مقالات ثبت شرکتها

تبدیل سهام بانام به بی نام و برعکس

تبدیل سهام با نام به سهام بی نام و بر عکس

تبدیل سهام از با نام به بی نام و برعکس با اهداف خاصی صورت می گیرد. تبدیل سهام بعضا در اساسنامه پیش بینی می گردد، لکن این امر عموما در مجمع عمومی فوق العاده به تصویب می رسد.

تبدیل سهام با نام به سهام بی نام و بر عکس:

برای تبدیل سهام با نام به سهام بی نام و بر عکس، تشریفات و مراحل قانونی معینی مقرر شده که بایستی رعایت گردد که در مورد تبدیل سهام بی نام به با نام و سهام با نام به بی نام یکسان نیست.

حسابداری شرکت ها

تبدیل سهام با نام به سهام بی نام:

برخلاف مورد اول، در تبدیل سهام با نام به بی نام، قانون گذار در ماده 47 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 تشریفات ساده تر و مدت کوتاه تری را ضروری دانسته است:
“برای تبدیل سهام با نام به سهام بی نام مراتب فقط یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد منتشر و مهلتی که نباید کمتر از دو ماه باشد به صاحبان سهام داده می شود تا برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مراجعه کنند.

پس از انقضای مهلت مذکور برابر تعداد سهامی که تبدیل نشده است سهام بی نام صادر و در مرکز شرکت نگه داری خواهد شد تا هر موقع که دارندگان سهام با نام به شرکت مراجعه کنند سهام با نام آنان اخذ و ابطال و سهام بی نام به آن ها داده شود.”

نمونه صورت جلسه تبدیل سهام با نام به بی نام:

بسمه تعالی

نمونه صورت جلسه تبدیل سهام با نام به بی نام

صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت  …………………………….. سهامی خاص به شماره ثبت ……… در ساعت ………… مورخ  ………… با حضور کلیه سهامداران در محل قانونی شرکت تشکیل و نسبت به انتخاب هیئت رئیسه اتخاذ تصمیم گردید.

در اجرای ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت

1ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت رئیس جلسه

2ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر رئیس

3ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر جلسه

4ـ خانم / آقای……………….………..  به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

سپس دستور جلسه مبنی بر تبدیل سهام با نام به بی نام قرائت و تصمیمات زیر به اتفاق آرا اتخاذ گردید.

کلیه سهام با نام شرکت به تعداد  ………… سهم با تصویب کلیه سهامداران به سهام  بی نام تبدیل گردید. در نتیجه ماده …………  در اساسنامه به شرح زیر اصلاح گردید.

سرمایه شرکت به مبلغ……..……….. ریال منقسم به …………  سهم …………..…….. ریالی بی نام که 35 درصد آن پرداخت و مابقی آن در تعهد سهامداران می باشد.

ضمنا هیئت مدیره تعهد نموده که کلیه برگه های سهام با نام شرکت ابطال و به جای آن سهام بی نام صادر گردید و در اختیار سهامداران قرار گرفت.

جلسه در ساعت ……….. خاتمه یافته و به آقا / خانم……………….……….. احدی از سهامداران یا اعضای هیئت مدیره، با حق توکیل به غیر یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورت جلسه و پرداخت حق الثبت و امضای دفاتر ثبت اقدام نماید.

امضای هیئت مدیره

نام و نام خانوادگی                  نام و نام خانوادگی         نام و نام خانوادگی            نام و نام خانوادگی

رئیس جلسه………….………..    ناظر………….………..       ناظر………….………..        منشی………………..

نکات نمونه صورت جلسه تبدیل سهام با نام به بی نام:

  1. کلیه صورت جلسات می بایست روی سر برگ شخصیت حقوقی مربوطه پس از امضای اشخاص ذی سمت و با مهر آن شخصیت حقوقی تهیه و ارسال گردد.

  2. ارائه لیست سهامداران قبل و پس از تبدیل نوع سهام به امضای کلیه سهامداران.

  3. تعهد هیئت مدیره مبنی بر اینکه سهام قبلی ابطال و سهام جدید صادر گردد.

  4. در خصوص مجامع اکثریت ارائه اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت مجامع در رعایت ماده 97 و نیز رعایت ماده 47 لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت الزامیست (ارسال سه نوبت روزنامه تبدیل) از طریق پست

  5. در خصوص مجامع 100 درصد صرفا رعایت ماده 47 لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت الزامیست. (ارسال سه نوبت روزنامه تبدیل) از طریق پست

  6. رعایت ماده 102 لایحه اصلاحی قانون تجارت. (برگ نمایندگی)

  7. کلیه اقدامات پذیرش صورت جلسات از طریق سامانه اینترنتی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد.

  8. جهت دسترسی به کلیه اطلاعیه ها و بخشنامه ها و آخرین راهنمایی های مربوط به چگونگی پذیرش و ثبت درخواست تاسیس و تغییرات اینترنتی علاوه بر مراجعه به راهنمای سایت فوق می توان از پایگاه اطلاع رسانی ثبت شرکت ها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir نیز جهت بهره برداری لازم استفاده نمود.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله اوراق قرضه را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

تبدیل سهام بی نام به با نام

تبدیل سهام بی نام به با نام

تبدیل سهام بی نام به با نام:

ترتیب این نوع تبدیل سهام در ماده 44 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 به شرح زیر مقرر شده است:

“در مورد تبدیل سهام بی نام به سهام با نام باید مراتب در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد سه نوبت هر یک به فاصله پنج روز منتشر و مهلتی که کمتر از شش ماه از تاریخ اولین آگهی نباشد به صاحبان سهام داده شود تا برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مراجعه کنند. در آگهی تصریح خواهد شد که پس از انقضای مهلت مزبور کلیه سهام بی نام شرکت باطل شده تلقی می گردد.”

ضمانت اجرای عدم مراجعه سهامداران در ماده 45 لایحه اصلاحی قانون تجارت پیش بینی شده است، که بر اساس آن پس از پایان مهلت مقرر و عدم مراجعه برخی از سهامداران، سهام ایشان باطل تلقی شده و برابر تعداد آن سهام با نام صادر و توسط شرکت در صورتی که سهام شرکت در بازار بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشد از طریق آن بازار وگرنه در حراج فروخته خواهد شد.

نمونه صورت جلسه تبدیل سهام بی نام به با نام:

بسمه تعالی

نمونه صورت جلسه تبدیل سهام بی نام به با نام

صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت …………………………….. سهامی خاص به شماره ثبت ………….. در ساعت …………..  مورخ …………..  با حضور کلیه سهامداران در محل قانونی شرکت تشکیل و نسبت به انتخاب هیئت مدیره اتخاذ تصمیم گردید.

در اجرای ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت

1ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت رئیس جلسه

2ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر رئیس

3ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر جلسه

4ـ خانم / آقای……………….………..  به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

سپس دستور جلسه مبنی بر تبدیل سهام بی نام به با نام قرائت و تصمیمات زیر به اتفاق آرا اتخاذ گردید.

کلیه سهام بی نام شرکت به تعداد ……………… سهم با تصویب کلیه سهامداران به سهام با نام تبدیل گردید. در نتیجه ماده………  در اساسنامه به شرح زیر اصلاح گردید.

سرمایه شرکت  مبلغ ……………………..   ریال منقسم به ………………   سهم ……………….………..   ریالی

با نام که تماما 35 درصد آن پرداخت و مابقی آن در تعهد سهامداران می باشد.

ضمنا هیئت مدیره تعهد نموده که کلیه برگه های سهام بی نام شرکت ابطال و به جای آن سهام با نام صادر گردید و در اختیار سهامداران قرار گرفت.

جلسه در ساعت  ………  خاتمه یافته و به آقا / خانم ……………………..  احد از سهامداران یا اعضای هیئت مدیره با حق توکیل به غیر یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورت جلسه و پرداخت حق الثبت و امضای دفاتر ثبت اقدام نماید.

نکات نمونه صورت جلسه تبدیل سهام بی نام به با نام:

  1. کلیه صورت جلسات می بایست روی سر برگ شخصیت حقوقی مربوطه پس از امضای اشخاص ذی سمت و با مهر آن شخصیت حقوقی تهیه و ارسال گردد.

  2. ارائه لیست سهامداران قبل و پس از تبدیل نوع سهام به امضای کلیه سهامداران.

  3. تعهد هیئت مدیره مبنی بر اینکه سهام قبلی ابطال و سهام جدید صادر گردد.

  4. در خصوص مجمع اکثریت ارائه اصل آگهی دعوت روزنامه برای مجمع در رعایت ماده 97 و نیز رعایت ماده 44 لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت الزامیست و اصل آگهی تبدیل الزامیست.

  5. رعایت ماده 102 لایحه اصلاحی قانون تجارت. (برگ نمایندگی)

  6. کلیه اقدامات پذیرش صورت جلسات ازطریق سامانه اینترنتی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد.

  7. جهت دسترسی به کلیه اطلاعیه ها و بخشنامه ها و آخرین راهنمایی های مربوط به چگونگی پذیرش و ثبت درخواست تاسیس و تغییرات اینترنتی علاوه بر مراجعه به راهنمای سایت فوق می توان از پایگاه اطلاع رسانی ثبت شرکت ها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir نیز جهت بهره برداری لازم استفاده نمود.

ثبت شرکتها

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله صورتجلسه افزایش سرمایه را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه صورتجلسه تغییرات می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *