مقالات حقوق و بیمه

بیمه روستایی و عشایری

بیمه روستایی و عشایری

در تقویم، روز 15 مهر، روز روستا و عشایر نام گذاری شده است. معرفی چنین روزی می تواند کمک بزرگی به توسعه و ترویج فرهنگ روستایی، نیازها و امکانات آنها کند. زیرا این اقوام روستایی برای عمران و آباد کردن ایران متحمل زحمت فراوانی شده اند. عشایر، این قشر غیور، که امام خمینی آنان را ذخایر مملکت نامیده اند، در راه داشتن ایرانی سرافراز و سربلند، بسیار جان فشانی ها و ایثارگری فراوان، کرده اند.

صندوق بیمه ای شامل: صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق فولاد، صندوق تامین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشند. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در سال ۸۳، تشکیل شد و مورد تایید قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی قوانین و مقررات قرار گرفت.

در واقع ارائه خدمات بیمه ای توسط دولت، منجر به کاهش فاصله طبقاتی، گسترش عدالت اجتماعی، کاهش محرومیت و کم شدن فقر، افزایش، بهبود و توسعه زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی در بخش کشاورزی و روستایی می شود.

مشاور مالیات

شرایط عضویت در بیمه اجتماعی روستایی و کشاورزی عشایر:

شرایط مختلفی جهت عضویت در صندوق بیمه روستایی وجود دارد، که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  1. اولین شرط عضویت، داشتن محدوده سنی بین 18 سال تا 50 سال.
  2. کشاورز غیر ساکن در روستا
  3. قالیبافان
  4. شاغلان حوزه صنایع دستی
  5. اشتغال به مشاغل فصلی و ساکن در شهرهای با جمعیت حداکثر بیست هزار نفر باشد.
  6. ساکن مناطق عشایری یا روستایی باشد.
  7. در روستاهای کم جمعیت، راننده حمل بار یا مسافر باشد.
  8. پرسنل مراکز وابسته به نظام مهندسی، کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی باشد.
  9. تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  10. عقد قرار داد و پرداخت 5 درصد از سطع درآمد بیمه شده، به عنوان حق بیمه
  11. اشتغال در یکی از مشاغل 230 گانه اعلامی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی باشد.

برای مطالعه مقاله قرارداد کار چیست و انواع قرارداد کار می توانید از این لینک استفاده نمایید.

صندوق بیمه روستایی

صندوق بیمه روستایی

اهداف فعالیت صندوق بیمه روستایی:

  • اهداف گوناگونی برای تشکیل این صندوق وجود داشت، که تعدادی از آنها عبارتند از:
  • جلوگیری و کاهش اختلافات طبقاتی و بالا بردن سطح زندگی روستاییان
  • تامین امنیت اجتماعی، با توزیع عادلانه درآمد
  • افزایش و توسعه زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی در روستاها
  • جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر ها

خدمات و مزایای صندوق بیمه روستایی:

این صندوق دارای سه نوع مستمری است، که عبارتند:

الف – مستمری از کار افتادگی

هر شخصی، که بعد از بیمه شدن، اگر در اثر اتفاقی ناشی از کار یا بیماری، البته باید طبق تشخیص کمیسیون پزشکی صندوق، از کار افتاده کلی شده باشد، با داشتن حداقل یکسال سابقه بیمه و به شرط اینکه تا آخر سال منتهی به شروع بیماری، وقوع حادثه و یا تاریخ از کار افتادگی، حق بیمه ۹۰ روز را پرداخت کرده باشد، می‌تواند از مزایای مستمری استفاده کند.

ب – مستمری بازماندگان

فرقی ندارد که چند سال از سابقه بیمه گذشته باشد، اشخاصی که تحت تکفل بیمه شده ای که فوت شده است، با هر میزان سابقه از پرداخت بیمه، مشمول دریافت مستمری بازماندگان خواهند شد.

ج – مستمری بازنشستگی یا پیری

از شرایط دریافت مستمری بازنشستگی، حداقل سن 65 سال، و 15 سال، یا 70 سال و 10 سال، سابقه از پرداخت حق بیمه داشته باشد

مشاوره قانون کار و بیمه

نحوه ثبت نام در بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر:

کشاورزان، روستاییان و عشایر، در هر شهرستان یا استان محل سکونت، توسط کارگزاران مانند: دهیاران، تعاونی های روستایی و عشایر و …ثبت نام می شوند. تاکنون ۳۵۰۰ کارگزار، در استان های گوناگون، ثبت نام از بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستائیان و عشایر را انجام داده اند.

محاسبه حق بیمه در بیمه روستاییان و عشایر:

15 درصد از سطح در آمد بیمه شده، بابت حق بیمه روستاییان و عشایر است، که ۵ درصد آن را بیمه شده پرداخت و ۱۰ درصد دیگر از آن را دولت متقبل می شود. دولت برای حمایت از آنها، دو برابر حق بیمه هر فرد را خود به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر واریز می کند و در سال هایی که روستاها دچار خشکسالی، آفت زدگی، مرگ و میر و بروز حوادث و بلایای غیر طبیعی گردد، دولت بجز سهم خود، سهم بیمه شده را نیز پرداخت می کند.

پرداخت حق بیمه در ۸ سطح از سوی بیمه شدگان (کشاورزان، روستائیان و عشایر) اتفاق می افتد، که مستمری پرداختی به این اشخاص نیز، بر اساس این ۸ سطح صورت می گیرد.

روستاییانی که تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان قرار می گیرند، می توانند بر اساس شرایط زندگی، سطح پرداختی حق بیمه خود را تعیین، مشخص و آن را پرداخت کنند. به گونه ای که مبنای پرداخت مستمری به بیمه شدگان بر اساس میانگین ۵ سال آخر پرداختی به صندوق بیمه روستایی است.

برای مطالعه مقاله بیمه مشاغل چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بیمه روستاییان و عشایر

بیمه روستاییان و عشایر

تفاوت صندوق بیمه اجتماعی روستایی با صندوق بیمه تامین اجتماعی:

از تفاوت هایی که وجود دارد، می توان به این موضوع اشاره کرد که حق بیمه پرداختی در بیمه عشایر با کمک 66 درصدی دولت و البته بلاعوض صورت می گیرد، در صورتی حق بیمه که در بیمه های تامین اجتماعی، آزاد یا با کمک بسیار کمتر صورت می گیرد.

بیمه روستاییان بر خلاف بیمه تامین اجتماعی، دارای 8 سطح واریزی متناسب با توان مالی افراد، یعنی افرادی که سطح مالی بالاتری دارند، حق بیمه بیشتری پرداخت می کنند در عوض در زمان بازنشستگی از حقوق و مزایای بیشتر برخوردارند.

همچنین بیمه روستاییان، که دارای سه قسمت می باشد، یعنی از کار افتادگی، بازنشستگی و فوتی. که برای درمان باید به بیمه سلامت مراجعه کنند، در صورتیکه بیمه تامین اجتماعی، 18 سرویس به بیمه شدگان خود ارائه می دهد، که کارهای درمانی یکی از آنهاست ولی در صندوق بیمه کشاورزی کارهای درمانی انجام نمی شود و همان گونه که گفته شد فعالیت های درمانی به بیمه سلامت واگذار شده است.

سخن پایانی:

و در پایان، همان گونه که اشاره شد، بیمه روستایی در واقع جوان ترین صندوق بیمه اجتماعی می باشد، و برای قشرهایی از جامعه که در دهک های پایین درآمد هستند و ساکن روستا، یا از عشایر غیور هستند و از حمایت بیمه ای برخوردار نیستند، تشکیل شده است.

از طرفی دیگر عواملی نظیر توزیع نامناسب امکانات و همچنین افزایش مهاجرت عشایر و روستاییان به شهر ها و مشکلاتی که این مهاجرت ها به وجود آورده اند و همچنین کاهش محصولات کشاورزی و افزایش حاشیه نشینی، سبب شد که حاکمیت تصمیم به تاسیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بگیرد. امروزه دولت نقش کارفرمای اصلی این صندوق را به عهده دارد و دو برابر از هر میزان از حق بیمه ای که از طرف بیمه پردازان ، به صندوق پرداخت می شود، سهم دولت می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله نحوه محاسبه پاداش کارگران در پایان سال را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه بیمه تامین اجتماعی می توانید با شماره 09221044976 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.8 / 5. تعداد آرا: 4

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *