مقالات مالیاتی

مالیات و عوارض قبوض برق

مالیات و عوارض قبوض برق

ارتباطی که مابین صنعت برق و مشترکین آن است از طریق قبوض و تعرفه های برق به وجود می آید. که یکی از ابزارهای سیاست گذاری محسوب می شود که تاثیر زیادی در تامین رفاه اجتماعی و همچنین تامین مالی صنعت برق دارد.

در واقع باید تعرفه هایی که برای برق در نظر می گیرند به صورتی باشد که قابلیت اجرا داشته و بتوان به راحتی آن ها را به کار برد. که این کار مخصوصا در مورد تعرفه های برق خانگی که حدود 83.7% از مشترکین برق را تشکیل می دهند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین دلیل تعرفه های برق باید برای این گروه از مشترکین قابل محاسبه و ارزیابی باشد. ولی به گونه ای هم نباشد که سادگی بیش از حد آن مانع تعیین نرخ های سیاستمندانه و هدفدار دولت برای رشد و توسعه اقتصادی شود. در ادامه مطلب بیشتر توضیح داده می شود.

خدمات حسابداری

تعرفه های برق خانگی:

در کشور برای برق خانگی دو تعرفه وجود دارد:

  • تعرفه برق خانگی که در مناطق عادی هستند.
  • تعرفه برق خانگی که در مناطق گرم هستند.

نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که در مناطق گرم عواملی چون تعداد ماه های گرم، درجه حرارت دما و میزان رطوبت محیط با یکدیگر متفاوتند و خود مناطق گرم برای تعرفه به چهار طبقه تقسیم بندی می شوند.

تفاوت هایی که تعرفه های مناطق گرم و عادی با هم دارند بیشتر به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی مانند کولر گازی ها که در مناطق گرم سبب بالا رفتن مصرف برق در ماه های گرم سال می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد مبالغ قبوض برق برای این مناطق، تخفیف هایی با نرخ احتسابی در نظر می گیرند.

برای مطالعه مقاله کشف تقلب یا تخلف اداری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تعرفه های برق خانگی

تعرفه های برق خانگی

اجزای صورتحساب قبوض برق خانگی:

با دیدن قبض برق ممکن است به این فکر کنید که زمان زیادی از وقت شما را می گیرد و حتی ممکن است گیج کننده به نظر برسد ولی با گذاشتن زمان اندک و مقداری دقت متوجه می شوید که هر کدام از گزینه های نوشته شده بر روی آن به ما در بررسی و ارزیابی قبض برق مصرفی خود، کمک می کند.

بر خلاف قبض آب که آیتم های بسیار پیچیده ای دارد، قبض برق دارای آیتم های بسیار ساده ای از قبیل: مالیات، مبلغ برق، آبونمان و … است. حال به تعریف مختصری از هر کدام از آیتم های قبض برق می پردازیم.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

مبلغ پایه مصرف:

مهمترین گزینه در قبوض برق محاسبه کردن میزان مصرف و بهای مصرف برق می باشد که حدود 60% از مبلغ کل قبض را در بر می گیرد. محاسبه مبلغ پایه مصرف نیز مثل بقیه قبوض به صورت پلکانی می باشد. به گونه ای که هر چه میزان مصرف بیشتر شود باید مبلغ بیشتری نیز پرداخت کنید. که جدول پلکانی آن در پشت قبوض آورده شده است.

برای مطالعه مقاله کاهش هزینه سازمان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

عوارض برق

عوارض برق

اضافه پرداختی اوج بار و تخفیف مصرف کم باری:

شرکت برق با دو زمانه و سه زمانه کردن کنتورهای برق و نصب آن ها در منازل مسکونی، سبب شده که این قابلیت که مصرف برق را به دو یا سه دوره زمانی در طول روز مجزا کند. کنتورهای دو زمانه دارای دو آیتم اوج بار و غیر اوج بار هستند در حالی که کنتور سه زمانه دارای: اوج باری، میان باری و کم باری هستند.

به همین دلیل برای مشترکینی که مصرف آن ها در ساعات اوج بار باشد تنبیه یا جریمه و برای آن هایی که مصرف آن ها در ساعات کم بار باشد، تخفیف در نظر می گیرد. چنانچه کنتور دو زمانه یا سه زمانه داشته باشید، این گزینه نیز در قبض شما اضافه می شود.

خدمات مالیاتی

عوارض برق:

برای عوارض قبض برق در هر قبض برق به ازای هر کیلو وات ساعت مصرف برق خالص از شبکه برق رسانی 30 ریال به هزینه برق بابت عوارض اضافه می شود. که این مبلغ بابت توسعه و نگهداری شبکه های روستایی و همچنین تولید ظرفیت های جدید از منابع تجدیدپذیر استفاده می شود.

برای مطالعه مقاله انواع خدمات مالی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

آبونمان:

آبونمان در واقع حق اشتراکی است که هر کنتور برق دارد. و برای همه مشترکین که کنتوری با قدرت 30 کیلووات ساعت و بیشتر دارند مبلغی معادل 9/900 تومان و برای مشترکینی که دارای کنتور با قدرت کمتر 30 کیلووات ساعت باشند 1/100 تومان آبونمان به صورت ماهیانه بر روی قبض آن ها صادر می شود.

مالیات بر ارزش افزوده:

بر اساس مصوب دولت، برای محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده قبوض، معادل 9% مجموع تمام مبالغ در قبوض بجز عوارض می باشد. که مجموع موارد شامل: مقدار مصرف، تخفیف مصرف کم باری، آبونمان، اضافه پرداختی اوج بار هستند که پس از جمع این مبالغ 9% بابت مالیات بر ارزش افزوده به جمع آن مبالغ اضافه می شود.

جمع بندی پایانی:

در پایان همان گونه که اشاره شد ارتباطی که بین صنعت برق و مشترکین وجود دارد از طریق قبوض برق به وجود می آید. و برای تامین مالی صنعت برق و همچنین تامین رفاه اجتماعی از آن استفاده می کنند. که یکی از کارهای سیاست مندانه دولت است و قبوض را به گونه ای طراحی کرده اند که همه مشترکین بتوانند به راحتی آن را مطالعه و محاسبه کنند. و همچنین این قبوض شامل آیتم های مختلفی از جمله: آبونمان، عوارض، مبلغ پایه برق مصرفی، مالیات بر ارزش افزوده و … است که در بالا هر کدام را به اختصار توضیح داده ایم.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله انواع مالیات را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *