مقالات مالیاتی

ماده 203 تا 209 قانون مالیات های مستقیم

قوانین مالیاتهای مستقیم

بر اساس ماده 203 قانون مالیات های مستقیم، اوراق مالیاتی باید به شخص مودی ابلاغ گردد و رسید آن را اخذ کنند. چنانچه دسترسی به مودی مالیاتی برقرار نشود، این اوراق مربوطه باید در محل سکونت و یا محل کار وی به یکی از وابستگان، همکاران و یا مستخدمین تحویل داده شود.

دقت داشته باشید که از نظر مامورین ابلاغ این اوراق، شخص تحویل گیرنده باید دارای سن کافی برای تشخیص اهمیت این اوراق را داشته باشد. همچنین بین مودی مالیاتی و تحویل گیرنده ثانی آن معارضه و اختلاف وجود نداشته باشد.

مشاوره مالیاتی

ماده 203 قانون مالیات های مستقیم دارای دو تبصره می باشد:

تبصره 1: هر زمان که مودی مالیاتی و در صورت عدم حضور وی، بستگان و یا مستخدمین از گرفتن برگه خودداری کنند و یا اینکه هیچ یک از اشخاص ذکر شده در محل ابلاغ نباشند، مامور ابلاغ عدم حضور و عدم تحویل این اوراق را، در هر دونسخه ذکر می کند و نسخه اول را به درب محل سکونت و یا محل کار وی الصاق می کند و تاریخ زمان الصاق این اوراق، تاریخ ابلاغ آن به مودی به حساب می آید.

تبصره 2: سازمان امور مالیاتی می تواند، از خدمات پست سفارشی برای ابلاغ این اوراق به مودی استفاده کنند. این اوراق باید توسط مامورین پست به دست مودی و در صورت عدم حضور به بستگان و یا مستخدمین وی تحویل داده شود و در نسخه دوم آن رسید گرفته شود. حالا اگر مودی و یا افراد ذکر شده از گرفتن برگه ابلاغ خودداری کنند، مامورین پست این موضوع را در دو نسخه قید می کند و نسخه دوم را به نشانی محل سکونت و یا محل کار مودی الصاق می کند و نسخه اول را به اداره مالیاتی برگشت می دهد.

هر زمان که افراد ذکر شده در محل حضور نداشته باشند، مامورین پست در برگه ابلاغ بر اساس تاریخ، جمله 15 روز پس از تاریخ ذکرشده مجدد مراجعه خواهد شد را قید می کنند.

برای مطالعه مقاله مالیات مستقیم چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ماده 204 ق.م.م

ماده 204 ق.م.م

ماده 204 قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس ماده 204 قانون مالیات های مستقیم، مامورین ابلاغ برگه مالیاتی باید مراتب ذیل را روی برگه ابلاغ مشخص و امضاء کنند:

  • محل و تاریخ ابلاغ همراه با ذکر روز، ماه و سال و عدد آن
  • نام تحویل گیرنده اوراق ابلاغ شده با ذکر نسبت شخص با مودی مربوطه
  • نام و مشخصات گواهان همراه با نشانی کامل آن ها در مورد تبصره ماده 203

انواع حسابداری شرکتها

ماده 205 قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس ماده 205 قانون مالیاتی های مستقیم، هر زمان که مودی مالیاتی، یکی از ادارات دولتی و یا موسسات وابسته به دولت باشد، مامور ابلاغ باید این اوراق مالیاتی را به رئیس و یا قائم مقام رئیس تحویل بدهد و یا اینکه به رئیس دفتر آن اداره مذکور تحویل دهد.

برای مطالعه مقاله ماده 100 مالیات های مستقیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ماده 206 ق.م.م

ماده 206 ق.م.م

ماده 206 قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس ماده 206 قانون مالیات های مستقیم، اگر مودی مالیاتی، شرکت های تجاری و یا اشخاص حقوقی باشند، این اوراق را باید به مدیر شرکت و یا افرادی که در شرکت دارای حق امضاء می باشند تحویل بدهند.

تبصره: مقررات و تبصره های ماده 203 قانون مالیات های مستقیم هم برای شرکت های تجاری و دیگر اشخاص حقوقی قابل اجرا است.

خدمات مالیاتی و حسابداری

ماده 207 قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس ماده 207 قانون مالیات های مستقیم، اگر اوراق ابلاغی مالیاتی به محل کار و یا محل سکونت مودی ابلاغ شود و در پرونده هم اطلاع مودی از آدرس ابلاغی باشد و مودی به این آدرس ایراد بگیرد، تا زمانی که آدرس دیگری را به عنوان محل کار و یا سکونت خود اعلام نکند به همان آدرس ذکر شده در پرونده فرستاده می شود.

برای مطالعه مقاله ماده ۱۴۷ مالیات های مستقیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ماده 208 ق.م.م

ماده 208 ق.م.م

ماده 208 قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس ماده 208 قانون مالیات های مستقیم، اگر در پرونده مالیاتی مودی، آدرس محل سکونت و یا محل کار وی ذکر نشده باشد، این اوراق ابلاغی یک مرتبه در روزنامه های کثیرالاانتشار حوزه اداره مالیاتی محل، آگهی می شود. اگر در محل مذبور روزنامه نباشد، در روزنامه کثیرالاانتشار نزدیکترین محل به حوزه مالیاتی آگهی می شود. چاپ این آگهی در حکم ابلاغی آن به مودی محسوب می شود.

تبصره 1: بر اساس این تبصره، باید در آگهی علاوه بر مطالب مربوط به ابلاغ، محل مراجعه مودی، مهلت قانونی و تکلیف قانونی مودی ذکر شود.

تبصره 2: در مورد مودیان مالیات مستغلات که بر اساس ماده 207، محل سکونت و محل کار آن ها مشخص نباشد، اوراق مالیاتی ابلاغی با توجه به تبصره مائده 203 به محل مستقلی که مالیات به آن مربوط است ابلاغ می شود.

ماده 209 قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس ماده 209 قانون مالیات های مستقیم، مقررات آیین دادرسی مدنی در مورد اوراق ابلاغی، جز در مواردی که در این قانون مقرر گردیده است در مورد ابلاغ اوراق مالیاتی اجرا خواهد شد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله ماده ۹۷ مالیات های مستقیم را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *