مقالات مالیاتی

مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد مشاغل

درفصل چهارم قانون مالیات بر درآمدهای مستقیم، قوانین مالیات بر درآمد مشاغل ذکر شده است . در تعریف کلی مالیات بر درآمد مشاغل باید گفت : « مالیات مشغول بر درآمد ، شامل اشخاص حقیقی است که مشغول به کار در مشاغل یا عناوین دیگر (البته به جز مواردی که در سایر فصل های قانون ذکر شده است) می باشند هست و بعد از کسر معافیت های تعیین شده در این قانون محاسبه می شود.»

به عنوان مثال درآمد شرکت های مدنی و آورده هایی که از مضاربه و مانند آن حاصل می شود ( درصورتی که صاحب سرمایه شخص حقیقی باشد)، جزو مشمولان این فصل خواهد بود و تابع قوانین آن تعیین می شود. گفتنی است درآمدی که برای مشمولان این قانون مشمول مالیات می شود، حاصل میزان کل درآمد منهای هزینه ها و استهلاک و … است. لازم به ذکر است هزینه ها و استهلاک باید طبق موارد تعیین شده در همین قانون باشد. مالیات بر درآمد مشاغل شاید یکی از مهم ترین مالیات ذکر شده در قانون کشور باشد که مطابق آن تاجران، بازرگانان ، کسبه و به طور کلی تمامی افرادی که از اشتغال به حرفه ای مشخص درآمد کسب می کنند را شامل می شود.

تقسیم بندی درآمد مشاغل:

ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که مالیات بر درآمد مشاغل به طور خاص مربوط به شخصیت های حقیقی است و اشخاص حقوقی و همچنین شرکت ها، به طور مجزا در سایر فصل های قانون توضیح داده شده اند. درآمد حاصل از فعالیت مشمولان این بند انواعی دارد و طبق ماده 94 از قانون مالیات های مستقیم به 3 قسمت دسته بندی می شود:

  1. ابتدا کسانی که از فروش کالا درآمد کسب می کنند مانند: فروشندگان، بازاریان و امثال هم.
  2. دسته بعدی کسانی هستند که از طریق فروش خدمات درآمد کسب می کنند مانند تعمیرات موبایل، خودرو، کامپیوتر و ….
  3. دسته سوم نیز شامل کسانی می شود که در سایر فصول مالیات، شامل پرداخت مالیات نشده اند.

اما پس از مشخص شدن دسته مربوطه، پرکردن اظهارنامه های مالیاتی و ارائه آن از اهمیت برخوردار است.

افرادی که مشمول این فصل از قانون مالیات می شوند ، موظف اند دفاتر و اسناد و مدارک را که براساس قوانین و ضوابط مرتبط با قانون تجارت (تنظیم دفاتر تجاری)، عنوان شده است تنظیم کرده و براساس آن اظهارنامه مالیاتی خود را پر کنند.

گفتنی است در دو سال اول شروع به فعالیت مشاغل مشمول این قانون ( البته به جز برخی استثنائات )، انتخاب کردن گروه مروبطه و انتخاب تکاللیف قانونی مربوطه، به نظر شخص مشمول خواهد بود.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع امور مالیاتی می باشد.

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد

مولفه های اظهارنامه های مالیاتی:

  • اطلاعات هویتی و مکانی
  • مجوز های مربوط به کار مودی
  • معافیت های قانونی که شامل مشمول می شود
  • درآمدی که از فرد شامل مالیات می شود
  • واردات و صادارت
  • اطلاعات شرکا
  • صورت درآمد و هزینه و اموال

گفتنی است صاحبان مشاغل عنوان شده موظف هستند در هر سال مالیاتی ، اظهارنامه های مالیاتی خود را تا اواخر خرداد ماه سال بعد ، به طور الکترونیکی از طریق درگاه مربوطه به سازمان به آدرس (www.tax.gov.ir) ارسال کنند. البته در مواردی نیز با توجه به شرایط و براساس آیین نامه ها و ضوابط، سازمان مالیاتی می تواند اظهارنامه غیر الکترونیکی را نیز از مشمول بپذیرد که البته همان طور که گفته شد شامل موارد خاصی است.

اگر هیئت سازمان امور مالیاتی متشکل از سه حسابرس که به بررسی اظهارنامه ها اقدام می کنند، براساس دلایل مودی مالیاتی و هم چنین صورت دفتر و اسناد و مدارک ارائه شده که باید طبق استاندارد های مطرح شده در قوانین و سازمان امور مالیاتی تنظیم شده باشد، تشخیص دهد ایرادات مزبور خدشه ای در اعتبار دفاتر وارد نمی کند ، وظیفه دارد تمامی دفاتر و مدارک را قبول و نظر مثبت خود مبنی بر تایید را اعلام کند.

البته بر اساس اصلاحیه های قانون مالیات های مستقیم ، معافیت هایی نیز شامل حال مشمولان می گردد که براساس شغل و میزان درآمد و … متغییر است و البته در برخی موارد بسیار کاربردی است.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله اظهارنامه مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره و کلیه امور خدمات مالیاتی با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *