مقالات مالیاتی

مالیات در کشور سوئد

مالیات در کشور سوئد

مالیات یکی از اصلی ترین منابع درآمد دولتهاست، که تحت عنوانهای مختلفی از مردم دریافت می‌شود تا در جهت عمران و آبادانی کشور، خدمات رفاهی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و …. مصرف شود.

درآمدهای مالیاتی در کشور های بزرگ و پیشرفته دنیا قسمتی از بودجه عمومی را تامین می‌کند، سوئد که یکی از این کشورهای پیشرفته است، با دریافت مالیات حدود 60% از بودجه عمومی را تامین می‌کند. زیرا بر تمام درآمدها مانند حقوق و دستمزد، مزایای بیمه ای و بازنشستگی، سود شرکت، ویلاها و آپارتمانها، کالاها و …. مالیات تعلق می‌گیرد.

مشاور مالیات

انواع و میزان مالیات در کشور سوئد:

در این کشور با انواع مختلفی از مالیات مواجه می‌شوید، که برخی از آنها عبارتند از:

مالیات بر درآمد سوئد:

در این کشور، اگر شاغل باشید و دارای کسب و کار شخصی باشید، حقوق دریافتی، مزایای بیماری و بازنشستگی شما، مشمول مالیات می‌باشد و به عنوان نیروی به کارگرفته شده آن دولت، این مالیات پرداخت می‌شود. میزان این مالیات، بسته به موقعیت جغرافیایی محل زندگی در این کشور متغیر و مابین 29 تا 35 درصد است. لازم است در فرم مخصوصی که اداره مالیات بصورت سالانه ارسال می‌کند، اطلاعات مربوط به مالیات بر درآمد سالانه را بررسی و تایید کنید و آن را مجددا از طریق پیامک، تلفن، اینترنت یا حضوری به اداره مالیات سوئد برگردانید.

بیشتر مشخصات این فرم توسط اداره مالیات پر و کامل می‌شود. پس از بررسی اطلاعات، ممکن است یکی از شرایط زیر اتفاق بیفتد.

  • مجبور شوید که در پایان سال مالیات بیشتری پرداخت کنید.
  • مقداری از مالیات پرداختی به شما عودت داده شود.
  • هیچ گونه اقدامی به جز تایید اطلاعات مالی شما لازم نباشد.

مالیات سهم کارفرما در سوئد:

اگر کارفرما باشید و کسی را استخدام کرده باشید، علاوه بر مالیات بر سود، باید مالیات سهم کارفرما را هم به دولت پرداخت کنید. یعنی کارفرما ابتدا سهم مالیات کارفرما را بصورت ماهیانه پرداخت می‌کند، سپس حقوق پرسنل را پرداخت می‌کند. درصد مالیات سهم کارفرما، حدود 33 درصد از کل مبلغ حقوق و مزایای پرداختی می‌باشد.

برای مطالعه مقاله بررسی مالیات بر شرکت ها در ایران از این لینک استفاده نمایید.

مالیات بر سرمایه ها و دارایی ها

مالیات بر سرمایه ها و دارایی ها

مالیات بر سرمایه ها و دارایی ها در کشور سوئد:

در این کشور، درصدی از ارزش ملک یا دارایی تخمین زده شخصی شما، در بازار روز ملک و مستقلات تحت عنوان مالیات بر سرمایه و دارایی از شما دریافت می‌شود. این تخمین هر شش سال یکبار بر روی ارزش ملک خریداری شده ارزیابی می‌شود.

همچنین اگر قصد خرید و فروش ملک در این کشور را داشته باشید، یا بخواهید مدتی پس از خرید، ملک را بفروشید، حدود 22.30 یا تقریبا حدود 73 درصد از سود فروش ملک، شامل مالیات می‌شود. البته اگر از فروش آن ملک ضرر کردید، می‌توان در هنگام تکمیل فرم مالیات سالانه از 50 درصد تخفیف مالیاتی بهره ببرید. این سیاستهای دولت از دریافت مالیات بر سرمایه و دارایی، بیشتر جهت جلوگیری از ایجاد بازار سیاه مسکن ، تشکیل باندهای مافیایی و پولشویی است.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده کشور سوئد:

سیستم مالیات بر ارزش افزوده، امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا، به عنوان یک سیستم دادگر و منصف، نقش مهمی در کمرنگ جلوه دادن تبعیض های اجتماعی، بدون از بین رفتن انگیزه های تولید و سرمایه گذاری دارد. در سیستم مالیاتی مدرن بر خلاف سیستم مالیاتی گذشته، به هر نقل و انتقال خدمات و کالا، مالیات تعلق می‌گیرد.

از مابه التفاوت خرید و فروش خدمات و کالا، دولت درآمد بدست می‌آورد و فروشندگان و خریداران، کالاها و خدمات را، بدون وجود واسطه های کاذب و به قیمت واقعی ارائه می‌دهند و مبادله می‌کنند. در این کشور مالیات بر ارزش افزوده دارای نرخ 25 درصد می‌باشد.

برای مطالعه مقاله شرایط مالیات برای خریداران ارز از این لینک استفاده نمایید.

مالیاتهای خاص

مالیاتهای خاص

مالیاتهای خاص در کشور سوئد:

در این کشور بعضی از مالیاتها حالتی متفاوت و خاص دارند. مثلا دولت برای نفت، بنزین، گاز، برق، ذغال سنگ ، الکل و تنباکو مالیات های خاصی در نظر می‌گیرد. این مالیات در مبلغی که بابت دخانیات، مشروبات الکلی و سوخت که پرداخت می‌کنید، از قبل گنجانده شده و به همین علت شما در این کشور مبلغ بیشتری بابت خرید این محصولات، نسبت به سایر کشورهای اروپایی پرداخت می‌کنید.

مالیات جمع شده از این محصولات مجدد جهت مخارج بیمارستانی و درمان فردی که ممکن است از طریق مصرف سیگار یا الکل در آینده کارش به بیمارستان بکشد، استفاده می‌شود. همچنین مالیات جمع آوری شده از سوخت های فسیلی که آلوده کننده محیط زیست می‌باشند، جهت بهینه سازی مصرف سوخت و توسعه صنعت خودروهای شارژی و برقی مصرف می‌شوند.

سخن پایانی:

همانگونه که گفته شد، حدود 60 درصد از درآمد دولت در کشور سوئد، از طریق دریافت مالیات از مردم آن کشور است و در حقیقت اصلی ترین منبع درآمد دولت محسوب می‌شود. این کشور از پیشرفته ترین کشورهای اروپایی در زمینه اخذ مالیات بوده و درصد اخذ مالیات در این کشور بسیار بالاست و هیچ بودجه ای نیست که مبتنی بر اخذ مالیات نباشد.

بزرگترین جرم در این کشور، فرار از پرداخت مالیات است و افرادی که مالیات را پرداخت نکنند، در هر پست و مقامی که باشند، مجبور می‌شوند که سریع استعفای خود را بنویسند و حتی سابقه سیاسی خود را از دست می‌دهند.

سیاست مالیاتی سوئد به نام سیاست رابین هودی معروف است، زیرا در آن دولت با دریافت مالیات از قشر پر درآمد جامعه، هزینه های سرسام آور اجرای برنامه های گسترده تامین اجتماعی را برآورده می‌کند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله معافیت مالیات در مناطق ازاد را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *