مقالات مالیاتی

مالیات املاک و مستغلات چیست

مالیات املاک و مستغلات

مالیات املاک و مستغلات، نوعی از مالیات می باشد، که از درآمدهای به دست آمده از ملک محسوب می شود.

املاک و مستغلات شامل سه نوع مالیات می شوند:

  1. مالیات بر درآمد اجاره از املاک و مستغلات
  2. انتقال املاک و سرقفلی مشمول مالیات می باشد
  3. املاک اجاره داده نشده و خالی دارای مالیات می باشند

مشاور مالیاتی

مالیات بر درآمد اجاره املاک تجاری و مستغلات:

مبلغ اجاره املاک و مستغلات مسکونی و تجاری، برای اشخاص حقیقی و حقوقی، مشمول مالیات می باشد. بر اساس قانون مالیات کشوری، دو نوع می باشد.

مالیات املاک تجاری دست اول:

این نوع قرار داد به این صورت می باشد که، شخصی که ملک را اجاره می دهد، صاحب ملک باشد. مبلغ این مالیات هم بدین صورت محاسبه می شود، که 25% از اجاره را برای هزینه های استهلاک، تعمیرات ملک از سمت مالک کم می شود و الباقی شامل مالیات می شود.

مالیات املاک تجاری دست دوم:

هر زمان که مالک ساختمان، ملک خود را به شخصی اجاره بدهد و شخص مستاجر ملک اجاره شده را به شخص دیگری اجاره بدهد، در این حالت شخص اجاره دهنده، مالک نمی باشد. بدین صورت مالیات مشخص شده، برابر است با اختلاف مبلغ اجاره مستاجر اولیه و مبلغ اجاره ای که مستاجر ملک را اجاره داد است.

روش های مشخص شدن مبلغ مالیات بر درآمد اجاره:

یکی از روش هاب محاسبه، بر اساس قرارداد عادی و یا رسمی صاحب ملک است. مگر اینکه قراردادی وجود نداشته باشد و یا اینکه، مبلغ اجاره 80% کمتر از مبلغ اجاره ملک های مشابه باشد.

برای مطالعه مقاله مالیات بر ارث می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انواع مالیات املاک و مستغلات

انواع مالیات املاک و مستغلات

شرایط معافیت ملک از پرداخت مالیات:

    • مکان زندگی افراد خانواده، اجداد و یا افراد تحت تکلف صاحب ملک، مشمول پرداخت مالیات نمی باشد. مگر اینکه با سند و مدرک، ثابت شود که مبلغی برای اجاره دریافت می شود.
    • اجاره بهای املاک واحدهای مسکونی تهران، که دارای بنای مفید تا یک صد و پنجاه متر می باشند، معاف از مالیات می باشند. در دیگر نقاط این متراژ معافیت از مالیات، دویست متر مربع مبی باشد.
    • هرگاه ملک مسکونی که در آن بیشتر از سه واحد تجاری باشد و دارای رعایت اصول و الگوی قوانین وزارت شهرسازی باشد، معاف از مالیات اجاره می باشد.
    • هر زمان که شخصی، منبع دیگری از درآمد، به غیر از اجاره ملک نداشته باشد و ملک مورد اجاره تنها دارایی آن شخص محسوب شود، در صورت گزارش به سازمان امور مالیاتی و تایید آن، به اندازه مبلغی که سازمان به صورت سالیانه مشخص کرده است، معاف از مالیات می باشد.
    • هر زمان که صاحب ملک، واحد مسکونی خود را اجاره بدهد و محل زندگی خودش هم استیجاری باشد، در این صورت، درآمد مشمول مالیات برابر می شود با مابه تفاوت مبلغی که صاحب ملک از اجاره ملک خود دریافت می کند و مبلغی که به عنوان اجاره ملک مسکونی خودش پرداخت می کند.

مالیات نقل و انتقال املاک و مستغلات:

در زمان خرید و فروش واحد مسکونی، تجاری و یا تسلیم حق بهره برداری، تشکیل و ساخت عوارضی وصول می گردد و بر اساس شرایط به انواع زیر می باشد

مالیات نقل و انتقال املاک:

5% از ارزش معاملاتی یک ملکف بر اساس جدول ناحیه ای، محاسبه می شود. البته قدمت ساختمان، مساحت ساختمان و زمین، نوع اسکلت و لوازم مصرفی برای ساخت ملک در این قیمت گذاری و محاسبه تاثیر گذار می باشد.

مالیات حق واگذاری (سرقفلی):

این مالیات برای زمانی می باشد، که حق کار و پیشه سرقفلی و یا بهره برداری از جایگاه تجاری ملکی انتقال داده شود. این مالیات 2% از قیمت تعیین شده نقل و انتقال می باشد.

مالیات درآمد ساخت و فروش:

هر شخص حقیقی و حقوقی که از ساخت و فروش ساختمان درآمدی حاصل کند مشمول مالیات ساخت و فروش می شود. این مالیات 10% از مبلغ معامله می باشد. توجه داشته باشید که شهرهایی که جمعیت کمتر از 100 هزار نفر را دشته باشند، از پرداخت این مالیات معاف می باشند.

توجه: مدت زمان اظهارنامه مالیاتی برای نقل و انتقال و یا واگذاری، 30 روز بعد از انجام معامله می باشد و در صورت دیگر، باید تا اواخر تیر ماه سال بعد انجام شود. در غیر این صورت شامل 10% جریمه بدون بخشش می باشد و در نهایت در صورت عدم واریز در زمان مقرر، در هر ماه 3/2% جریمه می شود.

مالیات بر مستغلات خالی:

نوعی مالیات وجود دارد که هدف آن جلوگیری از احتکار ملک می باشد. دراین قانون هر واحد تجاری و یا مسکونی واقع شده در شهرهایی که بیش تر از 100 هزار نفر جمعیت دارند، بعد از یک سال مشمول مالیات می شوود.

  • این مالیات در سال دوم برابر با نیمی از مالیات بر درآمد اجاره می باشد
  • برای سال سوم برابر با مالیات بر درآمد اجاره می باشد
  • برای سال چهارم و بعد از آن، معادل 1.5 برابر مالیات بر درآمد اجاره می شود

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله تشویق و جرایم مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالی و حسابداری می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

4 دیدگاه در مورد “مالیات املاک و مستغلات چیست

  1. امیر حسین گفت:

    اگر دفتر موقعیت اداری را به یک وکیل اجاره بدهیم و ایشان تابلو نصب بکنن. آیا مالیات بر مستغلات با تعرفه دیگری محاصبه میشود؟

    1. محمدرضا انگورانی گفت:

      سلام
      بله مالیات براساس اداری دریافت میگردد که با مسکونی اختلاف دارد.

  2. عادل گفت:

    اگه اپارتمان بنام فرزند خود بزنیم شمال مالیات اجاره املاک نمی شود فرزند به سن قانونی نرسیده باشه؟!

    1. محمدرضا انگورانی گفت:

      اگر مورد استفاده والدین نباشد مشمول مالیات میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *