مقالات مالیاتی

مالیات ارزهای دیجیتال در ایران

مالیات ارز دیجیتال

امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته مبادلات ارز دیجیتال به عنوان یک رویداد مالیاتی محسوب می شود و مشمول قوانین مالیاتی درآمد و سود می باشد. عرضه ارز دیجیتال در رابطه با تراکنش های شخصی شامل مالیات بر درآمد می باشد. قوانین مالیاتی مربوط به ارز دیجیتال همچنان برای کارشناسان تازه وارد مقداری گیج کننده می باشد. زیرا به صورت مداوم در حال تغییر می باشد.

اگر چنانچه ارز دیجیتال را برای خرید کالایی بفروشید، می بایست برای هر معامله که انجام می دهید، به اداره امور مالیات، اطلاع بدهید. دلیل آنهم این است که، در زمان فروش آن، سود و زیان محاسبه می شود. در واقع اگر ارز دیجیتال را بفروشید و پول ردیافت کنید، باید مالیات پرداخت کنید، ولی اگر قصد دارید که ارز دیجیتال را به جایی بدهید که سود آن مشخص نباشد، مشمول مالیات نمی باشد.

اگر صاحب ارز دیجیتال می باشید، ارزش این ارز مانند یک گنجینه می ماند و باید به عنوان یک درآمد عادی اطلاع دهید و یک پیامد مالیاتی به همراه خواهد داشت. ارز دیجیتال را نمی توان خیلی سریع در مبادلات به کار برد. در واقع آن زمانی که ارز دیجیتال را خریداری می کنید، به آن مالیات تعلق می گیرد، ولی ارزش آن به طور کامل مشخص نیست.

مشاوره مالیاتی

مالیات ارز دیجیتال با ارز دیجیتال دیگر:

معامله ارز دیجیتال با ارز دیجیتال دیگر یک رویداد مالیاتی به حساب می آید و در ذیل توضیح داده می شود:

  • ارز ریپل، در واقع ارز مورد استفاده برای انجام تراکنش درشبکه ریپل می باشد. این ارز ریپل برای آسان شدن پرداخت های آنلاین به وجود آمده است. هر تراکنش در ریپل چهار ثانیه زمان می برد.
  • پرداخت سود و زیان سرمایه در ارز دیجیتال، بر اساس ارزش بازار عادلانه در همان لحظه مبادله و مبنای قیمت خرید شخص می باشد.
  • مبنای خرید ریپل برابر است با مقدار ارزش ارز دیجیتال در زمان مبادله با ریپل.

منظور این است که اگر معامله در زمان درست انجام شود، ارزش ریپل بعد از مبادله کاهش پیدا می کند، حتی اگر در مبادله ضرر کرده باشید، ولی مالیات بر سود ارز دیجیتال به آن تعلق می گیرد. ولی اگر ریپل را بفروشید و یا آن را تبدیل به ارز دیجیتال کنید، ضرر کاهش ارزش ریپل، جبران می شود.

مبادله دوستانه ارز دیجیتال:

در این مبادلات می توانید با هر شخصی با هر شخصی معامله کنید و تا زمانی که مالک آن دارایی بشوید، مالیات به آن تعلق نمی گیرد. اکثر کارشناسان عقیده دارند که مبادله ارز دیجیتال با ارز دیجیتال دیگر یک مبادله پایاپای نیست.

ارزش ارز دیجیتال

ارزش ارز دیجیتال

ارزش ارز دیجیتال:

  • استفاده از بازارهای خرید و فروش: اگر چنانچه ارزیابی ارز دیجیتال واقع بینانه باشد، این تجارت شروع به کار می کند و این ارزیابی ارزش ارز دیجیتال می باشد. ولی اگر این ارزیابی دستکاری شود، ارزش واقعی ارز دیجیتال صحیح نمی باشد. زیرا ممکن است که ارز دیجیتال با قیمت بیان شده خرید و فروش بشود ولی بعد از مدت زمان کوتاهی، قیمت ازر افت پیدا می کند و فقط ضرر و زیان و مالیاتی که باید پرداخت شود از این معامله باقی می ماند.
  • صبر کنید تا با یک معامله ارز دیجیتال شروع شود: قیمت واقعی این ارز همان ارزش ارز دیجیتال می باشد که در معاملات استفاده می شود. روش معامله در ارز دیجیتال، دقت کمتری نسبت به خرید و فروش ارزی سهام لازم دارد، ولی هنوز هم یک روش دقیقی نمی باشد.
  • فرض بر میزان ارزش ارز دیجیتال: این کمترین انتخاب است که می توانید داشته باشید، ولی یک مورد برای انجام وجود دارد.

اگر چیزی را که بدست آوردید ولی هیچ تمایلی به داشتن آن ندارید و نمی توانید به آن دسترسی پیدا کنید پس نمی توانید آن را بفروشید و یا ممکن است از دست بدهید، آیا ارزش دارد ؟ پاسخ مثبت است، اما اگر بخواهید صادقانه جواب بدهید، پاسخ نه است، پس جواب مالیات درست می تواند مبنی برگزارشی باشد که در آمد بدست آمده از ارز دیجیتال است.

خدمات مالی و حسابداری

ارز دیجیتال و مالیات:

هر زمان که قصد ارائه اظهارنامه مالیاتی برای درآمده به دست آمده داشته باشید، مبلغ مالیاتی که باید بپردازیم جزء هزینه های ارز دیجیتال به حساب می آید. دیگر اینکه هر زمان که ارز دیجیتال را می فروشید و یا با آن چیز دیگری را معامله می کنید، سود و زیان خود را بر اساس مالیات بر درآمد به دست آمده محاسبه می کنید.

استخراج ارز دیجیتال یک رویداد مالیاتی می باشد و به میزان تلاش شما برای استخراج، بستگی دارد. استخراج این ارز دیجیتال به صورت تصادفی و در یک کامپیوتر قدیمی، سرگرمی می باشد ولی استخراج تمام وقت به وسیله تجهیزات، کسب و کار می باشد.

سازمان امور مالیاتی در یک بخشنامه احکام مالیاتی ارز دیجیتال مراکز استخراج را ابلاغ کرده است و بر اساس همین بخشنامه، ارز حاصل از صادرات رمز ارزها به چرخه اقتصادی، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

  • بر اساس این بخشنامه، استقرار واحدهای فرآورده های پردازشی رمزگذاری شده رمز ارزها شامل محدودیت 120 کیلومتری شهر تهران، 50 کیلومتری شهر اصفهان و 30 کیلومتری مراکز استان ها نمی باشد.
  • مراکز استخراج ارز دیجیتال به عنوان واحد تولیدی صنعتی شناخته می شود و مشمول مقررات مالیاتی نیز می باشد.
  • اگر چنانچه محصول خود را صادر و ارز به دست آمده از آن را بر اساس شرایط بانک مرکزی به اقتصاد باز گردانده شود، مشمول مالیات با نرخ صفر درصد می شود.
  • در صورتی که ارز دیجیتال را در سایت های خارجی و یا صرافی های ارز دیجیتال خارجی بفروشند، سازمان امور مالیاتی با آن ها مانند افرادی که کار صادرات انجام می دهند برخورد می کند.
  • در صورتی که ازر دیجیتال خود را در داخل ایران به فروش برسانند، مشمول معافیت مالیاتی می شوند.
  • گفتیم که از این پس طبق قانون، هر استخراج کننده ارز دیجیتال در ایران در صورتی که تضمین دهد تا درآمد‌های حاصل از استخراج این ارز را به دست می آورد را به کشور بازگرداند، از دادن مالیات معاف خواهد شد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله ماده 203 تا 209 قانون مالیات های مستقیم را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *