مقالات مالیاتی

مالیات بر مهریه

مالیات بر مهریه

نظام خانواده مهمترین نهاد اجتماعی می باشد که قواعد و قوانین آن بسیار حائز اهمیت است. هرگونه تغییری در این نظام، نتایج زیادی را در جامعه در بر می گیرد. بنیان هر خانواده ای با ازدواج شکل می گیرد که دارای برخی مراسمات و رسم و رسوم می باشد که با گذشت زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده است. یکی از تغییرات مورد توجه و مهم تعیین میزان مهریه می باشد.

مهریه های امروزی بالاتر از حد متعارف شده اند، که هیچگونه ریشه ای در دیدگاه فقهی ندارند. هرچند از نظر فقها، طرفین عقد آزادند که میزان مهر را خودشان تعیین کنند اما دولت برای پیشگیری از افزایش میزان مهریه به تنظیم ماده حقوقی پرداخت ولی طبق قانون مدنی و قانون اساسی و همچنین دیدگاه فقها، دولت نمی تواند وارد این حیطه گردد.

لایحه حمایت از خانواده:

با وجود مشکلات زیادی که تعیین مهریه بالا به بار می آورد، باعث شد که مسئولان به فکر چاره ای در این خصوص باشند. در این راستا به تدوین و تصویب “لایحه حمایت از خانواده” پرداختند که در آن ملاک مهریه، تعداد 110 سکه بهار آزادی طرح جدید می باشد.

بر اساس این مصوبه، داماد می تواند به هر تعدادی سکه برای مهریه همسر خود تعیین نماید اما فقط 110 سکه آن دارای ضمانت کیفری خواهد بود. البته این موضوع در قانون قطعی نشده است.

طبق ماده 25 لایحه حمایت از بنیان خانواده، وزارت اقتصاد و دارایی وظیفه دارد که بر مهریه های بالا، مالیات وضع کند.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع مشاوره مالیاتی می باشد.

رابطه بین مالیات سکه و مهریه

رابطه بین مالیات سکه و مهریه

قانون معافیت زنان از پرداخت نیم عشر مالیات بر مهریه:

این قانون در بهمن ماه سال 1379 به تصویب رسید و در قانون بودجه سال 1380 تبصره 32 بند(ه) این معافیت لحاظ شد.

بند(ه): چنانچه زوجین پس از صدور اجراییه، در خصوص وصول مهریه و لازم الاجرا شدن (اعم از اجرائیه اسناد رسمی و آرا محاکم و مراجع قضایی) به هر دلیل از ادامه عملیات اجرایی منصرف شوند، از پرداخت نیم عشر دولتی معاف خواهند شد.

این قانون در تاریخ تیر ماه سال 1381 با انجام اصلاحات، در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.

رابطه بین مالیات سکه و مهریه:

محمد برزگری مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی گفت: با توجه به اینکه مبانی قانونی پرداخت مالیات از خریداران سکه، طبق قانون مالیات های مستقیم صورت گرفته است، پرداخت مهریه مشمول مالیات سکه نمی شود.

همچنین وی با توجه به ماده 93 ق.م.م افزود: این ماده برای افراد فعال در زمینه شغلی می باشد و وقتی سکه خرید و فروش شود مشمول این مالیات می گردد در غیر این صورت مالیاتی ندارد. و در ادامه اظهار داشت افرادی که سکه دریافتی را نفروخته باشند، از پرداخت مالیات معاف هستند ولی اگر خانمی پس از دریافت مهریه، سکه ها را بفروشد، باید طبق تفاوت قیمت حاصله، مالیات آن را بپردازد.

لایحه پرداخت مالیات مهریه توسط مردان:

آقای غلام حسین الهام در بین خبرنگاران گفت: اخیرا لایحه ای به مجلس تقدیم شده است که طبق آن مردانی که مهریه های بالا را می پذیرند، باید مالیات آن را به دولت پرداخت کنند. وی افزود هدف از ارائه این لایحه پایبند کردن افراد نسبت به تعهدات خود در امر ازدواج می باشد. در واقع پذیرفتن مهریه بالا یعنی توانایی در پرداخت مالیات آن. لازم به ذکر است که این لایحه اکنون در مجلس در حال بررسی می باشد و هنوز به تصویب نرسیده است.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات مصارف خانواده را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای بهره مندی از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 2.7 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *