مقالات حسابداری و حسابرسی

قوانين كار پاره وقت

کار پاره وقت

قانون کار پاره وقت یکی از مسائلی است که عده زیادی می خواهند در مورد آن آگاهی داشته باشند. معمولا بنا بر دلایل زیادی افراد ترجیح می دهند کار نیمه وقت را انجام داده و در قسمتی از روز یا در بخش خالی کاری خود بتوانند برای چند ساعت کاری انجام داده و از آن کسب درآمد کنند که روش بسیار خوبی نیز هست و در ماده 39 قانون کار به آن پرداخته شده است. یکی از چالش هایی که در این زمینه وجود دارد این است که چه قانونی برای کار پاره وقت وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم شما را با قوانین کار پاره وقت نظیر بیمه، قرارداد، مرخصی و … آشنا سازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

خدمات حسابداری

کار پاره وقت به چه کاری گفته می شود:

بیشتر افراد کنجکاو هستند بدانند کار ساعتی به چند ساعت در روز یا هفته اطلاق می گردد. بنا بر ماده 39 کاری که روزانه از هفت ساعت و بیست و نه دقیقه و در طول یک هفته از 44 ساعت کم تر باشد، کار نیمه وقت تلقی می گردد و حقوق و مزایای افرادی که در این زمینه کار می کنند با توجه به ساعات کاری آن ها و سایر قوانین تعیین می شود.

برای مطالعه مقاله حسابرسی عملیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قوانین کار نیمه وقت

قوانین کار نیمه وقت

قانون برای کار پاره وقت چگونه است:

برای آگاهی از قوانین کار میان کارفرما و کارمند می توانید به ماده 7  مراجعه و آن را مطالعه نمایید. برای دانستن قانون کار ساعتی نیز می توانید به همین بند مراجعه نمایید. بنابر بر این قانون بین دو طرف باید قراردادی امضا گردیده و ساعت کاری در آن تنظیم گردد.

در واقع چیزی که بین کار نیمه وقت و تمام وقت تمایز ایجاد می کند همین تعداد ساعت کاری و مزایا و بیمه است. در حالت عادی کارمندان باید در ماه 192 ساعت کار کنند یعنی هفته ای 44 ساعت اما کارگران و کارمندان پاره وقت این ساعات را با هماهنگی کارفرما تغییر داده و در تایم کم تری کار می کنند و در نتیجه با توجه به این زمان حقوق آن ها تعیین می گردد.

قانون کار پاره وقت بانوان:

قانون کار پاره وقت زنان یکی دیگر از مسائلی است که لازم است خانم هایی که به صورت پاره وقت به کار مشغول هستند نسبت به آن آگاهی داشته باشند. اگر زنانی که به عنوان کارمند ثابت مراکز دولتی که به طور رسمی مشغول به کار هستند، درخواست کنند کار آن ها به شکل نیمه وقت باشد در این صورت با موافقت مقام مسئول این کار صورت می گیرد. که این مساله بستگی به شرایط محل کار آن شخص نیز دارد و تمام مزایای کار ساعتی برای بانوان در این حالت بر اساس قوانینی که در مجلس به تصویب رسیده است تعیین می شود.

خدمات حسابرسی

قانون بیمه کار پار وقت:

قانون بیمه کار نیمه وقت نیز یکی از مسائلی است که شخص قبل از شروع به کار لازم است نسبت به آن آگاهی داشته باشد. بر طبق ماده 148 قانون کار، کار نیمه وقت نیز مانند هر کار دیگری نیاز به بیمه تامین اجتماعی دارد اما نکته ای که لازم است از قبل به آن توجه کنید این است که همه چیز به قراردادی که بین شما و کارفرما بسته می شود بستگی دارد. ممکن است عده ای از کارمندان کار پاره وقت از حق بیمه خود بگذرند تا در دریافتی آن ها کاهشی صورت نگیرد. اما اگر کارمند بخواهد حق بیمه به او داده شود این مساله با توجه به روزهایی که او کار کرده است صورت می گیرد و با توجه به این مساله سازمان تامین اجتماعی به آن ها خدمات رسانی می کند.

برای مطالعه مقاله تفاوت های حسابداری و حسابرسی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مرخصی کار پاره وقت

مرخصی کار پاره وقت

مرخصی کار پاره وقت:

مرخصی کار پاره وقت یکی دیگر از مسائلی است که از اهمیت برخوردار می باشد. در این بخش قصد داریم شما را با مرخصی کارمندان پاره وقت، مرخصی کارگران نیمه وقت و مرخصی استحقاقی کارگران پاره وقت آشنا سازیم. وضعیت مرخصی برای کار ساعتی به این روش است که معمولا برای این افراد حق مرخصی وجود ندارد اما با توجه به نوع حضور شخص و همچنین با موافقت کارفرما شخص می تواند مرخصی داشته باشد.

پرداخت عیدی در کاری ساعتی:

بر طبق ماده سی و نه قانون کار کسانی که به صورت نیمه وقت و پاره وقت مشغول به کار هستند نیز باید عیدی و سایر مزایایی که افراد پاره وقت دریافت می کنند را با توجه به مدت زمان فعالیت خود دریافت نمایند. بنابراین کارفرمایان موظف به پرداخت عیدی به این افراد هستند. کارفرمایان باید مبلغی که به عنوان عیدی می پردازند را با توجه به تعداد ساعاتی که شخص کار می کنند تعیین نمایند و این میزان نباید از حقوق 60 روز شخص کم تر و از 90 روز حقوق کاری او بیشتر باشد.

برای مطالعه مقاله رویکردهای گزارشگری حسابداری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پرداخت عیدی کار پاره وقت

پرداخت عیدی کار پاره وقت

میزان سنوات در کار پاره وقت:

یکی دیگر از مسائل مربوط به قانون کار پاره وقت که لازم است کسانی که کار می کنند و کارفرمایان در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند میزان سنوات کار پاره وقت می باشد. کارفرما موظف به پرداخت سنوات با توجه به میزان کاری که شخص برای او انجام داده است می باشد. همان طور که می دانید حق سنوات به عهده کارفرما می باشد و کارفرما مجبور به پرداخت آن می باشد. سنوات میزان دریافتی کارگر پس از فراغت کار بنا بر دلایلی مانند ار کار افتادگی، استعفا دادن، بازنشستگی و فوت و …. می باشد. منبع اصلی پرداخت سنوات به افرادی که ساعتی مشغول به کار هستند، بر اساس مجموع پرداختی به آن ها در نود روز پایانی است که شخص به کار مشغول بوده است.

پیشنهاداتی برای پیدا کردن کار نیمه وقت:

کار پاره وقت به کاری اطلاق می گردد که در ساعات بسیار کم تری نسبت به کار تمام وقت انجام می شود. شما می توانید از روش های گوناگون این کار را انجام دهید. برای مثال با کامپیوتر خود تولید محتوا انجام دهید و یا برای چند ساعت در روز به یک موسسه بروید، به عنوان کمک حسابدار در یک شرکت فعالیت کنید و یا به عنوان یک راننده به مسافر بری بپردازید. همچنین طراحی پوستر و تبلیغات، فروش گل و گیاه و ساختن رزومه برای افراد می تواند به عنوان کار پاره وقت مفید واقع شود.

سخن پایانی:

عده بسیار زیادی به دلایل مختلف به انجام کار پراه وقت مشغول هستند. اگر شخص نسبت به قوانین حقوقی خود در این زمینه آگاهی نداشته باشد ممکن است در حق او اجحاف شده و حقوق وی پایمال گردد. در این مقاله تلاش کردیم تا قوانین لازم در مورد کار پاره وقت را برای شما شرح دهیم تا نسبت به این قوانین آگاهی اشته و هنگام قرارداد بستن با کارفرما آن ها را به کار گیرید.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله اصول بودجه نویسی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالی و حسابداری می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *