مقالات مالیاتی

مالیات عملکرد چیست

مالیات عملکرد چیست

درآمدهای حاصل از مالیات همه ساله قسمت عظیمی از درآمد دولت ها را تأمین می کند. در کشور ما نیز در چند سال اخیر توجه به مالیات و درآمدهای به دست آمده از آن بیشتر شده است و همین باعث شده که سیاست های مالیاتی جدیدی وضع شود که طی آن افراد بیشتری موظف به پرداخت مالیات شده اند.

یکی ازانواع مالیات ها مالیاتی است که بر عملکرد افراد مقرر شده است (برخی منابع به طور کلی آن را مالیات بر درآمد ذکر کرده اند).

شیوه محاسبه و پرداخت مالیات مقرر شده بر عملکرد:

افراد یا شرکت ها در قدم اول برای پرداخت این مالیات باید مقدار سود شرکت مربوطه و زیان آن را در یک دوره مشخص مالی محاسبه کنند و میزان مالیات باید از سود خالص پرداخت شود، به این صورت که در پایان دوره های مالی تمامی هزینه ها و درآمدها در دفاتر مربوطه ثبت می گردد که سود و زیان نیز به طور دقیق در آن ثبت می شوند و در نهایت مقدار مالیات مقرر شده بر عملکرد را که مقدار آن 25 درصد از سود خالص است، مطابق قانون های مالیاتی، در زمان مشخص شده به سازمان مالیات پرداخت می کنند. معمولا شرکت ها برای پرداخت این مالیات چک صادر می کنند و به سازمان مالیات تحویل می دهند.

یادآوری این نکته نیز ضروری است که تمامی این مبالغ اعم از درآمدها، سود، هزینه ها و زیان در اظهارنامه مالیاتی باید به طور دقیق ثبت شوند.

اظهارنامه عملکرد:

همان طور که از اسمش مشخص است گزارشی است که خلاصه هایی از عملکردهای مالی شرکت ها و افراد را در یک دوره ی مالی یک ساله شرح می دهد.

این گزارش شامل تمامی فعالیت ها و اطلاعات مالی افراد حقیقی و اشخاص حقوقی می شود، مانند: درآمد، سود و…

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع مشاوره مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

شیوه محاسبه مالیات بر درآمد

شیوه محاسبه مالیات بر درآمد

تمامی افراد مکلف اند برای عملکردهای خود اظهارنامه تنظیم کنند و آن را به اداره مالیات ارائه دهند. که به دو گروه تقسیم می شوند:

  • اشخاص پرداخت کننده حقیقی
  • اشخاص پرداخت کننده حقوقی

تفاوت های میان مالیات مقرر برعملکرد و تکلیفی:

  • در مالیات تکلیفی مالیات مربوط به شرکت نیست ولی در مالیات مقرر بر عملکرد مالیات وضع شده برای شرکت است.
  • مالیات مقرر بر عملکرد مالیاتی است که بر درآمد کلی شرکت وضع می شود و در مالیات تکلیفی مالیات مربوط به درآمد کلی شرکت نیست بلکه مالیاتی است که از دستمزد کارکنان یک شرکت کسر می گردد.

پرداخت مالیات مقرر بر عملکرد وظیفه شرکت است و از سود خالص کلی آن کسر می گردد. در مالیات تکلیفی وظیفه پرداخت آن برعهده کسی که خدمات اراِئه می دهد و دستمزد کارکنان را پرداخت می کند، است. به این صورت که میزان مالیات مقرر شده از دستمزد کارگران به صورت امانت کسر می گردد و به سازمان مالیات پرداخت می شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات بر ارث را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انواع مشاوره مالیات می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *