسسه و یا کارگاه دیگر، ملی شدن کارگاه، فوت کارفرما و … هیچ گونه تغییری در قرارداد کارگران دارای قرارداد قطعی کار انجام نمی شود و طبق روال قبلی قرارداد تعهدات و حقوق کارفرما انجام می شود.
  • در مواردی که کار از طریق مقاطعه انجام شود، قرارداد کاری باید به نحوی تنظیم گردد که مقاطعه کار متعهد به رعایت تمامی مقررات در مورد کارکنان باشد.
  • کارفرمایان موظف به پرداخت بدهی پیمانکار به کارگران می باشند و باید از محل مطالبات پیمانکار و یا از ضمانت حسن انجام کار پیمانکار پرداخت نماید.

خدمات حسابداری

در قراداد کاری باید نام و تمام مشخصات دقیق کارگران، کارمندان و کارفرما ذکر شود. علاوه بر ذکر مشخصات باید موارد ذیل هم در قراداد ذکر شود:

  1. نوع کاری که انجام آن وظیفه کارگر می باشد
  2. میزان حقوق و دستمزد
  3. محل انجام کار
  4. تاریخ به پایان رسیدن قراداد
  5. اگر انجام کار برای مدت زمان مشخصی می باشد، باید مدت زمان قید شود
  6. اگر شغل مذکور دارای عرف، عادت و یا محل خاصی می باشد باید در قرارداد ذکر شود
  7. شرایط و نحوه فسخ قراداد کار هم باید ذکر شود.

برای مطالعه مقاله قرارداد کار چیست و انواع قرارداد کار می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تعلیق قراداد کار

تعلیق قراداد کار

تعلیق قراداد کار:

هر زمان که تعهدات طرفین قرارداد موقتا قطع شود، قراداد کاری به حالت معلق در می آید و بعد از برطرف شدن آن با محاسبه سابقه خدمت و افزایش دستمزد به حالت اول بازگردانده می شود.

  • مدت زمان نظام وظیفه شاغلین مشمول قانون کار، با احتساب داوطلبانه شرکت در جبهه قبل از اشتغال و یا در حین انجام وظیفه کاری محاسبه می گردد. بر اساس قانون کار و امور اجتماعی، اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قانون دو سال آخر فرد بیمه شده می باشد.
  • اگر شخصی خدمت نظام وظیفه خود را در جبهه های حق علیه باطل انجام داده باشد و یا اینکه به صورت داوطلبانه در جبهه حضور پیدا کرده باشد، سوابق خدمت آن ها، از جمله کارهای سخت و زیان آور محاسبه می شود.
  • اگر حوادث غیر قابل پیش بینی اتفاق بیفتد که اراده آن از طرفین قرارداد خارج باشد، تشخیص موارد اتفاق افتاده و تصمیم گیری در مورد قرارداد به عهده وزارت کار و امور اجتماعی می باشد.
  • کارگرانی که از مرخصی تحصیلی و یا دیگر مرخصی های بدون حقوق و دستمزد استفاده می کنند، قرارداد کاری آن ها در این مدت زمان به حالت تعلیق در می آید.
  • اگر کارگری با داشتن قرارداد کاری بر اثر انجام کاری توقیف شود و در نهایت محکوم نباشد، در مدت زمان توقیف، قراداد این کارگر به حالت تعلیق در می آید.
  • هر زمان که توقیف کارگر بر اساس شکایت کارفرما باشد و در مراجع حل اختلاف، حکم صادر شده به محکومیت کارگر نباشد، مدت زمان توقیف کارگر جزء سابقه کاری او محسوب می شود و کارفرما موظف به جبران ضرر و زیان کارگر می باشد و باید دستمزد و مزایای وی را تمام و کمال پرداخت نماید.
  • در صورت شکایت کارفرما از کارگر و توقیف کارگر، تا زمان مشخص نشدن پرونده شکایت کارفرما موظف به پرداخت 50% از حقوق ودستمزد ماهیانه کارگر به خانواده اش می باشد.
  • اگر کارگری برای انجام نظام وظیفه قرارداد کاری خود را به حالت تعلیق گذاشته باشد، بعد از انجام نظام وظیفه، حداکثر تا دو ماه بعد از اتمام خدمت موظف به بازگشت به شغل قبلی خود می باشد. در صورتی که شغل وی حذف شده باشد باید در قسمتی مشابه به سمت قبلی مشغول به کار شود.

مشاوره مالیاتی

با توجه به تمامی موارد ذکر شده، هر زمان که کارفرما، بعد از رفع تعلیق قرارداد از پذیرفتن کارگر خودداری کند، این عمل مصادف با اخراج غیر قانونی کارگر محسوب می شود و کارگر حداکثر 30 روز زمان برای شکایت دارد.

اگر چنانچه، کارفرما نتواند ثابت کند که نپذیرفتن کارگر با عذر موجهی نبوده است، موظف به بازگرداندن وی به کار، و پرداخت حقوق و مزایای وی به صورت تمام و کمال می باشد. علاوه بر آن موظف به پرداخت 45 روز آخرین دستمزد وی در برابر هر سال سابقه کاری می باشد.

اگر کارگران حداکثر 30 روز بعد از رفع حالت تعلیق قرارداد، بدون داشتن عذر موجه آمادگی خود را برای انجام کار اعلام نکنند، حکم صادر شده برای آنها برابر حکم استعفا می باشد و کارگران مشمول دریافت سنوات در برابر یک ماه از هر سال انجام خدمت می باشند.

برای مطالعه مقاله قرار داد کار موقت چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خاتمه قرارداد کاری

خاتمه قرارداد کاری

خاتمه قرارداد کاری:

قراداد کاری بر اساس شرایط ذکر شده باطل می گردد:

  • فوت کارگر
  • بازنشستگی کارگر
  • انقضاء قرارداد کاری و عدم تجدید قرارداد
  • پایان مدت زمان قراردادهای که برای انجام پروژه های مشخصی می باشد
  • استعفای کارگر
  • اگر قرارداد با توجه با بندهای ذکر شده در آن فسخ گردد
  • کاهش تولید و تغییر با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی

مشاوره قانون کار و بیمه

نکاتی در مورد خاتمه قراردادکاری:

  • اگر کارگری قصد استعفای کار را داشته باشد، موظف به ادامه یک ماه کار می باشد و باید قبل از یک ماه استعفای خود را به کارفرما اطلاع داده باشد.
  • تمامی حقوق و مزایای کاری ذکر شده در قرارداد، باید به کارگران و در صورت فوت کارگر، به ورثه وی پرداخت شود. تا زمان تعیین تکلیف وارث قانونی متفای قرارداد، سازمان تامین اجتماعی موظف به پرداخت عائله مندی به اشخاص تحت تکلف وی به میزان آخرین حقوق دریافتی می باشد.
  • هر زمان که قرارداد کاری به پایان برسد، کارفرما موظف به پرداخت یکماه حقوق از هر سال سابقه کاری شخص می باشد
  • اگر قرارداد کاری برای مدت زمان معینی و یا برای انجام کار مشخصی بین کارفرما و کارگر منعقد گردد، هر یک از طرفین قرارداد به تنهایی نمی توانند قرارداد را فسخ کنند.
  • اگر از طرف کارفرما تغییری داده شودکه در قرارداد ذکرنشده باشد و آن تغییر به سازمان کار و امور اجتماعی اعلام شده باشد و مورد تایید قرار گرفته باشد قابل اجرا می باشد.
  • هر زمان که کارگری در انجام وظایفش، کوتاهی کند و آیین نامه قرارداد و کار را رعایت نکند، کارفرما موظف به تذکر کتبی به وی می باشد و در صورت انجام ندادن وظایف، کارفرما می تواند با پرداخت حقوق و سنوات وی، قرارداد را فسخ نماید.

برای مطالعه مقاله مطالبه خسارت قراردادی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پرداخت مزایای کار

پرداخت مزایای کار

هیات تشخیص حل اختلاف:

این هیات بعد از دریافت شکایت طرفین قراداد، اختلاف بین دو طرف را بدون در نظر گرفتن نوبت پیگیری می کند و نظر نهایی خود را اعلام می کنند. هیات تشخیص حل اختلاف موظف است که ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت شکایت قرارداد، به آن رسیدگی کند. تا زمان رسیدگی به حل اختلاف، کارگر باید در واحد مربوطه به وظایفش عمل کند

جبران خسارت و پرداخت مزایای کار:

  • اگر بر اساس تشخیص هیات حل اختلاف، کارفرما باعث تعلیق قراداد باشد، باید خسارت ناشی از تعلیق قراداد را به کارگر پرداخت کند و باید کارگر را به کار باز گرداند.
  • اگر کارگاه بر اساس حوادث غیر مترقبه و پیش بینی تعطیل شود و کارگران بیکار شوند، در صورت فعالیت مجدد کارگاه، کارفرما موظف به فعالیت مجدد با کارگران بیکار شده در سمت سابق می باشد.
  • اگر قرادادی برای بازنشستگی و از کار افتادگی کلی کارگر به اتمام برسد، کارفرما موظف به پرداخت آخرین حقوق دستمزد کارگر بر اساس هر سال سابقه کاری وی می باشد. البته این مبلغ دریافتی علاوه بر حقوق بازنشستگی و یا از کار افتادگی می باشد.
  • اگر قرارداد کارگری بر اساس کاهش توانایی جسمی و فکری، بنا بر تشخیص کمیسیون پزشکی به اتمام برسد، کارفرما موظف به پرداخت دو ماه از آخرین دستمزد به ازای هر سال سابقه کاری وی می باشد.

تشخیص تمامی موارد ذکر شده و صادر کردن رای نهایی بر اساس تشخیص وزیر کار و امور اجتماعی به عهده هیات وزیران می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله قرارداد یا معاملات سلف را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *