مقالات حسابداری و حسابرسی

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان

استانداردهای گزارشگری بین المللی مالی

به مجموعه گزارشگری حسابداری (IFRS)، مجموعه ای از استانداردهای حسابداری می گویند و به وسیله هیات استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) به تدوین رسیده است و هدف از آن هم به دست آوردن صورت های مالی شرکت های سهامی در چهارچوب یک استاندارد جهانی می باشد.

این هیات متشکل از 15 عضو از کشورهای مختلف در لندن می باشد و از سال 2001 شروع به کار کرده است و تا الان 120 کشور را ملزم به رعایت این استاندارد جهانی کرده است، زیرا انجام گزارشگیری به این روش، برای شرکت هایی که نیت سرمایه گذاری خارجی دارند بسیار سودمند می باشد.

اگرچنانچه، دارای یک شرکت بین المللی می باشید، باید به وسیله استانداردهای حسابداری بین المللی گزارشات خود را تهیه کنید و همان زبان بین المللی حسابداری می باشد.

خدمات حسابداری

استانداردهای حسابداری در ایران و جهان:

شرکت های بین المللی برای ارائه گزارشات خود باید استاندارد مخصوص مورد نظر را رعایت کنند و این همان استاندارد حسابداری بین المللی می باشد و باعث یکسان بودن این گزارشات در کل جهان می باشد.

این استاندارد جهانی، با هدف یکسان سازی گزارشات مالی، تبدیل به یک معیار بین المللی شده است و مورد پذیرش همه کشورها می باشد، اما ممکن است کشوری مانند ایران، برای سیاست های مالی و حسابداری خود تغییراتی در این استانداردها به وجود بیاورد و این تغییرات به وسیله سازمان حسابرسی به تصویب می رسد. به همین دلیل در مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان تفاوت هایی وجود دارد.

حسابداری در ایران و جهان

حسابداری در ایران و جهان

استاندارد IFRS چیست:

این استاندارد در واقع همان گزارشگری مالی بین اللملی می باشد که به وسیله انجمن بین المللی استانداردهای حسابداری تصویب شده است و مورد پذیرش بسیاری از کشورهای دنیا می باشد.

هدف از این استاندارد، تهیه صورت های مالی به صورت یک استاندارد جهانی می باشد و مورد قبول همه قرار گرفته است. این استاندارد دارای مزیت هایی می باشد و در ذیل آن ها را توضیح می دهیم:

  • رسیدن به منفعت برای سرمایه گذاران و استفاده از استانداردها با کیفیت بالا و کاهش هزینه
  • به آسانی رسیدن برای ایجاد بورس های بین المللی و منطقه ای
  • معیاری برای استفاده حسابرسی بین المللی
  • اسان شدن ارتباط بین شرکت های خارجی و داخلی
  • فراهم شدن زمینه جذب سرمایه خارجی
  • شفاف بودن گزارشات مالی در سطح جهانی
  • آسان شدن حسابداری شرکت های بین المللی دارای چند ملیت

انجام مشاوره مالیاتی

استانداردهای حسابداری در ایران:

در ایران این کمیته نظارت، زیر نظر سازمان حسابرسی کل کشور می باشد و مسئول تدوین و تصویب استانداردهای حسابداری می باشد. این سازمان و کمیته زیر نظر آن، معیارهای گزارش مالی و صورت های مالی را مشخص می کند و حسابداران می توانند بر اساس همین استانداردها گزارشات مالی و صورت های مالی را تهیه کنند.

مقایسه استانداردهای مالی ایران با استانداردهای مالی بین المللی:

در بسیاری از موارد گزارشگیری مالی ایران و بین المللی مشابه می باشد و فقط در چند مورد اندک تفاوت هایی وجود دارد. در ذیل مهمترین این تفاوت ها را توضیح می دهیم:

  • نحوه ارائه صورت های مالی ایران و بین المللی: یکی از تفاوت ها در مورد ارائه صورت های مالی می باشد. در ایران صورت های مالی: ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان و یادداشت های توضیحی می باشد. در استانداردهای جهانی این موارد گفته شده را شامل می شود و عنوان صورت تغییرات حقوق صاحبان سرمایه هم به آن اضافه می شود.
  • ترازنامه بین المللی با ترازنامه داخلی: در استانداردهای جهانی انتقال مطالبات و دارایی های نامشهود از مهمترین موارد می باشد که در ایران به آن پرداخته نمی شود.
  • صورت زیان بین المللی و ایرانی: ارائه سور عملیاتی در ایران بسیار مهم میباشد، در صورتی که در استانداردهای جهانی مورد توجه نمی باشد. در این استاندارد همه اقلام بر اساس ماه است و کارکرد طبقه بندی می شوند، در حالی که در ایران به جز هزینه های عملیاتی، اختلافی با این استاندارد وجود ندارد.
  • حسابداری سود و زیان بین المللی و ایران: در ایران، سود و زیان و ارائه آن، سایر درآمدها، هزینه های شناسایی شده و تعدیلات سنواتی الزامی است. در صورتی که در استانداردهای جهانی فقط دو مورد اول ارائه می شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله حسابداری شرکت های سهامی و غیر سهامی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 4

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *