مقالات حسابداری و حسابرسی

نامه مدیریت ضمنی چیست

نامه مدیریت ضمنی

یکی از کارهایی که یک حسابدار مستقل انجام می دهد، ارائه نامه مدیریت در حین حسابداری ضمنی به مدیریت واحد رسیدگی می باشد. این نامه شامل نقاط ضعف کنترل های داخلی و پیشنهادهای سازنده می باشد.

حسابرس مستقل در حین انجام حسابرسی، کلیه سیستم های مالی و مربوط به آن را بررسی می کند و با توجه به رسیدگی به حساب های مختلف، متوجه نقاط ضعف کنترل های داخلی واحد مورد رسیدگی می شود و این مسائل را در قالب نامه مدیریت ضمنی به مدیرت واحد اطلاع می دهد.

بسیار مهم است که یک حسابرس، اطلاعات کاملی از کنترل داخلی و ضعف های آن واحد داشت باشد، زیرا در صورت مشاهده و برخورد با آن ها، متوجه ضعف های کنترل داخلی می شود و در قالب نامه به واحد مربوطه برای رسیدگی اعلام می کند.

مشاوره مالیاتی

مطالب نامه مدیریت ضمنی:

نامه مدیریت ضمنی شامل نقاط ضعف دیده شده و پیشنهادهایی برای از بین بردن این نقاط ضعف به وسیله امور رسیدگی می باشد. ضمنا در این نامه نظر مطرح شده و اقدامات لازم برای رفع نقاط ضعف کنترل های داخلی جویا می شود و خواهان این اقدامات لازم در قالب گزارش می باشند، زیرا حسابرس مستقل در حسابرسی های بعدی این اظهارات را مورد رسیدگی قرار می دهد.

داشتن اطلاعات کامل یک حسابرس از کنترل های داخلی و ضعف های آن بسیار مهم می باشد، زیرا در صورت مواجه با آن ها متوجه ضعف ها و کنتر های داخلی می شود و مورد رسیدگی قرار می دهد.

نامه مدیریت ضمنی و کمک به مدیران

نامه مدیریت ضمنی و کمک به مدیران

نامه مدیریت ضمنی و کمک به مدیران:

نامه مدیریت ضمنی، نقاط ضعف موجود در کنترل های داخلی را مشخص می کند و برای رفع این نقاط ضعف به مدیریت و مسئولان واحد کمک بسیار زیادی می کند. به وسیله این نامه می توانند به نقاط ضعف رسیدگی کنند و با رفع آن ها، می توانند صورت های مالی قابل قبول در فواصل زمانی مختلف برای استفاده کنندگان این صورتهای مالی تهیه کنند و به آن ها ارائه دهند.

خدمات مالی و حسابداری

اقدامات حسابرس مستقل برای نامه مدیریت ضمنی:

حسابرس مستقل بعد از مراجعه به یک واحد مورد بررسی، نامه مدیریت قبلی از طرف مدیریت و مسئولان واحد را مورد بررسی قرار می دهد و متوجه رسیدگی و اقدامات به عمل آمده می شود. در بررسی این نامه ها، متوجه اقدامات موثر و یا غیر موثر می شود و در قالب نامه ای موارد موثر واقع نشده را به اطلاع مدیریت می رساند.

اگر چنانچه، حسابرس مستقل در بررسی های خود، متوجه نقاط ضعف جدیدی در سیستم های کنترل داخلی مالی و مربوط به آن بشود، مدیریت واحد مورد رسیدگی را در جریان قرار می دهد. حسابرس مستقل این رسیدگی را در هر دوره حسابرسی انجام می دهد و در قالب نامه های به روز شده به مدیریت مربوطه اطلاع می دهد.

معمولا حسابرسان مواردی که قابل رفع می باشد ولی اقدامات لازم برای رفع ان انجام نشده است را نامه به مدیرت تکرار می کند و مسئولان مربوطه نیز، باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وظیفه مدیریت در برابر نامه مدیریت ضمنی

وظیفه مدیریت در برابر نامه مدیریت ضمنی

وظیفه مدیریت در برابر نامه مدیریت ضمنی:

مدیریت واحد مربوطه باید، نامه را با دقت مورد مطالعه کند و نقاط ضعف مطرح شده را مورد بررسی قرار دهد. افرادی را برای رسیدگی و رفع این نقاط ضعف قرار دهد و اقدامات لازم برای رفع این نقاط ضعف را آن ها بخواهد.

بریا انجام این موارد افرادی مشخص می شوند و این افراد مشخص شده، باید اقدامات لازم را در مدت زمان مشخص به مدیرت گزارش کنند و مدیرت هم یه حسابرس مستقل گزارش موراد بررسی شده را بدهد. مدیرت واحد مورد رسیدگی، بررسی تمامی موارد نقاط ضعف، پیگیری و رفع آن ها را در قالب گزارش از مسئولین مربوطه می خواهد.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

وظیفه مدیریت هر واحد در برابر نامه مدیریت ضمنی:

مدیریت هر واحد، باید این نامه های را مورد بررسی قرار دهد و برای رفع این موارد، اقدامات لازم را انجام دهد، زیرا ضعف موجود در یک واحد، باعث سوء استفاده، تقلب و ایجاد تحریف های متعدد در صورت های مالی می شود.

عدم توجه به این موارد، باعث می شود که نقاط ضعف موجود، بدون هیچ تغییری از سال و یا دوره ای به سال و دوره های بعدی منتقل شود و در نامه مدیریت ضمنی مجددا تکرار شود و این نشان دهنده ضعف یک مدیریت می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله انواع حسابداری و حسابرسی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *