مقالات مالیاتی

مالیات از خودروهای لوکس

مالیات از خودروهای لوکس

بر اساس ممنوعیت واردات در کشور و بالا رفتن نرخ ارز، بیشتر خودروهای وارداتی موجود در کشور به عنوان محصولات لوکس به حساب می آیند و دارای معیارهای خاص خود می باشند. به عنوان مثال خودروهای وارداتی مانند بنز، لکسوس، بی ام و و … به عنوان خودروهای لوکس می باشند و در واقع قیمت خودرو نیز معیار لوکس بودن آن می باشد.

بر اساس طرحی از نمایندگان مجلس، تمامی مالکین حقیقی و حقوقی خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای پلاک انتظامی شخصی به نام خود، فرزندان کمتر از 18 سال و افراد تحت تکلف که در پایان سال 1400، ارزش آن ها بیشتر از 10 میلیارد ریال باشد مشمول مالیات خودرو به صورت سالانه می باشند.

خدمات مالیاتی و حسابداری

مالیات خودرو چگونه محاسبه می شود:

میزان مالیات مشمول شده خودرو به شرح ذیل می باشد:

  • تا مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰میلیارد ریال یک درصد
  • تا مبلغ ۳۰میلیاردریال نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال دو درصد
  • تا مبلغ ۴۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰ میلیاردریال سه درصد
  • نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال چهار درصد
محاسبه مالیات

محاسبه مالیات

منبع محاسبه مالیات به چه صورت می باشد:

منبع محاسبه مالیات خودرو بر اساس قیمت به روز انواع خودرو، تاریخ ساخت و یا وارداتی بودن آن می باشد و به وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال 1399 مشخص و اعلام می شود. خودروهای تولید داخل هم به وسیله سازمان مربوطه اعلام می شود.

بر همین اساس سازمان امور مالیاتی کشور، موظف می باشد که دارایی های مشمول شده مالیات را تا پایان خرداد ماه اعلام کند و مراتب را به اطلاع مودیان مشمول برساند. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی هم موظف می باشند که این مالیات مشمول شده مربوط به خودروهای خود و افراد تحت تکلف خود را تا پایان بهمن ماه 1400 به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

نقل و انتقال این خودروها در صورت عدم پرداخت مالیات مشمول شده، باعث ایجاد مشکل می شود و ممنوع می باشد. در واقع می بایست که مالیات مشمول شده خودرو را پرداخت کنید و بعد اقدام به فروش و یا اجاره این خودروها کنید.

خدمات حسابداری

محاسبه خودروهای لوکس را کدام سازمان انجام می دهد:

بر اساس طرح مصوبه کمیسیون اقتصاد دولت برای مالیات های مستقیم و تصویب هیات دولت، خودروهای ارزش یک میلیارد ریال مشمول مالیات می شوند.

منبع محاسبه مالیات خودروها به وسیله قیمت ارز، تاریخ ساخت و وارداتی بودن آن می باشد و به وسیله سازمان امور مالیاتی مشخص می شود، زیرا این سازمان بعد از بررسی قیمت این خودروهای لوکس و وارداتی، میزان مالیات مشمول شده را اعلام می کند و صاحب خوردرو موظف به پرداخت آن مالیات تا زمان مشخص شده می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات بر عایدی سرمایه را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی تلفنی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *